Jump to content
RMNZR

Kunder på jobben din!

Recommended Posts

Folk som setter inn kortet før terminalen ber dem om det, feiler noe.

Hvorfor det? Skjer hele tiden der jeg jobber, og har ikke noen problemer med det.

 

Men kanskje det er et større problem i matbutikker hvis de setter inn kortet med en gang kassepersonen begynner å scanne inn en full handlevogn med varer... for da får man tidsavbrudd. Det kan jeg skjønne er litt irriterende.

Share this post


Link to post

Problemet er vel helst at timeout ikke er kontekstsensitiv. Før en transaksjon er utført burde ikke alarmen på gjenglemt kort gå, bare etter at betalingen er utført. Det skal vel litt til for at folk glemmer at de skulle betale med kort og betaler med cash og forlater butikken.

Share this post


Link to post
Annonse

Når det står lenge er det av og til rett og slett glemt bort å sende betalingsforespørsel til terminalen, men det er vel dem som er vel kjappe med å si fra også.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Hvorfor det? Skjer hele tiden der jeg jobber, og har ikke noen problemer med det.

 

Men kanskje det er et større problem i matbutikker hvis de setter inn kortet med en gang kassepersonen begynner å scanne inn en full handlevogn med varer... for da får man tidsavbrudd. Det kan jeg skjønne er litt irriterende.

Neida. Det er bare en gammel pet peeve jeg har fra eldre betalingsterminaler, der det kom opp en meny hvis noen puttet inn kortet før summen var slått inn. Da måtte man trykke "1" for "salg" før man kunne slå inn summen, men hvis kunden ikke var sånn en jævla løk kunne man slå inn summen direkte. Bagatell, kanskje, men på den annen side - når man gjør det tusenvis av ganger er det kanskje lov å irritere seg likevel.

Uansett: Før vi har fått den nevnte løsningen hvor man kan forhåndsgodkjenne, er det ingen grunn til å stappe inn noe som helst før terminalen ber deg om det. I beste fall gjør det ikke noe, i verste fall er systemet krøkkete laget så det tar lenger tid. Vær tålmodig, vi har faktisk gjort dette før.

 

I disse tappedager har vi den moderne varianten - gjesten som står og vifter med kortet foran terminalen fra første millisekund etter at de har bestilt, og bare "høh, skjer ikkeno, jo".

Edited by Isbilen

Share this post


Link to post

En sånn har de på den lokale Subway. Spørs bare om det ikke går en del i avbryt og kortfjerning i løpet av den dag.

Share this post


Link to post

Kunde: det står" vent på beløp"

Inni meg: ja da må du vente da

Kunde: "Ta ut kortet og prøv igjen står det"

 

Noen som aner hva man skal gjøre med slike kryptiske meldinger? Fant aldri ut av det på mine fem år i butikk

Share this post


Link to post

Kunde: "Ta ut kortet og prøv igjen står det"

 

Noen som aner hva man skal gjøre med slike kryptiske meldinger? Fant aldri ut av det på mine fem år i butikk

hm. Kanskje man skal ta ut kortet å prøve igjen da 🤣

 

Men værre er det med kiwi sine terminaler. Den gir ikke beskjeden "ta ut kortet og prøv igjen" men heller "er kortet satt inn riktig?". Jeg finner ingen ja knapp når det skjer for kortet er satt inn riktig.

 

 

Begge overnevnte er samme beskjed men en er feil

  • Like 1

Share this post


Link to post

Litt off-topic, men:

 

Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig for enkelte å forstå med slike meldinger på kortterminalen.

Hvis det står "ta ut kortet og prøv igjen" eller "er kortet satt inn riktig?", ja, så tar jeg ut kortet og prøver igjen.

 

Jeg venter uansett med å sette inn kortet til det er klart for betaling, selv om jeg for noen dager siden var bak ei i kassen som satte inn kortet med en gang hun kom til kortterminalen.

 

------------------

 

For trådens tema, sto jeg i kø i en av mine lokale butikker for noen år siden mens en litt eldre kar betalte fra en boks med masse småpenger. Han hadde sønnen sin sammen med seg, tror jeg.

De holdt på da jeg kom til kassen og jeg sto der i nærmere 10 min og ventet. Det må ha vært en grei sum å betale og en god del av de minste myntene, det var vel mens 50-øringene enda var i bruk.

 

Litt frustrerende, men det gikk seg til etterhvert.

Share this post


Link to post

Å putte mynt på maskinen i hele 10 minutter er definitivt i meste laget, men personlig mener jeg folk er alt for utålmodige i butikken.

