Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...

Ble litt paff her om dagen da den "gode gamle" snurredisken som fortsatt sitter i PCen for musikk og diverse filer gikk full. Kjøpt da 750GB var det største og råeste en fikk.

Tenkte derfor på samme disk som jeg har brukt i NASen, WD Green, som fungerer ypperlig fortsatt (den eldste er vel over 6 år nå).

 

Ser at nesten ingen nettbutikker har Green lenger, men en del har Blue. Leser på WDs sider at denne anbefales for vanlige desktoper, men er den like bra eller bedre på støy og varme?

Noe annet dere som er oppdatert på snurredisk vil anbefale? Str mellom 2 og 5 TB, kan godt være 5400rpm, bryr meg heller ikke mye om cache på denne. Hurtighet er ikke et issue.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei folkens (og Pop, da dette kan være aktuelt for deg også?)

 

Har behov for å utvide media-pc'en med ca 8-12TB. Ser for meg 2x6TB disker, eller en på 8TB. Kan helst ikke gå for disker under 6TB da maskina allerede nesten er fylt opp av disker. 

 

Noen som har erfaring med Seagate sinne Archive disker? 

5900rpm er fint da det skal være så stille som mulig (10k disker er uaktuelt) og gå i dvale når de ikke er i bruk. Diskene trenger ikke være spesielt raske (Må klarer lese/skrive enkeltfiler på opp mot 100GB med en bitrate på 80 Mb/s (10MB/s), noe alle normale disker i dag gjør). Og det skal kun lagres "ikke viktig" data, så er ikke nødvendig med disker som koster masse ekstra for garanti/levetid.

 

Seagate sinne archive disker får pris per TB ned i ca 320-340kr. Ser de er på tilbud av og til og jeg har satt opp varsling om prisguide finner de til under 260kr per TB. Noen som vet om noe bedre alternativ?

Lenke til kommentar

Selv om jeg har holdt på med data siden ca 1990 har jeg enda ikke bestemt meg for at jeg liker den ene harddiskprodusenten fremfor den andre. De feiler alle merkene, noen holder i 8 år, noen i 1. Og noen ble tatt ut av bruk før de feilet, uten at det heller var bestemte merker.

Men en ting er ganske sikkert nå, at om du ønsker disk i en NAS, ikke bruk Green-utgaver og tilsvarende. De holder ikke. Bruk NAS-diskene.

Utover det vil jeg i dag anbefale 5400 eller 5900rpm for desktop-bruk. Da beregner jeg at man har OS og software på SSD, og har snurredisken til de store tingene som musikksamling, filmer osv. Mulig det er verdt en ssd til redigering av store høyoppløste bilder og filmer, men her blir det vel mest sekvensiell les og skriv, som rimelige snurredisker ikke er så aller verst på. (SSDs store styrke er jo i/o.

Lenke til kommentar

Har flere Green disker selv og er veldig fornøyd. Men nå ser diskene mine veldig lite aktivitet, så selv om jeg er fornøyd med diskene trenger ikke det bety noe som helst. Nesten ingen av diskene blir brukt mer enn å skrive data til de tilsvarende 5 ganger sin kapasitet i løpet av sitt liv før de blir byttet ut med noe større. Blir lest noen få enkeltfiler noen ganger per dag frem til disken er fulle. Etter dette leses det kanskje av en fil per uke. Med andre ord bruker jeg sikkert ikke mer enn en promille av aktiviteten disse diskene er laga for.

 

Lager også automatisk liste med innhold per disk, så om en skulle ryke kan jeg bare gå gjennom lista og laste ned filene på nytt.

PGA dette er jeg egentlig kun interessert i mest mulig lagring for lavest mulig pris.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Det er tull,

 

Green disker fungerer utmerka. På dei fleste diskane kan du også stille på park time, eg har mine på 15 minutt. Så når eg tar raidet i bruk etter ein tid med inaktivitet så tar det 10-20 sekund før eg får svar. Men det er heilt greit når eg ser kor mykje straum eg faktisk spare(nesten 100 watt med 15 disker)

Lenke til kommentar

Det er tull,

 

Green disker fungerer utmerka. På dei fleste diskane kan du også stille på park time, eg har mine på 15 minutt. Så når eg tar raidet i bruk etter ein tid med inaktivitet så tar det 10-20 sekund før eg får svar. Men det er heilt greit når eg ser kor mykje straum eg faktisk spare(nesten 100 watt med 15 disker)

 

 

Den verste feilen er ofte brukerfeil, ved datatap. Å gjøre ting enklere uten å stille på TLER, gjør livet enklere.

 

Dermed ville jeg kjøpt disker som ikke er helt grønnskollinger :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...