Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Folk jobber da på mye mer risikofylte steder enn det. Hva med om man tvinger arveidsgiver til å betale risikotillegg?

Finnes kanskje løsninger på det. Jeg ser for meg at de som allerede stiller svakest i samfunnet (de som ikke har andre alternativer) ender i disse jobbene, og dermed reduserer - i praksis selger - helsen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukte minijacken på headsettet mitt for første gang i går etter å ha eid det et halvt år. Er et trådløst Sony headsett, og har alltid brukt Bluetooth frem til i går når jeg skulle fly. Minijacken funket ikke, kontakten var dau rett fra fabrikken.

 

Så den er sendt fire uker på service. Burde få et nytt i hånden ferdig snakka når ting ikke virker ut av boksen mener jeg da, men neida, her skal det repareres.

Lenke til kommentar

Overrasket over at ingen har gått i forsvar for de ansatte som skulle jobbet på disse røykevennlige plassene. De kan jo ikke akkurat bare velge å oppholde seg et annet sted.

Derfor vi har en røykelov som sier at det ikke er lov til og røyke inne på cafè etc. Passive røykingen ute i friluft er neglisjerbar.

 

Trenger ikke forsvar når dem er beskyttet alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk. Men da gikk du glipp av diskusjonen jeg siterte fra.

Jo jeg gjorde det, røykeloven tar for seg det meste. (Kan vel tenke noen jobber som er litt vanskelig, feks hjemmehjelp)

 

Dog de fleste er nok greie nok til og ikke røyker om du ber om det.

 

Copy paste fra arbeidstilsynet:

 

Arbeidsgivaren har ansvaret for arbeidsmiljøet, også for at ingen blir utsette for røyk på arbeidsplassen. Alle har krav på eit røykfritt arbeidsmiljø.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Jo jeg gjorde det, røykeloven tar for seg det meste. (Kan vel tenke noen jobber som er litt vanskelig, feks hjemmehjelp)

 

Dog de fleste er nok greie nok til og ikke røyker om du ber om det.

 

Copy paste fra arbeidstilsynet:

 

Arbeidsgivaren har ansvaret for arbeidsmiljøet, også for at ingen blir utsette for røyk på arbeidsplassen. Alle har krav på eit røykfritt arbeidsmiljø.

Dette gjaldt jo en som argumenterte mot røykeloven. Jeg skjønner poenget ditt, og støtter det, men det er likevel absurd (og fantastisk sirkulært) å begrunne røykeloven med røykeloven.

Sånn, da er jeg ferdig med denne greia.

Endret av afterall
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette gjaldt jo en som argumenterte mot røykeloven. Jeg skjønner poenget ditt, og støtter det, men det er likevel absurd (og fantastisk sirkulært) å begrunne røykeloven med røykeloven.

Sånn, da er jeg ferdig med denne greia.

Jeg hadde gått glipp av en post som var viktig for sammenhengen ser jeg når jeg leser over igjen :p

 

Ja er enig med deg :p Never mind :)

Lenke til kommentar

Irriterer meg over at det plutselig har gått fra å være kjempelett å holde idealvekten , til at det er mye lettere å gå opp i vekt enn ned i vekt, selv om jeg har redusert på snop og spiser veldig sunt ellers. Jeg ser slank ut, men la på 10 kg på et halvt år i 2017, gikk ned 4 kg i begynnelsen av 2018 , og så opp igjen 15 kg i 2018 og disse kg vil ikke rikke på seg til tross for tiltak.

Tror det skyldes lav forbrenning fordi jeg nærmer meg 30. Da jeg var ungdom kunne jeg spise "hva jeg ville", kjipt å måtte tenke så mye på hva jeg spiser nå, og fortsatt ikke gå ned vekt. Når jeg var såpass flink med kostholdet i ungdommen min som jeg er nå, så raste jeg ned i vekt og selv på usunt kosthold i perioder holdt jeg idealvekten helt fram til sommeren 2017

Lenke til kommentar

Hvor god kontroll har du? Husker du å regne inn ting som smør, margarin, olje? Såkalt akjuøte kalorier. Flytende kalorier er også en felle. Er så lett å tro at det ikke inneholder så mye kalorier som man skulle tro siden man drikker det og ikke spiser det. Er blitt bevist at de som sliter med vekten undervurderer hva de spiser.

 

Fasting er så mye enklere. Jeg liker personlig OMAD veldig godt (one meal a day).

