Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er derfor det er viktig å ha faste, klare policyer på slike ting, ellers vil folk nyttemaksimere, og her er ansattes, ledelsen og kundenes nytte i konflikt.

Nettopp! På jobben jeg hadde i eksempelet mitt, var det ingen klar policy på det. Jobben jeg hadde etter dette, hadde ikke dette problemet, da det var en nattåpen bensinstasjon. Problemet da var når avløsende kollega kom for seint. Men det var heldigvis skjeldent i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Støtter hennes opplevelse.

 

Jeg har tidligere påpekt fortvilelse over kunder som ikke respekterer åpningstider, men akkurat i disse juletider kan godt butikker gjøre et lite unntak. (Ja, får du komme inn klokken 5 over i jula vil du tenke at du kan gjøre det i februar også, men like vel)

 

At de ansatte bestemmer på forhånd at i dag skal vi slippe inn og jobbe 10 min lenger, det tror jeg vil lønne seg for butikkens tilfelle.

Har du glemt Grandiosaen en dag i juni får det så være, men i juletider har jeg respekt for alle som skal leve et liv som vanlig og samtidig gjerne planlegge en hyggelig tid for både tanter og svigermødre.

.... og sånn er det alltid en grunn og 'skal bare' - spørsmålet da er jo hvor man skal sette streken.

 

Uansett, er jeg rimelig sikker på at de ansatte også vil komme seg hjem tidlig på juleaften, og ikke vente på disse 'skal bare' folka.

Lenke til kommentar

Trodde det største problemet med å gå over åpningstid var manglende vilje fra butikkeier til å lønne de ansatte den ekstra tiden?

 

Vet jeg kan være litt rar, men for meg handler en jobb ikke utelukkende om å få betalt for hvert eneste minutt jeg er på jobb. Det handler mer om å gå hjem og vite at jeg har gjort det jeg kan for å gjøre jobben så bra som mulig. Jeg har ikke jobbet i butikk, men jeg jobbet på kontorene på en skole i noen år, og drev med alt mulig rart. Husker spesielt en lærer som kom med noen hefter hun ville ha kopiert i fler eksemplarer, og hvis det var mulig, ville hun gjerne ha dem ferdig i løpet av uken etter. Dette var fredag, rett etter lunch. Hun presistete flere ganger at det ikke var noen krise, og om jeg hadde dem ferdig i løpet av uke etter, holdt det i massevis.

 

Akkurat denne dagen hadde jeg en del å gjøre på dagtid, men veldig lite å gjøre på kvelden. I stedet for å bare sitte og se på TV og kjede meg tok jeg like greit turen ned til skolen, og da hun dukket opp på jobb mandag morgen lå alle heftene klare på pulten hennes. Jeg vet jeg kunne ha krevd overtidsbetaling, spesielt siden dette ble gjort sent på fredagskvelden, men det falt meg aldri inn å bry meg om det. Jeg bare stakk innom skolen, satte på musikk (siden det ikke var noen andre der), skrudde på kaffetrakteren og satte i gang. Alt handler ikke om penger. For meg handler serviceyrket minst like mye om å yte service, selv om det går ut over meg selv i enkelte tilfeller. Nå er det jo en viss forskjell på en skole og butikk, men prinsippet er det samme. Yt service litt utenfor rammen en gang i blandt, og du sprer utrolig mye glede til mange flere enn du kanskje tror. Det synes jeg helt klart er verdt noen kroner.

 

Som sagt har jeg ikke jobbet i butikk, men hadde jeg gjort det, og en kunde dukket opp rett før stengingstid i julen som eksemplet tidliger i posten, hadde jeg glatt latt henne handle seg ferdig, og bruke den tiden hun trenger. Noe overtidsbetaling hadde jeg ikke stresset med. Hun fikk julen reddet, og det betaler jeg gledelig noen kroner fra egen lomme av. Men jeg vet jeg er litt rar, sånn sett.  :blush:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Litt av problemet etter min mening, er forventningen fra disse kundene om at det selvfølgelig skal være greit. Selv om man jobber i et serviceyrke og selvsagt skal yte god service, så betyr ikke det at det er fritt frem for urimelige forventninger. Å forvente at de butikkansatte skal jobbe overtid fordi man ikke har hatt tid til å handle tidligere på dagen, er urimelig. Det man i praksis forventer er at de skal ofre fritid(avtaler med familie/venner). Å spørre pent, som i jule-eksempelet over, er selvsagt ikke urimelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke direkte kundehistorie men...

