Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Nå er jo spillene du nevner serier hvor det kommer altfor mange spill på kort tid. Man blir derfor mett og får ikke tid til å glede seg til neste spill. Jeg tror at så lenge det går en god stund mellom hvert spill så blir ikke folk lei. Se bare på Zelda. Det er jo ikke kjempestor forskjell på spillene, men siden de kommer ut såpass sjelden så får man tid til å glede seg. Sånn tror jeg det kunne vært for Paper Mario også.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk kjøpt meg Wii U for ikke så lenge siden, angrer ikke et sekund på det. Det jeg lurer på er hvorfor vifta i wii u bråker mer enn 4 ps3er i samme rom har vært på i over 3 timer? Fra første sekund har min Wii U bråka mer enn noe annet av maskinvare jeg har hatt i hus.

 

Er det normalt at den bråker så mye? :hmm:

Utrolig irriterende er det hverfall...

Lenke til kommentar

Nå er jo spillene du nevner serier hvor det kommer altfor mange spill på kort tid. Man blir derfor mett og får ikke tid til å glede seg til neste spill. Jeg tror at så lenge det går en god stund mellom hvert spill så blir ikke folk lei. Se bare på Zelda. Det er jo ikke kjempestor forskjell på spillene, men siden de kommer ut såpass sjelden så får man tid til å glede seg. Sånn tror jeg det kunne vært for Paper Mario også.

Hva med Mario & Luigi-spillene? Det er ganske få av dem så langt, og jeg startet med Partners in time. Etter det tok det lang tid før jeg prøvde Bowser's Inside Story, men allerede da begynte det å bli for mye av det samme. Etterhvert kom også Dream Team, som irriterende nok bare var mer av det samme. Det kan nok være derfor det ikke er flere av dem ennå. Nintendo vet ikke helt hvordan de skal forbedre serien, dermed blir det bare mer av det samme hver gang.

 

Paper Mario er nok et offer for det samme. Hvis de bare kopierer forrige spill blir det mer av det samme, men prøver de noe nytt (Super Paper Mario?) klager folk over at det ikke er "ekte" Paper Mario lengre.

 

Zelda er et bra eksempel på en serie som har klart seg lenge, men har du tenkt over hvor stor forskjell det egentlig er i de seriene? Phantom Hourglass og Spirit Tracks på DS var ganske unike. Vi har også mange 2D Zelda-spill, og mange i 3D. Men akkurat som Mario er det stor forskjell på 2D og 3D Zelda, og da tenker jeg ikke bare på grafikken. Jeg tror det er en grunn til hvorfor den serien har levd så lenge. I stedet for å bare satse på det samme om og om igjen, har vi to forskjellige serier samtidig. Men likevel begynner det å holde for min del. Uansett om det er 2D eller 3D; når jeg setter meg ned med et Zelda-spill tar det nok ikke lang tid før jeg føler jeg har spilt det før og går lei.

 

Personlig mener jeg Mario, Zelda, Paper Mario og en del andre Nintendo-serier hadde hatt svært godt av å bli skrotet og bygd opp igjen på nytt fra scratch. Vi kunne tatt et helt vanlig Mario-spill, beholdt de beste bitene og skrotet resten, og så bygd det opp på nytt. En drøm jeg har hatt lenge er å ta et spill som Super Mario 64, og lage brett fra en hel drøss Nintendo-serier (Mario, Zelda, Metroid osv) og latt folk fra samtlige av de seriene være spillbare fra start. Det kunne blitt noe i stil med filmen Wreck-It Ralph, der alle Nintendo-folkene bor i samme verden. Dermed kunne vi hatt Mario, Link, Samus og Fox McCloud (stort sett til fots, men med egne StarFox-brett) i samme spill. Alle kunne hatt forskjellige måter å spille på, Men noe sånt skjer nok aldri, så lenge Nintendo bare kjører de samme spillene om og om igjen. :(

Lenke til kommentar

Så en slags Disney Infinity med Nintendo-figurer? De går jo litt den veien nå med disse Moobii eller hva de heter. De som gjør at man får spillbare figurer i Mario Kart og Smash. Legger vel opp til et slags Nintendo Universe.

