Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

At terminalene til Reitangruppen ikke taklet DNB-kortene var en av grunnene til at jeg sluttet å handle på Rema. Siste dråpen var når jeg fikk kjeft når jeg sa at det var på tide å bytte ut terminalene når de er de eneste som ikke klarer å lese DNB-kortene riktig.

 

Samme sleit jeg med, men etter at jeg fikk nytt DNB kort i fjor høst har det fungert greit. 

DNB's kort var noe tynnere enn resten en periode.  Derfor de ikke fungerte på alle terminaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg var på butikken, og en ansatt snek seg foran meg i kassen, når jeg var 20 cm fra kassen. Hun sa "jeg sniker meg foran", eller noe sånt, og bare gjorde det. Jeg sa "hvorfor?" (kode for at dette var uakseptabelt), hun sa at hun skulle spise. Det må bemerkes at jeg hadde dårlig tid, og kun 7 varer + pose. Og at dette ikke var i rush-tiden på butikken, tvert imot var det nesten ingen kunder, og masse ansatte.

 

Deretter var det tomt for papir i kassen, og kunden før der igjen ville ha kvittering.

 

Han i kassen beklaget i hvert fall at det tok så lang tid.

Lenke til kommentar

Kjøpte diesel, cola-light og en pakke gummi på bensinstasjon. Fyren bak kassa var omtrent samme alder, så jeg spøkte og kikka på varene mine og sa 'blir tinder-daten sin dette ja'. Begge fniste, og når jeg gikk spurte han om jeg ville ha kvittering. Nei takk sa jeg. Så lo han og sa 'jeg tenkte hvis du får noen gravid og du vil ha pengene tilbake'

 

Er ikke ofte jeg møter god humor her

 

Haha, det beste jeg har lest på lenge!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var en kunde som trengte en vare skikkelig raskt før helgen. Dessverre sitter vi på andre siden av landet så det var 50-50% om den skulle rekke fram i tide. Etter at hun hadde lagt inn bestillingen lurte hun på om vi kjente til noen andre plasser hun kunne handle det fra. Alltid surt å henvise til konkurrent men jeg hadde tilfeldigvis vært i kontakt med noen i området som solgte akkurat samme saken.

 

Jeg refunderte bestillingen hennes på betingelsen av at hvis noen spurte hvor hun hadde kjøpt noe så flott så måtte hun si den var kjøpt fra meg og ikke han andre. Det godtok hun og hun skulle prøve å være tidligere ute neste gang :p

  • Liker 9
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke der hvor jeg jobber, men hørte dette fra ei som jobber et annet sted i landet. Var ei gammel dame som skulle kjøpe champagne til barnebarnet som fyller 16 år. Den ansatte sa: "Da må du nok kjøpe alkoholfritt, siden det er 18 års grense på alkohol". Nei, hun skulle ha vanlig champagne (som det er 18 års grense på). Den ansatte sa nok en gang at siden vedkommende fyller 16, må hun dessverre kjøpe alkoholfritt.

 

Den gamle dama sa "makan til dårlig service!" og marsjerte ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det ulovlig å si at du skal gi alkohol til en mindreårig? Er det ulovlig å selge til noen som sier det?

 

Svaret burde være nei, men hva sier loven?

Det er ulovlig å selge alkohol til mindreårige, eller noen du mistenker skal gi til mindreårige sist jeg sjekket. Ikke at jeg er enig i det, altså. Men det er en annen diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ulovlig å si at du skal gi alkohol til en mindreårig? Er det ulovlig å selge til noen som sier det?

 

Svaret burde være nei, men hva sier loven?

- Vi nekter unge voksne og foreldre å kjøpe alkohol til mindreårige daglig, både når det skjer åpenlyst og når vi har sterke mistanker. Da nekter vi salg og vurderer anmeldelse. Det er en brysom prikk å ha på rullebladet, men vold, skader og ulykker som rammer småsøsken eller yngre venner er nok det aller verste, sier Mellbye.

 

https://www.vinmonopolet.no/si-nei

 

Jeg orker ikke tråle lovdata etter riktig paragraf. Men ulovlig ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er også verdt å bemerke at selv om det hadde vært lovlig, så ville likevel Vinmonopolet hatt fritt frem for å ha en strengere policy enn loven. Så det er likevel ingen hinder for å nekte folk å kjøpe alkohol hvis man ikke liker formålet med kjøpet.

 

DERSOM jeg har tolket hvordan lovverket generelt fungerer riktig, altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg finner det ganske merkelig at en mistanke er nok til å nekte noen å kjøpe noe.

 

Er det Norges lover, eller butikkens interne regler?

 

Det er nok alternativ 3: Sunn fornuft. Det er ikke lov å selge alkohol til en som er under 18, så da burde det si seg selv at du ikke selger alkohol til en som helt åpenlyst sier h*n kjøper det til en som er 16. Indirekte har du solgt alkohol til en mindreårig. For å sette det på spissen kan du jo tenke deg at hun skulle ha en flaske øl til en tiåring. Hun selv er gammel nok, men ville du solgt øl til henne? Tviler sterkt. Nå er det jo en stor forskjell på en tiåring og sekstenåring for oss "vanlige folk", men ikke ifølge loven. Enten er du over 18, ellers er du ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt off-topic, og går vel i gråsona men Alkoholloven er vel ganske klar der: 

 

 

§ 8-8.Ulovlig kjøp

Det er forbudt å kjøpe alkoholholdig drikk gruppe 3 på vegne av noen som er under 20 år eller annen alkoholholdig drikk for noen som er under 18 år.

 

 

Står riktignok at det er forbudt å kjøpe, men fant ikke noe spesifikt som sier at det direkte er ulovlig å selge til noen med klare intensjoner om å lange. Så teknisk sett så er det jo ikke butikken som gjør noe galt siden personen som kjøper er innafor aldersgrensa. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...