 

Noen her som pleier sitte på stille avdeling? Enten det er tog eller ferge.

 

Skjønner aldri hvordan folk faktisk tør bråke og snakke høyt. De fleste stirrer stygt og det er jo helt stille I rommet og mange skilt, eier de ikke skam..?

 

De ansatte sier ofte ikke ifra heller. Ender opp med at jeg går bort og sier pent men høyt nok at flere hører det 'Unnskyld, men kan dere dempe dere litt? Det er mange skilt hvor det står stille og folk prøver å sove/slappe av/osv her'...

 

Husker en gang ifjor at noen nordmenn på Color Line sa til meg 'det må jo værra lov å kosa sæ litt på ferie vel' hvor dem fikk et bestemt 'da får dere gå et annet sted for jeg har jobbet hele dagen og skal kjøre 1000km gjennom natta så vil gjerne sove de få timene jeg er her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Er jo faen ikke min skyld at det er fullt i bråkedelen".

Den har jeg også hørt faktisk. Svaret mitt var at da får man tilpasse seg og være stille, eller finne en ståplass der borte.

 

Ellers har det også hendt jeg har gitt opp, og bare plystrer eller ropt høyt 'unnskyld!' og pekt på et av de tusen STILLE skiltene.

 

Var også noen kjerringer en gang som jeg overhørte visste det var stillesone, for de sa det til hverandre noen ganger i høylytte samtaler. Da sa jeg høyt nok så alle hørte til slutt at 'det er en grunn alle stirrer stygt på dere eier dere ingen skam' osvosv

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er "kunden" i dette tilfellet, om det kan kalles det. 2. juledag i Bodø, det hadde regna godt hele dagen, svinglatt over alt. Uansett dag og føre, så må bikkja ut. Det var speilholke med en del vann over over alt. Det var ikke strødd en PØKK, bikkja sklei veggimellom. Møtte hjullasteren som strødde etter en halvtimes tid, samme fyren strødde hjemme der jeg feira jula når jeg kom tilbake. Dette var klokka 12 på natta, det hadde vært glatt hele dagen.

 

Er det for å spare overtidslønn at de bare har en på? Idioti, farlig!

Lenke til kommentar

Det strøs på natta fordi det er lite til ingen trafikk og idioter som "skal bare". Samme gjelder snøfjerning.

De kan da ikke la være å strø en HEL dag fordi det er folk der? Det var så glatt at jeg vurderte å ringe søstra mi for å bli henta. Når bikkja sliter, da er det faktisk urimelig glatt vil jeg påstå. Hva om Olga på 78 skulle ut på butikken? Lårhals borte vekk

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så da får Olga brekke lårhalsen, det går helt fint? Okei, fint å vite :)

 

EDIT: Jeg mener at det ABSOLUTT skal strøs ved BEHOV, ikke når det passer best for de som kjører. En ting er å ha få på jobb grunnet ferieavvikling, men når de faktisk kunne brukt skallen LITT, og sett på værmeldinga, så kunne de fint strødd tidlig om morgenen den dagen det regna. For det var i gang allerede da. Men igjen, natt til 2. er det MYE tillegg å betale, mens natt til 3. er det ikke like mye.

 

Og forsåvidt, så er det ikke normalt at de ikke strør ved behov, hvertfall her jeg bor til vanlig. Generelt sett gjør de nemlig det. Noen dro i økonomibremsa.

Endret av Jakke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du tror det er billigere å strø om natta? Som om ikke de som gjør jobben ikke får ekstra betalt?

Dette handler om sikkerhet for både de ansatte og publikum. Og å faktisk kunne strø overalt. Du kan ikke strø når folk er ute og går, eller kjører, eller parkerer.

 

Hvis du faktisk klarer å tenke litt lenger enn til nakkehåra, så skjønner du dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei det er IKKE billigere å strø om natta. Men det er billigere å strø natt til 3. juledag grunnet tillegg. Natt+helligdag.

 

Snakka med en som jobber med akkurat dette, kjører traktor, brøyter og strør gang og sykkelstier. Iallefall der han jobber, så skal det strøs ved behov, såfremst det ikke er en uforutsett værhendelse. Mildvær meldt 3 dager i forkant

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...