Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Vi har ett fint system her på Nøtterøy og Tønsberg. Hvis en russ gjør noe som er uakseptabelt så er det ikke BARE den eleven som får straff,da får hele russekullet på den skolen straff. Det har skjedd ved to tilfeller som jeg husker og det blei raskt ordnet oppi. Men russen her nede har som regel aldri vært noe problem untatt enkelte tilfeller :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vet jeg ikke for jeg gikk ikke på skolen da var ferdig. Men etter det jeg har hørt har det vært snakk om at var alt fra,gjennsitning,brev med hjem,utvisning,erstatningsansvar. Men det gikk ikke på bare den eleven hele kullet med russ på den skolen fikk samme straffa og dem har lært at hvis EN gjør noe får alle di andre samme probleme og det fungerer her nede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er klar over det men for siste gang: Det er russen vi diskuterer her!

Svaret mitt er fortsatt det samme. Vi kan ikke forskjellsbehandle russen i rettssystemet fordi «[Da russen] stort sett er likt kledd er det enkelt for dem å stikke seg vekk i megden av andre russ».

 

Og som Lycantrophe sier er de fleste russebilene unike. Det burde ikke være så vanskelig å legge merke til én ting som kan brukes til å identifisere gjerningsmennene.

Endret av Runar
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selvom russebilene skiller seg ut vet du ikke hvem som eier hvilken av dem. Det er heller ikke sikkert at du får observert noe særlig heller når det kommer en russebil som sakner farten bare for å sprute vann og kaste egg for så å kjøre vider eigjen i full fart.

 

Jeg forstår argumentene dine, men har vanskelig for å se for meg at det blir så enkelt å finne de skyldige russene og stille dem til ansvar som du sier.

Lenke til kommentar

Jeg forstår argumentene dine, men har vanskelig for å se for meg at det blir så enkelt å finne de skyldige russene og stille dem til ansvar som du sier.

 

Jeg synes vi skal gå inn for å merke alle nordmenn ved fødsel med en chip så vi kan til enhver tid vite hvor de befinner seg. Da blir det lettere å oppklare kriminalsaker.

Lenke til kommentar

Selvom russebilene skiller seg ut vet du ikke hvem som eier hvilken av dem. Det er heller ikke sikkert at du får observert noe særlig heller når det kommer en russebil som sakner farten bare for å sprute vann og kaste egg for så å kjøre vider eigjen i full fart.

Hvis en russebil sakner farten og spruter vann på deg, vil de aller fleste klare å registrere et eller annet ved russebilen som gjør det mulig å identifisere den. Det er heller ikke din oppgave å vite/finne ut hvem som eier den, men politiets.

 

 

Jeg forstår argumentene dine, men har vanskelig for å se for meg at det blir så enkelt å finne de skyldige russene og stille dem til ansvar som du sier.

Det er uansett en bedre «løsning» enn å forby hele idéen og tanken som er russetiden.

Lenke til kommentar

Selvom russebilene skiller seg ut vet du ikke hvem som eier hvilken av dem. Det er heller ikke sikkert at du får observert noe særlig heller når det kommer en russebil som sakner farten bare for å sprute vann og kaste egg for så å kjøre vider eigjen i full fart.

 

Jeg forstår argumentene dine, men har vanskelig for å se for meg at det blir så enkelt å finne de skyldige russene og stille dem til ansvar som du sier.

 

Men dersom du anmelder saka så vil jo berre det faktum at det er snakk om ein russebil redusere antallet potensielle kjøyretøy. Og dersom du får med deg eit av personnavna, skulenavnet eller ein anna detalj så vil det bli endå lettare å for politiet å finne fram til den rette bilen.

 

På samme måten er det med russen, sjølv om dei er likt kledd så er det lagt stor vekt på at dekoreringa av russedress og utstyr skal være individuel. I tillegg har alle eller nesten alle sitt eiget fornavn og skulenavn påtrykkt russedressen.

 

Problema med å finne fram til den skuldige er mykje større dersom det er vanlige ungdomar som står bak. Då er du heilt avhengig av å ha fått med deg registreringsnummer på bil eller å huske ansiktstrekka til den som gjorde noke ulovleg.

Lenke til kommentar

Stort sett trenger man ikke så mye formelle straffereaksjoner mot russen. Russen blir som så mange andre dømt som gruppe i samfunnet som sådan uansett.

 

Når enkeltruss tabber seg ut stigmatiseres russen. Edru russ i gata merker at de ikke blir møtt med smil lenger (og det liker de aller fleste dårlig), før man vet ordet av det begynner utestedene å stenge dørene for russen (her jeg nå bor har ikke russen tilgang til flere enn ett enkelt utested), noe som også merkes. Plutselig begynner folk flest å faktisk ringe politiet om offentlig fyll natta mellom 16. og 17. mai.. Da jeg var russ ville ingen tenke på å gjøre noe slikt, det var tross alt tradisjon.

 

En gang midt i mai var jeg på kaffe hos min kjære bestemor. Hun mente vi laget alt for lite ugang i dag, vi russen. Det samme hørte jeg fra en del andre, og det samme hørte andre russ.

 

Det er de som ikke liker russen. Slik vil det alltid være. Men jeg tror det for veldig mange skapes et bilde av nostalgi og savn etter egen russetid å se russen i gata. Det er til syvende og sist en god gammel norsk tradisjon. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Så er søppelet i gang igjen og forhåndsregler blir allerede tatt:

 

 

Stopper salget av ølflasker

 

Dagligvarebutikkene i Bodø stenger salget av flaske-øl i russetiden for tredje år på rad.

 

I Bodø vil det ikke være mulig å få kjøpt ølflasker i butikkene fra 27. april til 18. mai, skriver Avisa Nordland.

 

Ordningen er et samarbeid mellom Bodø Næringsforum og politiet og skal begrense både forsøpling og kuttskader i russetiden.

 

Det er tredje år på rad flaskeforbudet blir gjennomført i Bodø, og resultatene har vært gode, ifølge politiet.

 

– Vi ser helt klart at salgsstoppet av flaskeøl har vært av stor betydning. Det ser jeg både som politimann, men også privat som hundeeier, at det er mindre glasskår etter russetiden, sier politioverbetjent Per Sverre Steinbakk ved Salten politidistrikt til Avisa Nordland.

 

Han påpeker at ølflasker ikke bare fører til uhell ved at folk tråkker på glasskår, men at også flasker blir brukt i slagsmål.

 

– Det skjer jo også at det kan bli konfrontasjoner, og da har det hendt at folk er blitt slått med ølflasker. Også med tanke på dette er salg av ølbokser et klart bedre alternativ, sier Steinbakk.

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/04/23/stopper-salget-av-oelflasker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...