Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

I lys av degradert skrive problemer med 840 evo

 

Du mener vel degraderte lese problemer.

Tror ikke det er noen problemer med skriv.

Det som er skrevet for lengre tid siden ha lav lese hastighet ja.

Spørs hvordan man ordlegger seg.

Og problemene er relatert til fell i lagringen av skrevet data og behandlingen av tlc og kontroller (fell cell charge). Så jeg definerer det som et problem av de skrevne data.

Lesingen funker «egentlig» som den skal.

Disse spesifikke skrevne data dog kan kreve flere retries for å lese korrekt , derfor går hastigheten dramatisk ned.

Lenke til kommentar

 

As most of you likely know already, the way NAND works is by storing a charge in the floating gate. The amount of charge determines the voltage state of the cell, which in turn translates to the bit output. Reading a cell basically works by sensing the cell voltage, which works by increasing the threshold voltage until the cell responds

 

However, the cell charge is subject to multiple variables over time. Electron leakage through the tunnel oxide reduces the cell charge over time and may result in a change in the voltage state. The neighboring cells also have an impact through cell-to-cell interference in the form of floating gate coupling, which is at its strongest when programming a neighbor (or just a nearby) cell. That will affect the charge in the cell and the effect becomes stronger over time if the cell isn't erased and reprogrammed for a long time (i.e. more neighbor cell programs = more interference = bigger shift in cell charge).

Because cell voltage change is a characteristic of NAND, all SSDs and other NAND-based devices utilize NAND management algorithm that takes the changes into account. The algorithm is designed to adjust the voltage states based on the variables (in reality there are far more than the two I mentioned above) so that the cell can be read and programmed efficiently.

In case of the 840 EVO, there was an error in the algorithm that resulted in an aggressive read-retry process when reading old data

 

Kilde

 

 

Dette har da ikke noe med skriving å gjøre.

Så å skrive " degradert skrive problemer " blir bare feil

Lenke til kommentar

Om du absolutt skal pirke på det.

Det har heller ikke med lesing å gjøre , så da har både du like feil beskrivelse som meg.

Kilde: Explaining the bug

http://www.anandtech.com/show/8617/samsung-releases-firmware-update-to-fix-the-ssd-840-evo-read-performance-bug

Innholdet skrevet ( lagret) i cellene er degradert som er problemet. Lese data gjør evoen som sagt .

 

Hvis trykket på en avisside er blitt så blurry at jeg ikke kan lese det ?

Jeg har fremdeles ikke noe problem/feil med mine lese kunnskaper eller syn. Problemet er trykket eller teknologien brukt i trykke prosessen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ja årsak og resultat er ikke nødvendigvis det samme.

Jeg har forresten ikke noe problemer med at folk kaller det read bug.

Men det var litt unødvendig av deg i første omgang å starte dette ordkløveriet .

Det hele var en anbefaling i å holde seg unna 840 evo til fordel for crucial m550

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg ønsker å kjøpe en SSD til laptopen. Jeg har ingen peiling på hva som er bra/dårlig når det kommer til SSD disker, så ønsker litt tips! Jeg er en student, så ønsker ikke å bruke så veldig mye, så prøver å holde meg under 1000 lappen (~250 GB). Laptopen er en ASUS N56VJ, den støtter 2.5" SATA.

Jeg har sett litt på følgende disker.

1. Crucial MX100, 256 GB. 950 kr via Dustinhome.

2. Crucial M500, 240 GB, 1009 kr via Dustinhome.

3. Kingston SSDNow V300, 240 GB, 890 kr via NetOnNet.

 

Ser at MX100 har raskest lesehastighet, men Kingston med raskest skrivehastighet. Kingston har ingen cacheminne, men er billigst blant de tre.

Lener personlig mest mot Crucial MX100. Er MX100 et bra valg? Har dere noen erfaringer med denne? Noen andre disker dere ville anbefalt meg?

Litt mer generelt spørsmål: Hvordan er det med levetiden til en SSD generelt? Har hørt at en vanlig HDD har mye lenger levetid enn SSD. Jeg klarer vel 3 år eller mer før SSD-en blir utslitt?

Endret av niloy
Lenke til kommentar

Jeg ville tatt med etterfølgeren til MX100, BX100 også. Den koster omtrent det samme som MX100 men skal ha en del forbedringer.

