Gå til innhold

Anmeldelse: The Elder Scrolls V: Skyrim (PC, X360)


Anbefalte innlegg

10 av 10 er vel fortjent.

 

Har aldri vært noen fan av "sverdspill" men dette er utrolig gøy og underholdende. Spiller som Wood Elf og syns det er svært tilfredsstillende å plante Orc Mace'n i skallen på en intetanende banditt eller skyte en edderkopp med pil og bue og gjenopplive den med Raise Zombie spell'et etterpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10 av 10 er vel fortjent.

 

Har aldri vært noen fan av "sverdspill" men dette er utrolig gøy og underholdende. Spiller som Wood Elf og syns det er svært tilfredsstillende å plante Orc Mace'n i skallen på en intetanende banditt eller skyte en edderkopp med pil og bue og gjenopplive den med Raise Zombie spell'et etterpå.

 

Hva skjer om du dreper en ulv, flår den og så vekker den opp igjen? whistle.gif

Lenke til kommentar

Uten tvil et fantastisk spill jeg har kost meg mye med. Synes egentlig ikke det spiller noen stor rolle om spillet får 9 eller 10. Uansett om det får toppkarakter så har det skuffet meg litt.

 

Å lage og planlegge karakteren man vil spille har alltid vært en del av det spennende med rollespill og det var gode muligheter for dette i både Morrowind og Oblivion. Nå synes jeg at valget av rase og kjønn mer eller mindre har blitt redusert til estetiske preferanser. Bortsett fra noen beskjedne bonuser og noen rase-spesifikke egenskaper har det ingen større innvirkning på spillet lenger og sånn sett kan man nesten like gjerne spille en orc mage som noe annet.I de foregående spillene ble det i så fall et lite handikapp om man valgte å gjøre det. Nå fungerer det, men akkurat det tok litt av sjarmen av spillet for min del.

 

Jeg følte dermed at karakteren min fikk en slags identitetskrise da jeg begynte å spille. Tyven jeg hadde tenkt til å spille føltes ikke som en tyv før langt ute i spillet. Joda, jeg snek meg rundt osv, men min one-handed skill var fortsatt en av de som økte hyppigst uansett hvor mye jeg sniker rundt, stjeler eller dirker opp låser. Her savner jeg Morrowind hvor mange hadde longblade, shortblade osv. Det hadde vært utrolig stilig om man f.eks hadde en egen shortblade skill med egne perks som var mer rettet mot tyver/assassins uten at man samtidig blir verdensmester i å bruke en mace.

 

Når det er sagt så er det uten tvil årets spill for min del. Det er langt heftigere enn det ganske skuffende Dragon Age II og det er ingen bedre alternativer. 10 av 10 kan forsvares, men for min egen del vil jeg det 9 av 10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det negative kommer litt i skyggen av alt det gode. Skyrim er enormt, med fantastisk mye positivt, men jeg synes det er for mange irriterende bugs, samtidig som 50% av sideoppdragene er dønn kjedelig. Det er mye å gjøre, men veldig mye av innholdet er av lav kvalitet.

 

Allikevel fortjener spillet kanskje 10/10. Har bare spilt i knappe 30 timer, så kan ikke si altfor mye enda.

Lenke til kommentar
Husker jeg fikk låne oblivion av en kompis, ble en liten opptur på fraværsdager og nedtur på karakterene. Endelig fått skrapt sammen nok til skyrim. Men "the ultimate question" : ps3 eller pc? :O
Er det et reelt spørsmål? PC selvfølgelig. Skyrim kommer til å bli som Modblivion etterhvert :)

 

Hvis man har tenkt å spille spillet slik det er ment å spilles, så vil jeg foreslå PS3. Hele kontrolloppsettet og GUI'en på PC er helt rompe, og det kryr av bugs. Til gjengjeld får du mye bedre grafikk og det koster ingenting.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte at Skyrim fikk 10/10.

 

1. Det eneste som er bra med Skyrim er en stor, åpen og ganske fin verden.

 

2. Ui og Ai er grusomt dårlig, noe av det verste jeg har sett.

 

3. Quests er elendige og dialogvalg likeså.

 

4. (dialog)valgene du har mulighet til å ta er få, og konsekvensene av disse er mer eller mindre fraværende og / eller ulogiske og dumme.

