Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er positivt med privatisering og konkurranse i alle sektorer. Vi har et grusomt togsystem, takket være staten, mens svenskene har et av de beste i verden. Japsene var helt ok helt til privatiseringa på 80-tallet, og nå er de verdensledende. Land som Italia har knapt brukt en krone på motorveisutbygging, men latt private ta seg av det, og nå tjener de samme selskapene penger gjennom bomstasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg ringte driftsoperativt senter og sa at de bussene vi hadde ikke strakk til, så jeg ville helst få tilsendt to reservebusser til rundt 60 passasjerer. De sa at én reservebuss var på vei og at hvis det ikke var plass nok og de ikke fikk tak i en buss til, skulle jeg sende resten med drosjer.

ARGH. Typisk NSB-arroganse. For tre år siden skulle jeg fra Trondheim til Åre (i Sverige) med tog. Det var midt i ski-høysesongen, så det var grusomt mange som skulle med toget. Selvsagt rakk ikke det vesle togsettet som kom til, og det var gudsjammerlig mange som måtte bli igjen og vente på buss. Nok til to busser. Men åneida. Når bussen (ja, bussen i entall) kom var det fortsatt mange av oss som ikke fikk plass. Først da fant de ut at de skulle bestille enda en transport til. Etter enda mer venting, om og men kom det en liten maxitaxi som de siste av oss måtte stappe oss inn i med all bagasjen og skiutstyret vårt. Når så vi kom til Hell var det rett ut av maxitaxien og inn i enda en buss. Først etter en lang og strabasiøs busstur med diverse stopp underveis kom vi fram til målet.

 

Så var det tilbaketuren. Siden den startet på svensk side var det et svensk, privat togselskap som hadde ansvaret for hele greia. Jeg grudde meg litt pga kaoset på turen opp. Men det var det ingen grunn til, fordi svenskene fikk til det NSB ikke fikk til: De hadde ordnung over hele fjøla. Det sto klar to busser som hadde avgang samtidig med toget. Vi fikk beskjed om at de som skulle til Trondheim (og ikke skulle av underveis) fikk ta bussen. Bussene gikk som sagt samtidig med toget, stoppet ikke underveis og kom fram til bartebyen før toget! Så joda NSB, det er mulig å gjøre ting på en skikkelig måte!

 

(Og Zarac, dette er selvsagt ikke personlig ment mot deg. Det er mer kulturen i NSB jeg klager på. Du gjør en god jobb! :) )

 

(Og mods, dette er 100% relevant for tråden da jeg skriver om min opplevelse som kunde hos NSB.)

 

 

At det bare kom én reservebuss, skyldes nok heller utilgjengelighet enn arroganse. NSB eier Nettbuss, men de har ikke kapasitet til å låne bort busser på forespørsel til enhver tid. NSB gjør stort sett avtaler med andre busselskaper, slik at de kan ringe hvis det dukker opp noe, men hvor kjapt busser kan komme avhenger veldig av tiden på døgnet. For eksempel under ettermiddagsrushet klokka 16 er det vanskelig å få tilsendt busser kjapt. Før hadde vi alltid busser i beredskap på stasjoner med kundeveiledere under planlagte brudd, men NSB brukte veldig mye penger på busser som aldri kjørte noe i fjor, derfor er det blitt kuttet drastisk i beredskapsbussene.

 

Det har skjedd store forandringer og oppgraderinger i rutinen det siste året, men jeg vet ikke hvordan det var for tre år siden. Det er ikke en del av jobben min å vite slikt, men jeg har tilgang til noen statistikker og undersøkelser som jeg av og til leser for nysgjerrighetens skyld.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var sent på kvelden. NSB i store Trondheim hadde altså store problemer med å skaffe til veie buss (husk Nettbuss hadde masser av ekspressbusser i Trondheimsregionen på den tiden, som sikkert sto uvirksomme på kveldstid) mens de hadde null problemer med å skaffe til veie buss i vesle Åre... Den må du nesten lengre ut på landet med. :p

 

Og Zarac, du er vel litt på tynn is når du skal kommentere på ting i Trøndelag, når du arbeider på Østlandet. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg påstår ikke at jeg vet akkurat hva som var tilfelle da. Jeg forteller bare hvordan det normalt er. Mange folk, spesielt en del av kundene mine, forventer at så snart noe uventet skjer, skal NSB klare å plassere busser på stasjonen på det minuttet toget skulle gått, som er flydd dit fra et lager der et ubegrenset antall busser står og venter i beredskap.

 

Jeg ser uansett ikke hvordan det kan kalles arroganse. Jeg tviler på at NSB var ute etter å gjøre det vanskelig for deg.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Historie som kunde denne gangen.

