Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

140 russ måtte ha legebehandling

 

Politiet: - En nokså stille og rolig russefest, mye roligere enn kvelden før.

 

Søndag kveld senket freden seg igjen over området rundt Tryvann, etter at mer enn 10.000 russ hadde festet i 48 timer.

 

Politiet oppsummerer siste døgn slik:

 

- Vi har hatt våre mannskaper på stedet hele tiden. De meldte om ca. 9500 russ inne på området ved Tryvann lørdag kveld og natt til søndag. Men mange flere har oppholdt seg i området rundt, sier divisjonsleder Kristian Strømsholm ved Majorstua politistasjon til Aftenposten.no.

 

Festarrangøren ROK (Russens organisasjonskomité) meldte lørdag kveld at 13.000 russ var ventet til dag to av åpningen av årets russefeiring.

 

Etter et voldsomt fylleslag på Tryvann natt til lørdag, der AMK måtte sende ambulanse hele 17 ganger, gikk festingen for seg i litt mer ordnede former lørdag kveld. Men mange drakk for mye og flere ble skadet.

 

Saniteten, legehjelpen på stedet, har tatt seg av 140 personer med skader og alkoholforgiftninger, sier Strømsholm.

 

 

Inne på festområdet ble fem russ ranet natt til søndag.

 

- Det går i mobiltelefoner og penger. Og med så mye folk, der de fleste har på seg russedresser, er det vanskelig å etterforske forholdene og finne gjerningspersonene, sier politiets divisjonsleder.

 

Mange ble også bortvist fra området, etter å ha havnet i bråk.

 

- En av de som ble bortvist nektet å følge politiets pålegg. Han ble kjørt inn til arresten på politihuset og fikk sove ut der.

 

http://www.aftenpost...ng-6817057.html

 

Den morsomme og hyggelige feiringen...

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I praksis blir det vell umulig å forby feiringen da du ikke kan forbi hverken klesplaggene eller å ta en fest uten at det går utover de fleste elementære rettighetene vi har. Sånnsett er å forby feiringen både tåpelig og lite gjennomførbart. Bedre kontroll og strengere straffer kan være ett virkemiddel men jeg tror oppriktig talt ikke folk lar seg skremme fra å ta en fest så lett ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke om noen med juridisk kompetanse vanker her inne, men ser for meg at det kan bli vanskelig å gjennomføre, ettersom 99% av russen er "voksne", og man ikke kan legge andre fysiske bindinger på dem enn på andre voksne.

 

Man kan ikke ulovliggjøre å kjøre en rød bil med skrift på.

Man kan ikke ulovliggjøre å bruke en rød bukse med skrift på.

Man kan ikke legge restriksjoner på hvor mange øl voksne mennesker har lov å drikke, og hvem de kan drikke med.

Man kan sikkert ulovliggjøre ordet russ, men da kaller de seg bare for Rass eller noe istedenfor.

 

Det jeg derimot tror man KAN gjøre, er å legge byråkratiske kjepper i hjulene for de som ønsker å lage store russetilstelninger (tryvann, kongeparken etc). Eventuelt kan man øke aldersgrensen på all alkohol til 20, og følge opp med massivt politioppbud. Så blir jo spørsmålet om det er ønskelig.

Lenke til kommentar

Artig at denne tråden har dukket opp igjen hvert bidige år siden den ble startet. Ikke er det så mange ny argumenter som dukker opp heller.

 

Diskusjon mot forbud har fremdeles ikke noe for seg(og er like urealistisk i år som i 2008). Tiltak for å roe ned gemyttene blir gjort mange steder og majoriteten av russen klarer faktisk å oppføre seg.

 

Hvor kommer kristenrussen opp i alt dette. Skal de og straffes på en eller annen måte fordi noen drikker litt for mye?

Lenke til kommentar

Jeg syntes at måten russerfeiringen blir gjennomført på er idiotisk men det er kun min mening. Individer må få lov til å styre livene deres slik som de ønsker. Jeg bryr meg fint lite om de kjører over hverandre, drikker til de dør eller får aids. De som ikke klarer å begrense seg selv får lære på den harde måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er som det har blitt sagt at det blir helt umulig å forby russefeiring. For det er jo i bunn og grunn feiring av at man (nesten) er ferdig på VGS. Javel, man kan vel forby folk å bruke klær det står russ på. Javel, da kan vel bare endre navnet til f. eks. suss. Suss 2013. På tide med enda et forbud, eller hva?

 

Ungdom drikker mye. Og når 13 000 ungdommer samles, så blir det uten tvil noe bråk selv om flesteparten faktisk klarer seg utmerket. Jeg var på Tryvann i fjor, og det var lite tull jeg faktisk så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er som det har blitt sagt at det blir helt umulig å forby russefeiring. For det er jo i bunn og grunn feiring av at man (nesten) er ferdig på VGS. Javel, man kan vel forby folk å bruke klær det står russ på. Javel, da kan vel bare endre navnet til f. eks. suss. Suss 2013. På tide med enda et forbud, eller hva?