 

5. Kampsystemet er latterlig dårlig, tenker da først og fremst på melee. Ingen utfordring og mestring med det.

 

6. Det er masse bugs i ulike former, og den mest irriterende er crasj til desktop

 

7. Karakterbyggingen er brukbar, men heller ikke mer.

 

Jeg vil jo si at de 5 punktene (spillet feiler på) er det vesentligste i et rollespill, ved siden av det med stor og åpen verden (veldig bra) og karakterbygging (brukbart). De har altså da gjort det bra på 2 av 7 punkter og får 10/10, hvilket er ganske utrolig. Greit nok at en stor og fin verden betyr mye, men det kan ikke overskygge at stort sett alt annet ved spillet er feil / svakt. Spillet er en del bedre enn Oblivion, men det er jo en dårlig målestokk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv når gamer.no anmelder i tråd med den allmenne kritikerkonsensus blir det et hylekor på den høyst ordinære karakteren. Høres jo ut på en del her som om et 10er-spill kun kommer ut en gang i tiåret. Fokuser på teksten, tallene er en så ekstremt liten del av anmeldelsen.

 

Personlig er jeg storfornøyd med Skyrim! Levde fullstendig opp til forventningene, og for meg går det forbi en del spill jeg ville rangert til en tier. Gir meg bedre stemning enn Morrowind og Oblivion for å sammenligne med tidligere storheter i serien, og det er rett og slett et utrolig bra gjennomført spill. Noen feil trekker jo ned helhetsinntrykket, men det fratar meg ikke opplevelsene spillet gir meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bruker gamerankings? Dèt gir en nøyaktig fasit ??Hva har de røket?Skal du ha nøyaktighet må du _lese_ drøssevis av anmeldelser og se hva som blir nevnt i disse. Som i denne anmeldelsen, der anmelder ignorerer drøssevis av bugs fordi de ikke plager han i det store og det hele. Mens andre kan lese at; "joda, Bethesda fornekter seg ikke. Samme bugs i 4 spill på rad; dette gidder jeg ikke."DRIT i terningkast. Det er det skrevne som skal si hva som er bra og dårlig med et spill. Du kan ikke lese om et spill er offer for hypede anmeldelser ut ifra en terning. Se på ditt eget eksempel med LBP. Les teksten i et par anmeldelser så får du rimelig bra oversikt over hva spillet går ut på.Eller ta BF3, som for all del er et bra spill. Men anmeldere lar seg blende og deler ut 6ere og 10ere i fleng mens de blindt ignorer løgner fra DICE, utallige bugs og latterlige ubalanser.Jeg håper gamer, hw og amobil snart går bort fra terningkast- opplegget.Edit:Bare så vi ikke skal krangle ;Jeg har ikke prøvd Skyrim, og mener ingenting om det annet enn at jeg tipper det er fett. Litt merkelig at eldgamle bugs ikke er utbedret enda, dog.Når det gjelder BF3 er det et bra spill, og jeg spiller det endel. Men det er temmelig røft i kantene, for å si det på den måten. Og _jeg_ syntes ikke det forsvarer 10'ere eller 9'ere slik det har fått av de fleste (på PC).

 

Jeg røyker ikke....

 

Gamerankings ER drøssevis av anmeldelser og gjennomsnittskarakteren av disse er karakteren gamerakings gir, det forteller mye mer enn en enkel anmeldelse. Ta fks IMDB.com og se på hva som er den mest populære filmen der.

Frihetens regn ligger helt på topp men er overhodet ikke kåret noen plass til verdens beste film..men 670729 personer sier at den filmen er veldig bra, det gir meg en veldig god pekepinn på at det er en film jeg trygt kan se..LBP var kanskje et dårlig eksempel , skal være enig i det men jeg er over 30 og faller jeg regner med at ingen over 30 liker dette spillet da det ser ut til å være ment for barn. Men jeg dømmer spill ut etter hva det gir MEG. Men du sier at du ikke har prøvd Skyrim, hvis du ikke liker slike spill skal du ikke prøve det heller men kjenner du serien så er det bare å anbefale. MIN subjektive mening ;)

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med karakteren. Skyrim er noe helt annet enn noe jeg noen gang har spilt.

 

Det jeg imidlertid synes er rart du ikke engang nevner, er hvordan Bethesta har klart å presse ut hver minste dråpe av hardwaren min. Jeg spiller på en 2 år gammel maskin, og grafikken er helt utrolig rå når man har alt på maks. Jeg har også en kompis som har en mye eldre maskin, GeForce 8 Series, og Skyrim kjører utrolig bra selv på denne.