 

http://www.anandtech.com/show/8861/crucial-announces-mx200-bx100-ssds-ssd-toolbox

 

Levetiden til SSD er generelt bedre enn til HDD. De slites av gjentatt overskriving, men i praksis ingenting av lesing. MX100 skal ha en oppgitt levetid på 72 TB skrevet, altså en komplett overskriving hver dag i 288 dager, eller en per uke i 5,5 år. SSD kan dø mer uforutsigbart også, men det er mye sjeldnere enn de uforutsigbare dødsfallene til HDD. Med andre ord: Du slipper ikke unna backup uansett om du velger HDD eller SSD, men det er ikke så høy risiko at det er noe å bekymre seg for.

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt med etterfølgeren til MX100, BX100 også. Den koster omtrent det samme som MX100 men skal ha en del forbedringer.

 

http://www.anandtech.com/show/8861/crucial-announces-mx200-bx100-ssds-ssd-toolbox

 

Levetiden til SSD er generelt bedre enn til HDD. De slites av gjentatt overskriving, men i praksis ingenting av lesing. MX100 skal ha en oppgitt levetid på 72 TB skrevet, altså en komplett overskriving hver dag i 288 dager, eller en per uke i 5,5 år. SSD kan dø mer uforutsigbart også, men det er mye sjeldnere enn de uforutsigbare dødsfallene til HDD. Med andre ord: Du slipper ikke unna backup uansett om du velger HDD eller SSD, men det er ikke så høy risiko at det er noe å bekymre seg for.

 

Takk for tips! Den var faktisk på tilbud forrige uke, skulle kanskje ha slått til. Men jeg skal se litt nærmere på den. :)

 

Er det mulig å se/finne ut av hvor mye data som blir skrevet per dag? Jeg har hatt min laptop i 2 år (5200 RPM 500GB disk), mistenekr at HDD har blitt slitt ut litt. Er derfor jeg i utgangspunktet ønsker å skaffe meg en SSD (+ SSD er ganske kjekt å ha uansett).

Lenke til kommentar

 

Hva med 850 EVO, Nizzen? Veit den har en bug, men jeg har selv kikket på den nemlig. :)

 

Hvilken bug har 850evo?

 

Jeg ville heller kjøpt mx100 og noen øl på butikken, enn å ha en ssd som verken er best eller best på pris/ytelse. Men det er meg da :p

 

VS 840EVO da, har de samme problemer?

For meg så vil jeg gjerne bare ha en god SSD som holder, og Samsung passer fint, siden den er svart, og jeg har en 830 fra før. ;) Jada... :p

 

Øl vs SSD? ;)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Litt knitring blir det uansett. Klarer du å vri det til å bli nettverksdisker på ett eller annet vis? Det meste av utstyr man kjører Lightroom på har jo mulighet til å bruke nettverksdisker. Nettverksdisker kan du plassere et sted der knitringa ikke merkes. Det er en fordel å ha backupen "off site" hvis du har mulighet.

Lenke til kommentar

 

Litt knitring blir det uansett. Klarer du å vri det til å bli nettverksdisker på ett eller annet vis? Det meste av utstyr man kjører Lightroom på har jo mulighet til å bruke nettverksdisker. Nettverksdisker kan du plassere et sted der knitringa ikke merkes. Det er en fordel å ha backupen "off site" hvis du har mulighet.

 

Tja og nja... Det hender at jeg drar vekk i lengre perioder og vil ha med meg kabinettet. Verdens største bærbare :p

Om en disk som evt anbefales her ikke er av de mest pålitelige, så går det også greit siden jeg kjører backup. Det er støyen som er min største hodebry.

 

 

Bare for å oppklare litt siden støy er subjektivt: Ønsker ikke slikt som smeller og hviner som en Raptor

 

 

## DObbelkpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei.

 

Vil ikke lage en ny tråd, så spør heller her. Har tenkt å kjøpe meg en harddisk på rundt 2-4 TB, men vet ikke hvilken jeg skal kjøpe. Ser både etter god ytelse, samt god pris, er det noen av dere som kan anbefale noe?

 

Er denne f.eks god?

https://www.komplett.no/seagate-barracuda-2tb/653071

 

Eller denne?

https://www.komplett.no/seagate-barracuda-4tb/777135

 

Gikk for denne: https://www.dustinhome.no/product/5010752164/red-soho-nas

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Generelt nei.

 

Men hvis du har veldig høy temperatur i kabinettet fra før kan det kanskje være et poeng. Bare fyr opp maskina, la den få kjøre seg litt noen timer og sjekk HDD-temperaturen (fra SMART-sensorene). Er temperaturen over 40 grader ville jeg vurdert tiltak for å redusere temperaturen litt. Merk at det ikke er noe mål å få HDD-en ned til 20 grader eller mindre. Disker trives best i området 35-45 grader +/-.

Endret av Simen1
Redigert fra 25-35 til 35-45
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...