 

Bestilte stasjonær PC fra komplett, og fikk et par dager senere beskjed at denne var sendt. Dessverre valgte jeg Posten som leverings måte (aldri igjen). Da denne da var ankommet Fauske, og jeg sjekket opp pakkesporingen, var den tilbakekalt fra avsender.

 

Ringte da Komplett, som sjekket alt av systemer de hadde men kunne ikke finne ut at de hadde overhode kalt pakken tilbake. Så jeg ringte Posten, og denne kundebehandleren kunne trengt noen timer ekstra opplæring for han var så sur som det lot seg gjøre. Bastant og påståelig, nektet på at Posten hadde gjort noe feil, og mente det var Komplett sin feil, for de sendte aldri noe tilbake uten at de hadde fått beskjed om det. Prøvde å forklare at jeg hadde snakket med komplett, men dette nektet han å høre på, de hadde ikke sent pakken tilbake hvis ikke sender hadde gjort det. Og siden dette var fredag, måtte jeg da vente til mandag for å ringe komplett igjen for klokken var da nesten halv 6 på ettermiddagen.

 

Så mandag kom, fikk snakket med Komplett som sjekket dette opp igjen. De ringte da Posten og etter litt frem og tilbake viste det seg at joda, det var Posten som hadde dreti på draget, og siden pakken da allerede var ankommet Stokke kunne de ikke gjøre noe. Skulle få den sendt til meg "så snart som mulig". De skulle holde meg oppdatert per mail, noe de naturligvis ikke har gjort.

 

Så der står saken, pakken er utlevert tilbake til Komplett, de har ikke sendt meg noe mail og jeg har ikke fått svar på mail som jeg sendte til dem,så vet ikke hva som skjer. Er på nippen til å avbestille hele sulamitten, og skal i alle fall aldri bruke posten igjen hvis jeg har noen alternativer, blir t.o.m å betale ekstra bare for å få pakken sendt via Tollpost eller Schenker hvis dette lar seg gjøre fremfor å bruke makkverket som er det norske postsystemet i dag.

Endret av Bear^
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Husk at du er kunde hos Komplett, Komplett er kunden til Posten. Så om dette skulle skje en annen gang så klager du rett til selger, og så ber du de om å ordne opp.

 

Og selv om hverken Komplett eller Posten er feilfrie, så bør du ikke automatisk svelge påstanden om at det var Posten som gjorde en feil. Denne påstanden kommer jo fra selger, tross alt. At Komplett fortsatt ikke har fått sendt varen på ny tyder jo på at de har rotet med saken selv.

 

Men sure kundebehandlere er kjipt, uansett hvem det er.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Og selv om hverken Komplett eller Posten er feilfrie, så bør du ikke automatisk svelge påstanden om at det var Posten som gjorde en feil.

Jeg holder en knapp på Posten... de har rotet mye med pakker til meg (utlevert til feil person uten å be om legitimasjon, sendt pakken min med masse andre pakker til et firma som het noe i nærheten av gateadressen min, sendt pakker frem og tilbake mellom to punkt i flere dager før de plutselig finner ut hvor den egentlig skal, rotet bort både brev og pakker jeg aldri har fått, kommer aldri på døren med pakker som er bestilt "til døren", men legger i beste fall igjen lapp i postkassa selv om jeg var hjemme osv...). Men Komplett kan selvsagt gjøre feil de også.

 

Og det med sure kundebehandlere har Bear helt rett i. Det er sjelden jeg møter så sure kundebehandlere som på Postens kundeservice, og Posten gjør selvsagt aldri feil i følge alle de. Eneste som kan måle seg, er NRK :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er på nippen til å avbestille hele sulamitten, og skal i alle fall aldri bruke posten igjen hvis jeg har noen alternativer, blir t.o.m å betale ekstra bare for å få pakken sendt via Tollpost eller Schenker hvis dette lar seg gjøre fremfor å bruke makkverket som er det norske postsystemet i dag.

Tollpost er etter det jeg har opplevd raskere og billigere enn Posten, men de er ikke feilfrie de heller. En gang klarte de å bruke flere dager på å sende en pakke fra Bergen til hvor jeg bor, dette er en kjøretur på 2 timer. Den ble først liggende hos Tollpost en stund, hvor dem så sendte pakken i feil retning, til Voss. Pakken ble liggende der resten av dagen, og dagen etter var den tilbake til Bergen. Først dagen etter det fikk de sendt den fra Bergen, men tror sjåføren må ha satt seg fast i en rundkjøring for den sendinga tok hele dagen. Fikk ikke henta pakken før dagen etter.