Lenke til kommentar

I dag irriterte det meg at vekta har gått litt ned faktisk, for da jeg kom utav bilen og gikk opp mot butikken, merket jeg at buksa måtte strammes.
Jeg tosken tror jeg skal gjøre det i en enkel håndvending så ingen ser, og så er det noen nye ubrukte huller innenfor som stengene ikke gikk lett inni. Så der sto jeg midt i oppgangen og stresset så svetten piplet fram, og fikk akkurat kjempet beltet på plass. Lærer aldri heller da, skulle gått et annet stde å gjort det. Akkurat i det jeg slipper jakka ned, kom en kvinne rundt hjørnet. Ble sånn i grenseland om hun merket noe til det eller ikke, what else is new. Og da kom jo jeg litt sånn utav det. Jeg er og blir en idiot sånn sett.  :wallbash: 

Lenke til kommentar

Hvor god kontroll har du? Husker du å regne inn ting som smør, margarin, olje? Såkalt akjuøte kalorier. Flytende kalorier er også en felle. Er så lett å tro at det ikke inneholder så mye kalorier som man skulle tro siden man drikker det og ikke spiser det. Er blitt bevist at de som sliter med vekten undervurderer hva de spiser.

 

Fasting er så mye enklere. Jeg liker personlig OMAD veldig godt (one meal a day).

Har god kontroll på hva jeg spiser og bør spise.  :) Foruten 5-åring helsefaglig utdanning, så har jeg også hatt trening og ernæringslære fra før.  

 

Spiser lite, jeg deler ofte opp middager i 2 deler og spiser den andre halvparten dagen etter siden jeg er såpass småspist. Drikker ikke sukkerholdig brus, drikker mye vann. Spiser litt snop én gang i uka. Fisk 2 eller flere ganger. Spiser kjøtt ellers i uka, men også grønt til hver middag. Spiser magert. 

 

Kan ikke faste eller gå på spesifikke dietter som f.eks. lavkarbo, fordi det gir meg migrene

 

Å slite med å gå skyldes nok at forbrenning har gått ned, så jeg tror jeg heller skal prøve å bygge litt muskler igjen, siden dette kan øke forbrenningen. Men det var sååå mye enklere før :( 

Lenke til kommentar

Har god kontroll på hva jeg spiser og bør spise.  :) Foruten 5-åring helsefaglig utdanning, så har jeg også hatt trening og ernæringslære fra før.  

 

Spiser lite, jeg deler ofte opp middager i 2 deler og spiser den andre halvparten dagen etter siden jeg er såpass småspist. Drikker ikke sukkerholdig brus, drikker mye vann. Spiser litt snop én gang i uka. Fisk 2 eller flere ganger. Spiser kjøtt ellers i uka, men også grønt til hver middag. Spiser magert. 

 

Kan ikke faste eller gå på spesifikke dietter som f.eks. lavkarbo, fordi det gir meg migrene

 

Å slite med å gå skyldes nok at forbrenning har gått ned, så jeg tror jeg heller skal prøve å bygge litt muskler igjen, siden dette kan øke forbrenningen. Men det var sååå mye enklere før :(

Når vi blir eldre blir ting vanskeligere, ikke umulig! Husk på det, do it until! Du kommer deg dit, begynn med svømming kanskje for å bygge opp muskler forsiktig? Bruker du lette manualer eller noe sånt? Du kan også kjøpe ankelvekt og sånt for å gjøre treningen hjemme tyngre! 

 

Tror du migrenen kan forårsakes av at du spiser magert? Jeg velger alltid alternativene fulle av fett, ikke bare fordi de smaker mer men jeg mener at vi trenger fett i kostholdet vårt, en sunn mengde of course, men liker ikke helt at ALT skal være magert, og tror ikke det er bra for oss heller. Jeg sliter sjeldent med hodepine engang, har jeg vondt i hodet er jeg syk eller noe er galt med meg. Det sies at de som spiser magre produkter også spiser mer av dem fordi de tenker at det er OK siden det inneholder mindre kalorier. 

Lenke til kommentar

Når vi blir eldre blir ting vanskeligere, ikke umulig! Husk på det, do it until! Du kommer deg dit, begynn med svømming kanskje for å bygge opp muskler forsiktig? Bruker du lette manualer eller noe sånt? Du kan også kjøpe ankelvekt og sånt for å gjøre treningen hjemme tyngre! 