 

Har du ikke tid til å stå i kø i 10 minutter, så har du ikke noe i butikken å gjøre i første omgang. Jeg tar slikt for gitt, og blir heller positivt overrasket når alt går på skinner.

  • Like 6

Share this post


Link to post

Å putte mynt på maskinen i hele 10 minutter er definitivt i meste laget, men personlig mener jeg folk er alt for utålmodige i butikken.

 

Har du ikke tid til å stå i kø i 10 minutter, så har du ikke noe i butikken å gjøre i første omgang. Jeg tar slikt for gitt, og blir heller positivt overrasket når alt går på skinner.

Hvis jeg sto som nr 2 i kø på kiwi i 10 minutter hadde jeg blitt rimelig pissed

  • Like 3

Share this post


Link to post

I disse tappedager har vi den moderne varianten - gjesten som står og vifter med kortet foran terminalen fra første millisekund etter at de har bestilt, og bare "høh, skjer ikkeno, jo".

Ja, det irriterer faktisk mer. De skjønner ikke at det kan ta litt tid å scanne/registrere varer (selv om vi sjelden selger like mange varer samtidig som en matbutikk), trykke terminal og bekrefte sum. Og som Christoffer også nevner lenger opp her, "står bare vent på beløp her jo" mens jeg fortsatt åpenbart fortsatt jobber med noe på kassen.

Share this post


Link to post

For trådens tema, sto jeg i kø i en av mine lokale butikker for noen år siden mens en litt eldre kar betalte fra en boks med masse småpenger. Han hadde sønnen sin sammen med seg, tror jeg.

De holdt på da jeg kom til kassen og jeg sto der i nærmere 10 min og ventet. Det må ha vært en grei sum å betale og en god del av de minste myntene, det var vel mens 50-øringene enda var i bruk.

 

Litt frustrerende, men det gikk seg til etterhvert.

En butikk kan faktisk nekte å ta i mot mer enn 25 stk. av samme valør, bortsett fra tusenlapper da (åpenbart).

 

Husker jeg solgte et dyrt kamera(ca. 10.000 kroner) en gang til en kunde som hadde med et par store plastposer med masse mynter (stort sett 1 og 10-kroner). Jeg bare ba kunden legge opp myntene ti og ti på disken mens jeg hjalp andre kunder. Når det var gjort, så gikk det mye raskere for meg å telle opp. Problemet var bare at vi hadde djevelsk mye veksel i lang tid etterpå, og både med krav om maks sum liggende i butikk og at det å levere småmynt i banken var fryktelig dyrt, så var det jo litt uheldig.

Share this post


Link to post

Hvis jeg sto som nr 2 i kø på kiwi i 10 minutter hadde jeg blitt rimelig pissed

10 minutter på et diskusjonsforum er ikke det samme som 10 minutter i det virkelige liv 😊

  • Like 2

Share this post


Link to post

 

 

Nordmenn er ofte, ihvertfall her på Østlandet redde for å stå imot eller si ifra at slikt ikke er greit... jeg som er fra Nederland går tilbake til kassa om jeg mangler 1kr veksel, tror absolutt ingen jeg kjenner her hadde turt å gjøre noe slikt. Krone spart er en krone spart..

  • Like 3

Share this post


Link to post

Nordmenn er ofte, ihvertfall her på Østlandet redde for å stå imot eller si ifra at slikt ikke er greit... jeg som er fra Nederland går tilbake til kassa om jeg mangler 1kr veksel, tror absolutt ingen jeg kjenner her hadde turt å gjøre noe slikt. Krone spart er en krone spart..

Jeg heller mer mot at tiden min er mer verdt en at å hente en krone som mangler i veksel er verdt det.

  • Like 6

Share this post


Link to post

Jeg heller mer mot at tiden min er mer verdt en at å hente en krone som mangler i veksel er verdt det.

Som regel oppdager man det i det man får det i kassa, og de fleste jeg kjenner hadde følt seg for kjipe for å tørre å si 'unnskyld, det mangler en krone'

  • Like 2

Share this post


Link to post

Husker en venn som kjørte drosje i studietiden. Turen kom på 98kr. Kunden betalte med 100 lapp. 99,5% av privatkundene brydde seg ikke om veksel fra 1-10kr. Denne kunden ble sittende igjen.

«Unnskyld, jeg skal ha mine 2kr»

Han ga henne tilbake en 5’er. «Du trenger denne mer enn meg».

 

(Kunden virket ikke fattig, var godt kledd og hadd dyr telefon etc etc. Var liksom ikke en student/pensjonist)

  • Like 4

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...