 

Vet ikke helt hvordan de skal klare å balansere Samus vs Mario f.eks. Mario hopper jo bare, mens Samus har latterlig mange forskjellige skytevåpen, kan rulle, legge bomber, etc.

 

Uansett er jeg helt uenig med deg angående Zelda. Synes det som regel er veldig fresht og nytt ved hver utgave. Wind Waker er helt annerledes enn Twilight Princess f.eks. Blir litt som å si at om man har spilt 1 skytespill så har man spilt alle.

 

Det Zelda til Wii U ser jo også meget bra ut med en åpen verden. Det nyeste til 3DS har vel også lagt om en del på formelen. Man kan ta dungeons i hvilken rekkefølge man ønsker så vidt jeg har skjønt? Ikke fått spilt det enda selv.

 

Jeg er dog enig med deg angående Mario. Synes de nye 2D-spillene er litt kjedelige. Har ikke spilt 3D World enda, så vet ikke hvordan det er. Synes de kunne gjort noe ala Super Mario 64 igjen. Et perfekt spill. En slags åpen verden med mange "underverdener" som alle var unike. Har det til DS og starter på nytt innimellom. Digger det spillet.

Lenke til kommentar

Fikk kjøpt meg Wii U for ikke så lenge siden, angrer ikke et sekund på det. Det jeg lurer på er hvorfor vifta i wii u bråker mer enn 4 ps3er i samme rom har vært på i over 3 timer? Fra første sekund har min Wii U bråka mer enn noe annet av maskinvare jeg har hatt i hus.

 

Er det normalt at den bråker så mye? :hmm:

Utrolig irriterende er det hverfall...

.

Jeg kan ikke huske å ha hørt noe bråk fra min. Kanskje en feil på din?

Lenke til kommentar

Så en slags Disney Infinity med Nintendo-figurer? De går jo litt den veien nå med disse Moobii eller hva de heter. De som gjør at man får spillbare figurer i Mario Kart og Smash. Legger vel opp til et slags Nintendo Universe.

 

Vet ikke helt hvordan de skal klare å balansere Samus vs Mario f.eks. Mario hopper jo bare, mens Samus har latterlig mange forskjellige skytevåpen, kan rulle, legge bomber, etc.

Nja, så vidt jeg vet gjør amiiboene fint lite foreløpig. Man kan langre sin egen figur i Smash Bros eller en og annen ting i Mario Kart, men ikke i begge samtidig på én tigur, og de åpner heller ikken noe nytt av interesse. Eneste jeg vet om er å åpne nye våpen i Hyrule Warriors. Jeg tenker mer noe i stil med Disney Infinity og (spesielt) Skylanders med Nintendo-figurer.

 

Å balansere dem er ikke noe problem. Mario hopper ikke bare, men har en drøss drakter å velge mellom. Dermed kan han skyte, hoppe høyere, tåler mye mer, kan puste under vann osv. Samus på sin side har et rimelig bra utvalg av våpen, men hva ellers har hun? Link på sin side har mange gadgets å leke med, men lite annet. Dermed kan vi fort få bra balanse og variasjon samtidig: Mario fokuserer på bevegelse og akrobatikk, men tåler lite. Samus tåler også lite og er dårlig til å hoppe og sprette, men plaffer ned alt som kommer i veien. Link kan verken hoppe noe særlig eller drepe fiendene effektivt, men han kan til gjengjeld tåle mye mer (takket være skjoldet som gjør han "usårbar" for skader forfra), og har mange gadgets han kan bruke til det meste. Boomerangen kan ta fiender osv fra lang avstand og styres i luften, bomber kan åpne hemmelige veier og drepe fiender, og så videre. Fox kan være en mellomting, der han hopper bedre enn Link og Samus, men ikke så bra som Mario. Han har flere våpen enn Mario og Link, men ikke så mange som Samus, og så videre.