 

Tror du migrenen kan forårsakes av at du spiser magert? Jeg velger alltid alternativene fulle av fett, ikke bare fordi de smaker mer men jeg mener at vi trenger fett i kostholdet vårt, en sunn mengde of course, men liker ikke helt at ALT skal være magert, og tror ikke det er bra for oss heller. Jeg sliter sjeldent med hodepine engang, har jeg vondt i hodet er jeg syk eller noe er galt med meg. Det sies at de som spiser magre produkter også spiser mer av dem fordi de tenker at det er OK siden det inneholder mindre kalorier. 

Nei, motsatt, får migrene av lavkarbo, men aller spesielt fasting uansett diett. Må passe på fettinnhold pga hjertet (er hjertesyk), så kan ikke spise veldig fettrikt uansett. Spiser ikke mer av noe siden det inneholder mindre kalorier; spiser til jeg er passelig mer. Lavkarbo og fasting funker for mange, men ikke min kropp. Jeg spiser mye sunnere enn folk flest, så jeg gjør ingenting galt på kostholdsfronten 

 

Jeg vet hvordan jeg skal trene. Det det handler om, er å faktisk gjennomføre det, motivasjon osv :) 

Lenke til kommentar

Folk som er fornøyd med butikkølet, de går bare inn og tar med seg en 6-pack

 

Jeg bruker måneder og år på å finne noe som er godt, bare for å finne ut av det er begrenset opplag (poløl)

Kjøper noe nytt innimellom, men har til gode å finne noe som jeg kjøper en gang til..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Snakker du ofte om deg selv i 3.person?

Som Grimlock i Transformers , "me Grimlock" :p

 

......eller han i Seinfeld , knegg knegg

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Irriterer meg over at det plutselig har gått fra å være kjempelett å holde idealvekten , til at det er mye lettere å gå opp i vekt enn ned i vekt, selv om jeg har redusert på snop og spiser veldig sunt ellers. Jeg ser slank ut, men la på 10 kg på et halvt år i 2017, gikk ned 4 kg i begynnelsen av 2018 , og så opp igjen 15 kg i 2018 og disse kg vil ikke rikke på seg til tross for tiltak.

Tror det skyldes lav forbrenning fordi jeg nærmer meg 30. Da jeg var ungdom kunne jeg spise "hva jeg ville", kjipt å måtte tenke så mye på hva jeg spiser nå, og fortsatt ikke gå ned vekt. Når jeg var såpass flink med kostholdet i ungdommen min som jeg er nå, så raste jeg ned i vekt og selv på usunt kosthold i perioder holdt jeg idealvekten helt fram til sommeren 2017

 

Det var vel rundt de tider da jeg begynte å merke det også. :(

Nå må jeg være mye mer kritisk til hva jeg spiser enn for 10 år siden.

 

Sett opp et lite regnskap for å få oversikt over hvor mye som går inn av kalorier. 

(Man trenger ikke gjør dette hele tiden, men greit å gjøre et lite  "stunt" for å skjønne hvor kaloriene snikes inn...)

 

Trening er nok bra for den generelle helsen, men det er vanskelig å øke forbrenningen mye, så det "enkleste" er å sørge for at kaloriinntaket gjennom inntak av mat og snop er lavest mulig.

 

Begynner å venne meg til at jeg må gå en del sulten, og for min del går hverdagene stort sett greit, men det sklir ofte kraftig ut i helgen...

 

I forhold til helsen er kanskje det beste å være aktiv og leve generelt sunt, enn å være nazi ift BMI:

https://www.abcnyheter.no/livet/helse/2016/06/05/195221188/frarader-lett-overvektige-a-slanke-seg-dette-bor-de-gjore-i-stedet

 

"Han anbefaler personer som er friske, men overvektige, å leve sunt.

– Spis sunn mat og vær i fysisk aktivitet regelmessig. Ha bedre helse og vektstabilisering som mål, ikke vektreduksjon, anbefaler han."

 

Men synes det er litt "urettferdig" at det fungerer sånn som dette...:

"Det betyr at du etterpå må spise betydelig mindre enn du pleide, bare for å unngå å gå opp i vekt. Hvis du veier 100 kilo og går ned ti kilo, da har du vært flink! Du har redusert vekten med 10 prosent. Mange tenker at ja, nå kan jeg spise som før. Da går det galt. Noen tenker at man må redusere inntaket med 10 prosent, men man må redusere mye mer enn det – kanskje det dobbelte, forklarer Hjelmesæth."

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...