Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg trenger ny svær disk. Ser ut som Barracuda Pro er best på ytelse. Jeg liker helst 5400/5900rpm pga lavere støy og lavere temperatur, men ser at det er mye å hente på ytelse ved å gå opp. Hva er erfaringene deres med dagens 12Tb+ disker, og har det kommet noen som utfordrer Barracuda Pro på ytelse? 

Lenke til kommentar

Jeg trenger ny svær disk. Ser ut som Barracuda Pro er best på ytelse. Jeg liker helst 5400/5900rpm pga lavere støy og lavere temperatur, men ser at det er mye å hente på ytelse ved å gå opp. Hva er erfaringene deres med dagens 12Tb+ disker, og har det kommet noen som utfordrer Barracuda Pro på ytelse?

Har ikkje hørt harddisker bråke siden 16 stk 15k rpm sasdiskene mine skrev samtidig. Ved lesing var de stille...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

For første gang på veldig,veldig mange år lenge er jeg på utkikk etter en habil intern HDD til bruk i sekundær oppsettet mitt, primært bare gaming på den riggen. Trenger ikke koste skjorta, men vil ha noe pålitelig og ikke for tregt. Noen sikre eller selvsagte kjøp på HDD-fronten? :) 

Endret av Mala
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nå er vel HGST/Hitachi kjøpt opp av WD, men de virker å være gode alle sammen. Jeg har fortsatt 16 stk 3TB hitachi som kjører i Raid-6. 1 stk er død etter en god del år.

Disse er noe å ha i 8TB versjoner:
HGST Deskstar virker å være EOL etter at WD kjøpte dem.  Ultrastar er "enteprise" modeller.

 

https://www.proshop.no/?pre=0&s=hgst+ultrastar+8+tb&p=240000-320000

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg "sliter" litt med å velge SSD nå:

https://www.prisjakt.no/sammenlign/produkter/4967918,4771897,4906050,5261547?categoryId=893

Crucial P1 er billig, men også tregere. Samsung 970 EVO er dyrest, men er vel også et trygt valg med god ytelse. Så er det WD Blue SN550 som får gode anmeldelser og ligger mellom disse i pris.

Ytelsen vil vel uansett overgå en vanlig SSD på 250 GB fra noen år tilbake, antar jeg. Disse er jo M.2 NVMe-disker. Jeg har i utgangspunktet ikke voldsomt behov for den beste ytelsen, så kan jeg like gjerne gå for Crucial P1?

Edit: Bruken for denne SSDen er som den disken det skal bootes fra og kjøre Windows.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
7 minutes ago, hekomo said:

Jeg "sliter" litt med å velge SSD nå:

https://www.prisjakt.no/sammenlign/produkter/4967918,4771897,4906050,5261547?categoryId=893

Crucial P1 er billig, men også tregere. Samsung 970 EVO er dyrest, men er vel også et trygt valg med god ytelse. Så er det WD Blue SN550 som får gode anmeldelser og ligger mellom disse i pris.

Ytelsen vil vel uansett overgå en vanlig SSD på 250 GB fra noen år tilbake, antar jeg. Disse er jo M.2 NVMe-disker. Jeg har i utgangspunktet ikke voldsomt behov for den beste ytelsen, så kan jeg like gjerne gå for Crucial P1?

Trenger du bare "ssd lagring" så er billigst tingen. Derfor kjøpte jeg Intel 660p 2TB når den var billig. 2100kr for 2TB var nice.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vil skifte ut 8 år gammel SSD: "111GB INTEL SSDSC2CT120A3 ATA Device (SATA (SSD))" som er snart helt full.

på en PC med dette:

post-12139-0-54154800-1533417093_thumb.jpg

 Det er den som er C mappa og jeg skal prøve å klone den. Innlegg.

Trenger litt råd for jeg vet ikke om hva som helst passer når det er såpass gammelt. 
500 GB eller hvertfall 1 TB holder vel som lagring på den. 


 

Lenke til kommentar

Det meste av 2.5 SSD disker funker på den der. Jeg ville ha kjøpt en rask 250/500GB eller så stor som mulig ihht budsjett. Sånn rent teknisk så skal hoveddisken (C mappa) være liten og rask og kun ha plass til OS og de programmene du kjører. Alt av lagring skal gjøres på disk nr. 2 (lagringsdisken) og/eller eksterne disker/sky.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å ikke klone. Du bytter disk og installerer OS og programmer på nytt. Dersom du ikke har reformatert primærdisken din på 8 år så vil du merke stor forskjell på et frisk og ny-installert windows 10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...