 

Og tenk på det Captain Toad-spillet. Har ikke testet det selv, men det burde jo være perfekt for andre Nintendo-karakterer. Toad kan vel verken hoppe eller angripe? Hadde vi hatt Samus der kunne hun plaffet ned det meste, men hun ville ha vært svak på andre områder (tåler lite, kan ikke hoppe.) Mario kan hoppe, men ikke forsvare seg og tåler lite. Link kan bruke boomerangen til å treffe brytere de andre ikke når, og kanskje bruke en grappling hook for å klatre opp og ned steder de andre ikke kan. Men han har til gjengjeld lite våpen, så han må passe seg svært for å ikke bli truffet av fiender. Nintendo brukte å være svært kreative, så at Captain Toad og amiiboene ble annonsert omtrent samtidig virket så logisk. Hva skjedde? I stedet for et glimrende spill i stil med Skylanders med Nintendofigurer fikk vi et gørrkjedelig spill og ubrukelige amiiboer selv jeg ikke er interessert i, og de 40+ Skylandersfigurene mine er bevis på at jeg kjøper alt for mye skrot jeg ikke trenger eller har råd til. :p

Lenke til kommentar

Ervel knapt nok noen Nintendo figur som kan hoppe som Samus Aran hun harjo dobbelt boost i skoene. I tilleg så har hun forskjellige visir i hjelmen som gir henne forskjellig syn som varme detektor, rønken syn og hun kan scanne områder for informasjon. Hun kan også forandre seg til en ball og komme til plasser der få andre kan komme. i tilleg kommer det en drøssvis med våpen. Alt i alt så er det få eller ingen Nintendo karakterer som kan så mye som Samus.

 

Samus kan omtrent alt som Mario og Link kan, eneste jeg kommer på at hun ikke kan er å spille Ocarina.

Endret av kero79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg kommer til å kjøpe en Wii U snart. Det er fristende nå som det er så mange bra spill tilgjengelig :)

 

Men jeg lurer på om det vil være dumt å kun kjøpe digitale Wii U-spill og utelukke fysiske spill?

Har fått inntrykk at Nintendo muligens ikke er fullt så dyktige som f.eks Sony eller MS når det gjelder online-delen. Wii U er vel den første konsollen til Nintendo som selger fullpris-spill online?

 

Jeg har fått inntrykk av at fysiske spill er oftere på tilbud enn dem som selges på e-shop - stemmer det? Og hvordan er utvalget - er det bare de mest kjente/populære spillene som er tilgjengelig på nett?

 

Noen som har erfaring med å gå hel-digitalt på Wii U?

Endret av fredz10
Lenke til kommentar

Tror jeg kommer til å kjøpe en Wii U snart. Det er fristende nå som det er så mange bra spill tilgjengelig :)

 

Men jeg lurer på om det vil være dumt å kun kjøpe digitale Wii U-spill og utelukke fysiske spill?

Har fått inntrykk at Nintendo muligens ikke er fullt så dyktige som f.eks Sony eller MS når det gjelder online-delen. Wii U er vel den første konsollen til Nintendo som selger fullpris-spill online?

 

Jeg har fått inntrykk av at fysiske spill er oftere på tilbud enn dem som selges på e-shop - stemmer det? Og hvordan er utvalget - er det bare de mest kjente/populære spillene som er tilgjengelig på nett?

 

Noen som har erfaring med å gå hel-digitalt på Wii U?

Trenger ikke erfaring med "hel digital" for å vite hva som er best. Alltid kjøp fysiske spill(hvertfall med Nintendo titler), da du er avhengig av nett for å få nedlastede spill. Ved å ha dem fysisk, har du alltid tilgang på dem, og om mange år når du sitter der og vil spille good old fasion wiiU, så er det plutselig noe tull med nettet.

