Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har ett fint system her på Nøtterøy og Tønsberg. Hvis en russ gjør noe som er uakseptabelt så er det ikke BARE den eleven som får straff

Kollektiv avstraffing er ikke et fint system.

Det er en ekstrem form for kollektivisme og kun de mest forvridde sinn kan stå bak en slikt system.

Alle blir utsatt for enormt psykisk press, fordi de blir redde for å gjøre noe galt.

 

Å bruke frykt for å kontrollere andre er det som oftest psykopater og manipulative mennesker som gjør.

Endret av ikkespisgress
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud. Hvorfor vil noen absolutt forby denne fine tradisjonen? Russefering er en artig liten greie man husker VGS for selv om det har tatt litt av de siste årene :)

 

Den skulle likevel vært lagt etter eksamensperioden.

 

Tatt litt av... Folk har blitt alvorlig skadd og flere hendelser kunne endt med døden! Bare sjekk de forskjellige tingene jeg har linket til i denne tråden.

 

Dersom russen skal få fortsette må de stoppe med enhver handling som kan skade andre. Samtidig må de kun holde bullshitet sitt med vannvåpen og eggkasting til seg selv og ikke prøve seg på EN ENESTE EN som ikke er med på leken! Håper enhver som blir utsatt for noe fra russen slår vedkommende russ ned!

Lenke til kommentar

Så er søppelet i gang igjen og forhåndsregler blir allerede tatt:

 

 

Stopper salget av ølflasker

 

[...]

 

Fungerer dette egentlig så godt som politiet påstår? De fleste ungdomer foretrekker vell ølbokser uansett?

 

Ølflasker er tunge, upraktiske å ta med seg samt vanskeligere å åpne enn ølbokser.

Dessutan så vil ikkje dette forbudet påvirke vin og spritflasker.

 

Er flaskeknusing eit så utbredt problem?

Lenke til kommentar

Tehehe. Russefeiringen er så smått begynt igjen, ser jeg. Er den ennå ikke blitt forbudt? :p

 

Personlig ser jeg ikke helt hvordan et slikt forbud skulle fått gjennomslag politisk - det ville være å støte fra seg 90% av alle velgere som akkurat er blitt stemmeberettigede - eller hvordan et forbud i det hele tatt skulle håndheves. Folk kunne fint kjørt rundt med høy musikk, arrangert treff, drukket seg fulle og laget mye sprell uten å kalle det en russefeiring eller gå med drakter.

Lenke til kommentar

Tehehe. Russefeiringen er så smått begynt igjen, ser jeg. Er den ennå ikke blitt forbudt? :p

 

Personlig ser jeg ikke helt hvordan et slikt forbud skulle fått gjennomslag politisk - det ville være å støte fra seg 90% av alle velgere som akkurat er blitt stemmeberettigede - eller hvordan et forbud i det hele tatt skulle håndheves. Folk kunne fint kjørt rundt med høy musikk, arrangert treff, drukket seg fulle og laget mye sprell uten å kalle det en russefeiring eller gå med drakter.

 

Ja det er akkurat det som er problemet, ein kan ikkje forby russefeiringa i seg sjølv. Dersom ein skal lage eit forbud så må det være meir generelt som f.eks å ha høgare aldersgrense for kjøp av alkohol, forbud mot å eige eller være deleigar av eit kjøyretøy før ein fyller 20 år, osv.

 

Dersom ein berre forbyr personer i snekkerbukser som kaller seg russ frå å feste så bytter russen berre navn til avgangselever, starter å gå i andre klesplagg (onpiece? :wee: ) eller andre små grep for å ikkje falle under forbudet.

 

Eit forbud mot russen vil i praksis ramme alle ungdommer uavhengig av om dei er russ eller berre vanlig ungdom som fester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ja det er akkurat det som er problemet, ein kan ikkje forby russefeiringa i seg sjølv. Dersom ein skal lage eit forbud så må det være meir generelt som f.eks å ha høgare aldersgrense for kjøp av alkohol, forbud mot å eige eller være deleigar av eit kjøyretøy før ein fyller 20 år, osv.

 

Riktig, og da snakker vi om store samfunnsomveltninger bare så rolige forstadsnabolag skal slippe å høre høy musikk. Det er greit nok å bli irritert, men det er viktig å ha et visst grep om proporsjonene her. Såfremt man følger norsk lov er det ingenting ved russefeiringen som utgjør noen fare for samfunnet, og følger man ikke norsk lov spiller det liten rolle om man kaller seg russ eller ikke.

 

Jeg tolker ønsket om forbud mest som et hysterisk utslag fra mennesker som har hatt dårlige opplevelser med russen og lar seg rive med av følelsene sine. Ja, russen gjør mye dritt, men det er noe av greia, og det er ikke så jævlig farlig heller selv om det kan være irriterende der og da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...