Endret av Andeby
Lenke til kommentar

Jeg jobber med å drifte serverpark og nettverk til flere kommuner. Er en der brukere som på død og liv skal ha oss som jobber på IT til å fikse deres private PCer i arbeidstiden. Noe vi selvsagt ikke gjør. En del blir sure, og mener vi "bare er vanskelige" selv om vi forklarer at vi har mer enn nok å gjøre.

 

En del brukere mener og tydeligvis at det er vår plikt å bruke fritiden vår på å fikse deres private PCer, og noen blir irriterte eller fornermet når jeg forklarer at jeg ikke har tid eller lyst å bruke fritiden på deres private PC. Jeg hjelper gjerne familie og venner om de har problemer med PCen, men når folk jeg så vidt kjenner, og ikke har noe forhold til utenom jobben skal ha meg til å fikse deres private PC (gratis, selvfølgelig), sier jeg nei. :)

Endret av M.H
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg jobber med å drifte serverpark og nettverk til flere kommuner. Er en der brukere som på død og liv skal ha oss som jobber på IT til å fikse deres private PCer i arbeidstiden. Noe vi selvsagt ikke gjør. En del blir sure, og mener vi "bare er vanskelige" selv om vi forklarer at vi har mer enn nok å gjøre.

 

En del brukere mener og tydeligvis at det er vår plikt å bruke fritiden vår på å fikse deres private PCer, og noen blir irriterte eller fornermet når jeg forklarer at jeg ikke har tid eller lyst å bruke fritiden på deres private PC. Jeg hjelper gjerne familie og venner om de har problemer med PCen, men når folk jeg så vidt kjenner, og ikke har noe forhold til utenom jobben skal ha meg til å fikse deres private PC (gratis, selvfølgelig), sier jeg nei. :)

 

Jeg er bygdas Helpdesk. Om noen har noen problemer, ringer de meg. Det være han gamlingen i svingen, naboen, nær familie osv. Har dog tjent noen kroner gjennom årene på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og det med sure kundebehandlere har Bear helt rett i. Det er sjelden jeg møter så sure kundebehandlere som på Postens kundeservice, og Posten gjør selvsagt aldri feil i følge alle de. Eneste som kan måle seg, er NRK :)

 

Jeg kan ta noen eksempler fra meg som kunde hos Posten.

 

- Hele rommet var tomt. Det var ingen kunder eller ansatte der i det hele tatt, så jeg trykket på knappen for å få nummerlapp og stilte meg i den eneste av de to skrankene. Etterhvert kom en dame som jobbet der, gikk rett bort til den andre skranken og sa det var min tur. WTF?

 

- Fikk lapp i posten at jeg hadde en pakke via postordre som måtte hentes dagen etter. Igjen, WTF? Det skal da være tre ukers frist?

 

- Har bestilt en god del ting fra England, USA, Tyskland, Australia og så videre via nettet. Det har alltid gått helt smertefritt for seg uten noe tull med toll (kun forenklet toll som ble betalt da jeg kjøpte varen). Men så prøvde jeg å bestille et spill fra Sverige... Etter to uker etterlyste jeg det, men de sa det hadde blitt sendt dagen etter at jeg bestilte det. Viste seg til slutt at posten hadde krevd at det skulle tolles, så det tok over en måned før jeg endelig fikk det. Det var ikke snakk om noe forenkling av toll her, nei. Atter en gang: WTF? England, USA, Tyskland og Australia går fint, men Sverige er fy-fy?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

- Hele rommet var tomt. Det var ingen kunder eller ansatte der i det hele tatt, så jeg trykket på knappen for å få nummerlapp og stilte meg i den eneste av de to skrankene. Etterhvert kom en dame som jobbet der, gikk rett bort til den andre skranken og sa det var min tur. WTF?

Fordi den skranken sikkert var klar til bruk, mens den du sto ved antakeligvis ikke var verken logget på eller hadde alt klart til bruk. Raskere for deg å bytte skranke, enn for den ansatte :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har bestilt en god del ting fra England, USA, Tyskland, Australia og så videre via nettet. Det har alltid gått helt smertefritt for seg uten noe tull med toll (kun forenklet toll som ble betalt da jeg kjøpte varen). Men så prøvde jeg å bestille et spill fra Sverige... Etter to uker etterlyste jeg det, men de sa det hadde blitt sendt dagen etter at jeg bestilte det. Viste seg til slutt at posten hadde krevd at det skulle tolles, så det tok over en måned før jeg endelig fikk det. Det var ikke snakk om noe forenkling av toll her, nei. Atter en gang: WTF? England, USA, Tyskland og Australia går fint, men Sverige er fy-fy?

 

Du skal jo egentlig fortolle alt. Så jeg vil heller si du har hatt flaks tidligere, enn uflaks nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...