Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dårlig idé hvis du lagrer ting som du ikke kan miste.

 

850 EVO har ikke noe transistor som lagrer strøm slik at den kan skrive ferdig til disk ved strømbrudd.

Vil ofte føre til korrupt RAID dersom du får et strømbrudd.

Har HDD Saver på HK, men ikke helt satt meg inn i hva den gjør enda. Men hva med noen andre disker?

Lenke til kommentar

Jeg ville helt klart ha gått for Intel 730 , da den i motsetning til 850 Pro har kondensatorer som hjelper til ved strømbrudd.

 

730 er dessuten veldig god i R0 , og banker 850 Pro der.

Eneste er at de er litt dyre.

 

Grunnen til at jeg begynte å tenke på dette, er fordi EVO 512 går for 1400 inkl frakt, som er en veldig fin pris. 730 er vel plutselig dobbelt opp nesten.

Lenke til kommentar

Det er mere enn bare en kondensator for SSD Power Loss Protection. Det er egen krets og firmware og logikk i kontroller også.

 

The Intel SSD 320 Series contains hardware- and firmware-based power-loss data protection features. The SSD includes a power-fail detection circuit, which sends a signal to the ASIC controller in the SSD indicating there is an imminent drop in power level. Triggered by this, SSD firmware disconnects the input power from the SSD. The SSD then relies on its on-board power-loss protection capacitance to provide enough energy for the SSD firmware to move data from the transfer buffer and other temporary buffers to the NAND.

http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/technology-briefs/ssd-320-series-power-loss-data-protection-brief.pdf

 

Samme mekanisme er i 730 da det er en konsument utgave basert på  enterprise SSD DC3500/DC3700

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...

HDD er meg bekjent flaskehalsen til XB1 og spesielt Fallout 4 så anbefales det å kjøre spillet på ekstern SSD. Det er også en del frysing i Telltale spillene som jeg gjetter har med snurredisken å gjøre. Her er noen benchmarks: https://www.reddit.com/r/xboxone/comments/2x26b5/i_put_an_ssd_on_my_xbox_heres_a_few_benchmarks

 

Men! Det det fikk meg til å sjekke interfacet til konsollen og det er bare SATA II med max 3Gbit/s mens USB 3.0 har 5Gbit/s overføringshastighet. Så det betyr sånn teoretisk at en intern SSD ikke har så mye for seg utenom det nizzen beskriver.

 

Men så må man skille litt mellom teori og praksis.. og jeg fant følgende post (#10) http://www.gamefaqs.com/boards/691088-xbox-one/68062101

 

"False, SSD is far faster than any spindle drive and SATA2 vs SATA3 does not provide any real world benefit besides benchmarks and even then the differences aren't significant enough to make SATA3 SSD drives ineffective on SATA2 interfaces

 

http://www.tomshardware.com/reviews/sata-6gbps-performance-sata-3gbps,3110-8.html

 

If you're buying a value SSD for a console, SATA2 is more than enough for any SSD on the market to be used for a console.

 

USB3.0 also hits a maximum throughput in optimal conditions of 3.2gb/s because of latency and protocol overhead. In real world conditions, it's even lower.

 

SATA2 and USB3 provide similar throughput while SATA2 is better in latency and CPU overhead. The kind of performance metrics you want in storing game data where random read performance is preferred over pure I/O."

 

Så dersom jeg ikke har misforstått noe her så holder jeg meg til planen og skifter ut den interne med en Samsung SSD 850PRO 512GB. Greit å ha en disk som er identisk eller litt større for å gjøre sector-kloningen så enkel som mulig. Men, dersom noen med litt peil mener at en ekstern SSD gir bedre ytelse enn intern i en XB1 så går jeg selvsagt for det :)

Endret av Illus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...