Lenke til kommentar

10 av 10 er vel fortjent.

 

Har aldri vært noen fan av "sverdspill" men dette er utrolig gøy og underholdende. Spiller som Wood Elf og syns det er svært tilfredsstillende å plante Orc Mace'n i skallen på en intetanende banditt eller skyte en edderkopp med pil og bue og gjenopplive den med Raise Zombie spell'et etterpå.

 

Hva skjer om du dreper en ulv, flår den og så vekker den opp igjen? whistle.gif

 

Ligner vell enda mer på en zombie da ;)

Lenke til kommentar

Jeg røyker ikke....

 

Gamerankings ER drøssevis av anmeldelser og gjennomsnittskarakteren av disse er karakteren gamerakings gir, det forteller mye mer enn en enkel anmeldelse. Ta fks IMDB.com og se på hva som er den mest populære filmen der.

Frihetens regn ligger helt på topp men er overhodet ikke kåret noen plass til verdens beste film..men 670729 personer sier at den filmen er veldig bra, det gir meg en veldig god pekepinn på at det er en film jeg trygt kan se..LBP var kanskje et dårlig eksempel , skal være enig i det men jeg er over 30 og faller jeg regner med at ingen over 30 liker dette spillet da det ser ut til å være ment for barn. Men jeg dømmer spill ut etter hva det gir MEG. Men du sier at du ikke har prøvd Skyrim, hvis du ikke liker slike spill skal du ikke prøve det heller men kjenner du serien så er det bare å anbefale. MIN subjektive mening ;)

Du reknar feil når det gjeld LBP. Eg er sjølv 31, og likar det godt. Eg kjenner òg folk som er eldre enn meg som likar det. For min del er det alt som kan byggast som fascinerar. Kanskje det er retta mot barn og teknologar? :)

 

Skyrim er eit spel som er i ein av mine favorittsjangrar, og eg trur mange av dei som mislikar det òg er lidenskapleg opptekne av denne sjangeren. Slik var det i alle fall med Oblivion, som var skuffande for mange fans av Morrowind og liknande spel. Sider som Gamerankings og Metacritic seier noko, men eg har sjølv mista trua på profesjonelle omtalar av spel, fordi eg har sett korleis dei kan feile med Oblivion. Når det spelet kom, vart det møtt med endå meir entusiasme enn Skyrim, og pressa ga det ikkje berre enormt gode karakterar, dei unnlot òg å nemne dei svakheitene som det i dag er meir eller mindre allment akseptert at eksisterar. Oblivion har 94/100 på Metacritic. Med tanke på alle svakheitene (vanilla) Oblivion har, fortenar det ein so høg poengsum? Eg synast definitivt ikkje det, og eg trur heller ikkje det stemmar med folk flest si oppfatning. "Alle" meiner no tilsynelatande at skaleringssystemet og det tilfeldig genererte innhaldet trekk ein del ned. Eg trur poengsummen er sterkt prega av opphausinga som var i forkant og rett etter utgiving, flokkmentalitet, og eit godt førsteinntrykk.

 

Noko som er interessant, er å sjå skilnaden på brukaromtalane og dei profesjonelle omtalane på Metacritic. Ofte synast eg brukarkarakteren, sjølv om den er satt saman av litt for mange ekstremkarakterar (enten er spelet heilt fantastisk eller so er det heilt elendig), er meir interessant enn den profesjonelle. Oblivion hadde som sagt 94/100 frå proffane. Brukarane ga det 78/100. Det er fortsatt mykje høgare enn eg ville ha gitt det (i alle fall dersom "vanilla" Oblivion skal leggast til grunn), men det er i alle fall interessant å merke seg skilnaden. Risen, på den andre sida, som eg meiner er eit vesentleg betre spel (på PC, i alle fall), fekk 77/100 av dei profesjonelle, men 82/100 av brukarane. Her er der ikkje so stor skilnad. Eit spel som er verkeleg interessant å sjå på i denne samanhengen, er Baldur's Gate 2. Sidan Oblivion vart hylla som det beste rollespelet nokon gong av pressa, er vel BG2 ein naturleg konkurrent. Baldur's Gate 2 har 95/100 frå kritikarane, 93/100 frå brukarane.

