Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok! Flott. Da mener du NAS-versjonen sant? Har det noe for seg med "NAS-disk" når den skal inn i et DAS, ikke NAS?

 

Har ikke helt forstått dette med betegnelsen.

DAS = Direct Attached Storage

Dette er et disk system koplet hele tiden direkte til computeren med et eller annet interface.

De vanligste tilkoplinger er vel eSata,USB 3.0,SAS og fibrechannel (ikke hørt thunderbolt)

 

Du sier du har en Mac mini .

Vet du sikkert at det du har tenkt å kople sammen fungerer , type porter , host adapter etc.

 

NAS = Network Attached Storage

Disse har eget operativsystem og lager shared resoures over ipnettverket ditt for tilgang til/fra computere.

Lenke til kommentar

Ser at det anbefales HGST-disker. Har tenkt på disse diskene (https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/harddisk/sata3a5/hgst-deskstarnas7200rpm2x4tb/219462.11113/) i en NAS. Er det noen betenkeligheter med å gå for disse, kontra noen dyrere versjoner? Om det koster en et par-tre hundre pr. stk. fra eller til betyr forsåvidt ikke så veldig mye. De fleste disker skal jo være kompatible men, tenkte for sikkerhets skyld å gå for noe som er på lista over kompatible disker til en QNAP 451.

Lenke til kommentar

Fy flate det gikk fort. Fikk ordrebekreftelsen på onsdag og diskene kom i formiddag. Kan ikke huske sist jeg fikk hardware levert så fort.

 

EDIT: Har aldri eid så store harddisker før, så jeg aktiverte diskene som MBR særdeles uvitende de nye diskene. Med diskpart fikk jeg heldigvis gjort de om til GPT veldig lett slik at jeg får se hele kapasiteten. :)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Har en server som jeg bruker til å lastet ned torrents, ta backup og lagre alt annet rask og rusk som tar mye plass. For øyeblikket er det en rekke samsung spinpoint disker i maskina men de er på kun 1TB og jeg er redd de snart blir feil på de etter mange års bruk. Tenkte derfor å bytte dem ut men noe som er litt større.

 

Ser at det nå for tiden leveres alt fra super trege gigantiske arkivdisker på 8 TB til raske mindre disker. Hva velger man hvis man trenger 2-4 disker til en filserver der det blir en del skriv og les. Størrelsen bør være mins 3TB og opp.

 

 

 

Lenke til kommentar

Hitachi/ hgst ;)

Er det fremdeles Hitachi-design eller er det bare branding lagt på av WD?

 

Uansett veldig pålitelige disker!  Selv har jeg nylig bestillt en ekstra WD Green 3TB, men holdt på å kjøpe HGST når de var på tilbud for litt siden hos netonnet

Lenke til kommentar

Har lyst på litt mer lagringsplass, til spill osv - ikke noe viktige saker, det har jeg lagret andre steder, og har liten lyst på snurredisk igjen. Vurderer å gå for en eller to stk 850 EVO, og sette det I software raid med den 850 EVOen jeg har fra før. Er dette en god ide, eller er det fort gjort at dette feiler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...