Personlig går jeg kun for fysisk kopi ;)

Lenke til kommentar

Pluss at på Nintendo-maskiner er lisensene til de digitale spillene du har kjøpt knyttet til selve maskinen, ikke brukeren din. Det betyr at hvis Wii U-en din blir ødelagt mister du alt du har kjøpt. Har hørt om folk som har ringt til Nintendo og klart å bevise om at de eier spillene osv, men det er ingen garantier. Mye styr blir det uansett.

 

Prisargumentet veier ikke like tungt i favør av fysiske spill som det vanligvis kan gjøre, fordi Nintendos egne spill sjelden dropper noe særlig i pris.

Men fysisk er definitivt å foretrekke. Så kan du heller bruke Wii U-ens begredelige interne lagringsplass på demoer og nedlastbare småspill.

 

Hadde forresten en tanke nettopp: Jeg er ganske sur for at New Super Mario Bros (1) på DS var en stor suksess. Hvorfor? Fordi Nintendo har spydd ut 2D-plattformere etter dette. 4 New Super Mario + Luigi-utvidelse, samt 3 Donkey Kong-spill (3DS, Wii og Wii U) er alt for mye av det gode for min del, og dette er ressurser som kunne blitt brukt på andre typer spill.

 

At 3D World og 3D Land også har en haug med elementer fra disse 2D-spillene er nok også en konsekvens av dette, og noe som etter min mening ødela litt for disse to spillene. (Selv om de var gode spill isolert sett)

 

Dette er uheldig etter min mening, både N64, Gamecube og forsåvidt Wii har hatt noen fantastiske 3D-plattformere, og etter min mening gruser disse alle "New"-spillene, samt Donkey Kong. Vet at ikke alle er enige med meg her, men jeg skulle ønske Nintendo holdt seg til 3D-spillene.

 

De eneste 2D-plattformerne jeg virkelig har likt i nyere tid er Super Meat Boy og Rayman Origins/Legends. Jeg eier både en WIi U og 3DS, og håper ikke dette er retningen Nintendo fortsetter å ta. Wii U har jeg ikke spilt mye på.

 

Når det er så få spill som kommer ut på maskinene så vil jeg helst at de som kommer skal interessere meg.

Endret av Jakoozie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det kommer til digital nedlastning av spill så har jeg litt erfaring med det. Lastet ned Wind Waker gratis tror jeg, og spillet tok ikke mer enn litt over 1gb, samme med Mario 3D World - altså bare litt over 1gb.

 

Så noen spill fra nintendo tar ganske liten plass mens andre, som Super Smash bros. og Donkey Kong spiser fort opp det interne minnet. Har selv lastet ned sistnevnte men da jeg ikke har spilt det no særlig ble det til at jeg slettet det for så heller å laste det ned igjen om jeg plutselig har lyst på det. Man trenger for så vidt ikke internettforbindelse for å kunne spille spill man allerede har lastet ned, virker som om noen før her tror det om jeg har forstått riktig.

 

Ville selv gått for å kjøpe fysiske kopier av spillene hvis jeg skulle valgt om igjen selv, bortsett fra de titlene som kun tar opp 1-2gb plass.

 

Når det kommer til Mario 2D vs Mario 3D så er jeg faktisk glad i begge, men liker ikke helt hybriden Mario 3D World og jeg savner et Mario 3D-spill med en spill hub som Mario 64 og Sunshine hadde.

Endret av protown
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker heldigvis som Nintendo har roet seg ned litt med Mario-spill etter 3D World og i stedet satser på andre karakterer som Donkey Kong, Kirby og Yoshi i plattformspillene.

 

Riktignok kommer Mario Maker ut i år, men det tar hvertfall serien et steg videre med at man (endelig) kan bygge sine egne brett. Det er 30 år siden Super Mario Bros. kom ut i år, så det passer bra til jubileet.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...