 

Metacritic og Gamerankings gir nok ein peikepinn, ja, men det er ingen fasit. Vi har sett korleis eit opphausa spel kan rosast opp i skyene i starten, for so å bli dårlegare ansett med tida. Det blir interessant å sjå om det blir på samme måten med Skyrim. Spelet ser ut til å vere betre enn Oblivion. Men eg trur ikkje på 10/10.

 

Kay

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra levert av Froholt.

 

Man kan selvsagt argumentere for og 10 er for høyt, men kanskje det viktigste arguementet for en høy score er her:

 

Det er nærmest et etablert faktum at spillene blir kortere og kortere, samtidig som ambisjonsnivået synker i takt med antallet timer det tar å fullføre dem. Rollespillsjangeren står vanligvis for noen av de største spillene på markedet, men trenden er klar også her. Bare se på hvordan BioWare har håndtert Dragon Age og Mass Effect. Men noen spillutviklere tenker heldigvis større. The Elder Scrolls V: Skyrim er ikke bare stort, det er i en helt annen skala enn de fleste enspillerspillene på markedet i dag

 

Det er dette jeg også pleier å peke på. Vi kan trekke en paralell til idrettsgrenen stuping. man kan utføre et feilfrett svalestup og man kan utføre et komplisert stup med mange saltoer etc og ta vannet på en pen måte. Sistnenvnte stup vil kanskje se like feilfritt ut, men så har man da lagt lista mye høyere og får betalt for det av dommerene. TES spillene er det siste siste stupet og slike spill trenger bransjen.

 

Så til ale som peker på at spillet må få minus for interfacet. Ja det er annoying, men dette og bugs legger jeg kanpt mekre til bortsett fra 3 crash til desktop et spesielt sted som var litt småiiriterende. Men for fansen av TES ville det å trekke flere karakterer ned pga dette bli som å gi filmen Braveheart lavere score hvis den hadde uoversiktlig rulletekst, eller Colosseum attraksjonen i Roma lav score fordi du må stå i kø for å komme inn.

 

Synes anmeldelsen (som jeg pekte på etter førsteintrykket) kunne snakket mye mer og faksjoner og questelinjer og dere styrker og svakheter da dette etter min mening står som en av de tre største og viktigste (underholdnings)elementet i TES spillene (sammen med åpenheten og mangfoldet i gameplay).

 

Da jeg begynte å spille TES (Daggerfall) var det ikke (meg bekjent) et norsk community. Dette begynte litt (bla. her på forumet) med Morrowind og tok helt av i Oblivion. Dette er gledelig. Skulle gjerne dog sett de fremste I TES miljøet på gamer.no (som kommenterer i denne tråden), gått mer i dybden.

Endret av maanemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra levert av Froholt.

 

Man kan selvsagt argumentere for og 10 er for høyt, men kanskje det viktigste arguemnterer for en høy er her:

 

Det er nærmest et etablert faktum at spillene blir kortere og kortere, samtidig som ambisjonsnivået synker i takt med antallet timer det tar å fullføre dem. Rollespillsjangeren står vanligvis for noen av de største spillene på markedet, men trenden er klar også her. Bare se på hvordan BioWare har håndtert Dragon Age og Mass Effect. Men noen spillutviklere tenker heldigvis større. The Elder Scrolls V: Skyrim er ikke bare stort, det er i en helt annen skala enn de fleste enspillerspillene på markedet i dag

 

Her er eg heilt einig. Bethesda ser ut til å ha ambisjonar om å lage bra spel, ikkje kun å maksimere profitten, sjølv om det òg sjølvsagt er viktig. Storleiken og ambisjonsnivået på spela deira er det ingenting i vegen med. Dei skal òg ha ros for å lytte til kritikk (sjølv når det kunne ha vore vanskeleg å høyre han over jubelen og lyden av kassaapparata), og prøve å fikse manglane i spela sine. :)

 

Kay

Lenke til kommentar

Ingen spill er perfekt man må være rimelig naiv for å synes det :thumbup: er du naiv? :!:

10 - "Genialt"

 

Et spill som får denne karakteren, har klart å bevege oss på måter vi bare kunne drømme om, det har dratt oss inn og gjort oss til frenetiske forkynnere av spillets guddommelige styrker. Dette er spillene vi virkelig elsker, dette er spillene vi kjøper to eksemplarer av bare for å ha et av dem i en vakumpakket pose slik at det ikke blir tilstøvet. Dette er spillene som gjorde oss til spilljournalister i utgangspunktet.

 

Forstår du det som er skrevet der? :thumbup:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...