 

Ungdom drikker mye. Og når 13 000 ungdommer samles, så blir det uten tvil noe bråk selv om flesteparten faktisk klarer seg utmerket. Jeg var på Tryvann i fjor, og det var lite tull jeg faktisk så.

 

Det er vel bare noen hundre som blir skadet og et par som dør hvert år. Det er deres egen feil. Etter min mening så er det å drikke mye (for mye) like uansvarlig som å kjøre bil uten hensyn til trafikkreglene.

Lenke til kommentar
Det er vel bare noen hundre som blir skadet og et par som dør hvert år. Det er deres egen feil. Etter min mening så er det å drikke mye (for mye) like uansvarlig som å kjøre bil uten hensyn til trafikkreglene.

 

Er det nokon som har statistikk på antall skadde og døde russ kontra antall døde 18-19 åringar på generell basis.

 

Eit par hundre som oppsøker lege samt ei og anna ulykke med dødsfall høyrest ikkje ut som noke som er langt over gjennomsnittet for denne aldresgruppa.

 

Dei fleste dødsfalla skyldes vel også vanligvis trafikkulykker eller hjernehinnebetendelse?

 

Eg har funnet på statistisk sentrabyrå at i i 2010 omkom 54 unge av totalt 208 personer. Unge er her definert som personer under 25 år så det er her snakk om ei litt større gruppe enn dei som er russ.

Dersom vi for enkelheitsskyld seier at russetida varer ein måned så får vi at det statistisk sett dør 4,5 unge personer per måned. Det kan derfor sjå ut som at det statistisk sett vil dø eit par personar i alderen 18-19 år kvar måned uavhengig av om dei er russ er berre vanlige ungdommar.

Lenke til kommentar

Hvorfor mener du det er tull? Det sier seg selv at flere problemer oppstår når store, berusede folkemengder samler seg i forhold til når mindre folkemengder samler seg. Det betyr ikke at man kan eller bør forby slike sammenkomster av den grunn.

Endret av Concrux
Lenke til kommentar

Han nekter å høre på våre argumenter. Han avfeier alt vi kommer med, og fortsetter å velge ut de verste nyhetene for å sette russetiden i et ekstra dårlig lys. Han har ingen interesse av å faktisk diskutere saken. Tråden har levd i fire år, og vi står fortsatt fast på nøyaktig samme sted. Hele diskusjonen er tull.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den morsomme og hyggelige feiringen...

 

Så det du sier er at det er omtrent det samme som det du vil se når 10000 ungdommer går på fylla på byen en helt vanlig helg.

 

Tråden har levd i fire år, og vi står fortsatt fast på nøyaktig samme sted. Hele diskusjonen er tull.

 

Det gjelder vel alle glimti trådene?

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det nokon som har statistikk på antall skadde og døde russ kontra antall døde 18-19 åringar på generell basis.

 

Eit par hundre som oppsøker lege samt ei og anna ulykke med dødsfall høyrest ikkje ut som noke som er langt over gjennomsnittet for denne aldresgruppa.

 

Dei fleste dødsfalla skyldes vel også vanligvis trafikkulykker eller hjernehinnebetendelse?

 

Eg har funnet på statistisk sentrabyrå at i i 2010 omkom 54 unge av totalt 208 personer. Unge er her definert som personer under 25 år så det er her snakk om ei litt større gruppe enn dei som er russ.

Dersom vi for enkelheitsskyld seier at russetida varer ein måned så får vi at det statistisk sett dør 4,5 unge personer per måned. Det kan derfor sjå ut som at det statistisk sett vil dø eit par personar i alderen 18-19 år kvar måned uavhengig av om dei er russ er berre vanlige ungdommar.

 

Mulig du er ferdig med videregående, men denne matten stryker med glans. Om vi tar utgangspunkt i ditt tall på 54 unge døde hvert år og fordeler dette på ett av 25 alderstrinn, så får man at det dør i snitt 2,16 fra hvert alderstrinn i året. Deler man dette på 12 måneder, får man 0,18 dødsfall per alderstrinn per måned. 0,18 er ikke det samme som "et par".

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Jeg synes det er tolererbart å høre på høy musikk i sin egen bil, men når høytalerne sitter utenpå og er bokstavelig talt vendt utover mot omverdenen, så synes jeg det går for langt. Nå under russetiden er det blitt noen søvnløse netter pga. dette. Vi bør selvfølgelig ikke forby selve russefeiringen, men generell ordensforstyrrelse i den sammenheng synes jeg man bør være strengere å slå ned på.

 

RIktig nok kan mine problemer i forbindelse med russefeiringen komme av at jeg bor 400 meter unna en døgnåpen MacDonalds langs Ring 3 mot Tryvann, så min mening er ikke helt uten et vesentlig bias.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...