Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Dårlig idé hvis du lagrer ting som du ikke kan miste.

 

850 EVO har ikke noe transistor som lagrer strøm slik at den kan skrive ferdig til disk ved strømbrudd.

Vil ofte føre til korrupt RAID dersom du får et strømbrudd.

 

Åneida, nå virker det som om du får korrupt raid bare du røkker ut strømmen, og det stemmer ikkje.

 

Arrayet blir ikkje korrupt, det kan dog være at det er noe som ikkje blir lagret. Nå er dette så lite problem, siden veldig mange programmer autolagrer. Jeg har hatt raid kanskje lengre enn de aller fleste her på forumet, og kan fortelle at dette ikkje er noe promblem. At brukeren føkker opp et eller anna er vel 10 000% større sjanse på at data blir korrupt eller slettet/ forsvinner.

 

Har man hardwareraid med batteribackup, så hjelper det på det også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt som har navnet Seagate eller Western Digital.

 

Det jeg lurer mest på er hva er det folk lagrer nå for tiden? Før i tiden brukte jeg å lagre tv-serier, filmer osv men ser ingen behov for det mer:/ ting er blitt så enkelt med streaming og greier.

 

I såfall, hvor laster jeg ned super quality filmer, for da hopper jeg i samme kategori? :p (PM)

Endret av nagina
Lenke til kommentar

 

Dårlig idé hvis du lagrer ting som du ikke kan miste.

 

850 EVO har ikke noe transistor som lagrer strøm slik at den kan skrive ferdig til disk ved strømbrudd.

Vil ofte føre til korrupt RAID dersom du får et strømbrudd.

 

Åneida, nå virker det som om du får korrupt raid bare du røkker ut strømmen, og det stemmer ikkje.

 

Arrayet blir ikkje korrupt, det kan dog være at det er noe som ikkje blir lagret. Nå er dette så lite problem, siden veldig mange programmer autolagrer. Jeg har hatt raid kanskje lengre enn de aller fleste her på forumet, og kan fortelle at dette ikkje er noe promblem. At brukeren føkker opp et eller anna er vel 10 000% større sjanse på at data blir korrupt eller slettet/ forsvinner.

 

Har man hardwareraid med batteribackup, så hjelper det på det også.

 

 

Nizzen, ser du noe galt i å bruke 850 EVO i software RAID-0? Fordi det er jo dette jeg var litt interessert i nemlig, det skal brukes til lagring av spill stortsett, samt vanlig programvare. Hva er sjansen for at dette går att skogen?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dårlig idé hvis du lagrer ting som du ikke kan miste.

 

850 EVO har ikke noe transistor som lagrer strøm slik at den kan skrive ferdig til disk ved strømbrudd.

Vil ofte føre til korrupt RAID dersom du får et strømbrudd.

Åneida, nå virker det som om du får korrupt raid bare du røkker ut strømmen, og det stemmer ikkje.

 

Arrayet blir ikkje korrupt, det kan dog være at det er noe som ikkje blir lagret. Nå er dette så lite problem, siden veldig mange programmer autolagrer. Jeg har hatt raid kanskje lengre enn de aller fleste her på forumet, og kan fortelle at dette ikkje er noe promblem. At brukeren føkker opp et eller anna er vel 10 000% større sjanse på at data blir korrupt eller slettet/ forsvinner.

 

Har man hardwareraid med batteribackup, så hjelper det på det også.

Nizzen, ser du noe galt i å bruke 850 EVO i software RAID-0? Fordi det er jo dette jeg var litt interessert i nemlig, det skal brukes til lagring av spill stortsett, samt vanlig programvare. Hva er sjansen for at dette går att skogen?
Har brukt 3x 850pro i raid-0 siden de kom på markedet. Brukes som "steam mappe" og mellomlagring. Ikkje hatt noe problem enda. Er jo samma f om man kjører single ssd eller i raid-0. Mister man en ssd røyker alt uanZ. Bare noobs mister data...

 

Har også en single 850Evo 1TB til div.

 

Verken pro eller evo har supercaps for litt sikring ved strømbrudd.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

SSD var litt dyrt, men jeg må kanskje det.. Den jeg har nå bråker alt for mye (ekstern HDD fra tidlig 2000) Men hva med: WD My Passport Ultra? (https://www.komplett.no/product/845810/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-ekstern/wd-my-passport-ultra-1tb-classic-black#)

Noen som kan fortelle meg om støynivå? Ingen av ekstern hd testene som i det hele tatt nevner støynivå..

 

Jeg har ingen bruk for hverken WIFI eller datakryptering, trenger bare lagringsplass til NUCen i stua..

 

Kunne det blitt billigere med en SSD + SSD til USB3 kabel? Evnt hvor finner jeg disse kablene til en ok pris? Ser Komplett skal ha latterlige 250

Endret av Gutt25
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg mener å huske at den der, eller en tidligere utgave av den hadde veldig høy feilprosent. Jeg har 4 TB utgaven som vistnok var forskånet for det i den statistikken jeg leste. Ta dette med en klype salt for det er bare fra hukommelsen.

 

Ser ut som du har rett, viser seg når jeg så nærmere at det er gammel diskmodell med ny label. Jeg får lete videre, takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...