Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe som hindrer meg i å kjøpe feks 5-6 av disse til 600 kr mindre enn tilsvarende Green 3,5" 5TB, og heller sette de i et NAS?

 

https://prisguiden.no/produkt/western-digital-elements-desktop-5tb-223074

 

Jeg kan liksom ikke helt se hvordan jeg kan kjøpe en ekstern disk til 1480 KR med akkurat samme lagringskapasitet som en WD Green 5TB men den koster nær 600 kr mer?

Lenke til kommentar

Etter litt Googling så virker det som om det er en WD50EFRX disk inni disse. Hvis det er tilfellet, og du får tak i 5 - 6 av dem, så virker jo dette som et kjempetilbud.

 

Det kan både være red- og green-disker i disse:

 

http://slickdeals.net/f/7821067-5-tb-western-digital-elements-usb-3-0-external-desktop-hard-drive-wdbwlg0050hbk-nesn-129-99-ar-or-less-free-shipping-tigerdirect-com

Lenke til kommentar

"From info that I have received from over a dozen people, the determining factor appears to be the DCM info. All of the green drives that were inside the WD Elements 5TB external drive that were reported to me had DCM: DCADBAD on the box bottom label, while all of the Red drives had DCM: DCADBAC on the box bottom label."

 

Viss denne merkelappen står på sjølve eska er det vel bare å ta turen til nærmeste fysiske butikk for å sjekke?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvilke 3.5" harddisker er det som er det beste kjøpet for tiden?

Har en Samsung spinpoint f3 som jeg er veldig fornøyd med.Om jeg ikke husker feil så kjøpte Seagate samsung sin harddisk produksjon for en del år siden. Er Seagate Barracuda serien et godt kjøp tilsvarende det spinpoint f3 var i sin tid? 

Hvordan er eventuelt WD blue serien? WD black er nesten dobbel så dyr er det verdt ytelsen?

 

Edit:

Skal brukes som sekundærdisk for lagring av større filer, shadowplay opptak, eventuelt noen større spill. 

 

Er SSHD'ene et godt kjøp?

Endret av laaano
Lenke til kommentar

 

Etter litt Googling så virker det som om det er en WD50EFRX disk inni disse. Hvis det er tilfellet, og du får tak i 5 - 6 av dem, så virker jo dette som et kjempetilbud.

 

Det kan både være red- og green-disker i disse:

 

http://slickdeals.net/f/7821067-5-tb-western-digital-elements-usb-3-0-external-desktop-hard-drive-wdbwlg0050hbk-nesn-129-99-ar-or-less-free-shipping-tigerdirect-com

Jeg har nå endelig fått diskene mine, og kan avsløre at de er hverken grønne eller røde. De er blå.

Edit: DCM er "dccdbah"

Endret av Fragment
Lenke til kommentar

 

Dårlig idé hvis du lagrer ting som du ikke kan miste.

 

850 EVO har ikke noe transistor som lagrer strøm slik at den kan skrive ferdig til disk ved strømbrudd.

Vil ofte føre til korrupt RAID dersom du får et strømbrudd.

 

Åneida, nå virker det som om du får korrupt raid bare du røkker ut strømmen, og det stemmer ikkje.

 

Arrayet blir ikkje korrupt, det kan dog være at det er noe som ikkje blir lagret. Nå er dette så lite problem, siden veldig mange programmer autolagrer. Jeg har hatt raid kanskje lengre enn de aller fleste her på forumet, og kan fortelle at dette ikkje er noe promblem. At brukeren føkker opp et eller anna er vel 10 000% større sjanse på at data blir korrupt eller slettet/ forsvinner.

 

Har man hardwareraid med batteribackup, så hjelper det på det også.

 

 

Det er ikkje heilt sant, eg greier faktisk å reprodusere denne feilen med å skrive små mengder data og fsync fleire gonger i sekundet. Spørsmålet er kva gjor du når straumen gjekk? Spelte du? Hadde du word oppe? Så gjekk det nok sannsynligvis heilt fint.

Korrupt data kan også skje, ved at du ikkje får skreve alt du skulle, dette er spesielt krise ved "oppdateringer".

Lenke til kommentar

Vært hos Digitalimpuls i dag og skaffet meg en 850 evo til, skal brukes til steam/origin sammen med den andre. Raide i BIOS eller i Windows?

 

Edit: eller droppe det og leve med to partisjoner?

Jeg gikk for Raid i bios selv, er ikke noe forskjell på ytelsen, men syns det er greit hvis jeg må installere windwos på nytt å slippe å sette opp raid, kan beholde filene på ssd'ene også da. 

 

Lenke til kommentar

 

Vært hos Digitalimpuls i dag og skaffet meg en 850 evo til, skal brukes til steam/origin sammen med den andre. Raide i BIOS eller i Windows?

 

Edit: eller droppe det og leve med to partisjoner?

Jeg gikk for Raid i bios selv, er ikke noe forskjell på ytelsen, men syns det er greit hvis jeg må installere windwos på nytt å slippe å sette opp raid, kan beholde filene på ssd'ene også da. 

 

 

Det hadde jeg ikke tenkt på, BIOS er veien å gå skjønner jeg. :)

Hvilken Stripe skal jeg gå for 128kb antar jeg?

Lenke til kommentar

Ja

Da var det gjort. Trøbla litt med at den nye disken ikke ville vises i Windows, verken under My Computer eller Disk Management, så den kun i BIOS.

Brukte Windows 10 USB pinnen min og formaterte den før "installering" av Windows, så dukket den opp ved reboot. 

 

Oppsettet i BIOS gikk relativt smertefritt, men jeg hadde infoen jeg trengte først, takker Bjonness406. :)

 

Så da får vi se hvor lenge dette holder, skulle det gå dårlig så er det ikke krise, skal kun brukes til Steam og Origin, og save games går i skyen uansett. :)

Lenke til kommentar

Endelig er Seagate desktop 8TB kommet for salg. Disse skal nok testes på Areca raidkontrollerene ja. Har mange seagate 4TB desktop, som har surret lenge allerede med meget godt resultat. Ingen døde enda. De sitter i 2 stk raid-6 array. For meg, så er de like bra som mine legendariske Hitachi 3TB disker.  Fungerer helt konge til hardware raid. Seagate Archive er jo ubrukelig til raid.

 

https://www.komplett.no/product/869916/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-35/seagate-desktop-8tb-sata30#

 

Hadde $ vært på samme nivå som for ett år siden, så ville harddisken  kostet 1000kr mindre. Altså ca 3000kr.

 

17/1 -2011 kostet 4 stk Hitachi 3TB desktop med 8500kr. Jeg kjøpte 16 stk. Alle fungerer like bra enda  :thumbup:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...