Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å ta det kort. Primitive sivilisasjoner har et volds-basert samfunn. Blir det gjort noe mot deg kan du gjerne ta igjen med vold. Dette kan vi også se eksempler på i tidligere samfunn. Øye for et øye, tann for en tann loven. Slik det er i norge i dag, har vi Lover og Regler som bestemmer. Slår du i stykker bilen min med en slegge, har jeg ikke lov til å knuse vinduene i huset ditt og koble septiktanken til dusjen din.

 

Så selv om noen spruter vann på deg, har du ikke lov å kaste stein tilbake. Dette strider mot norsk lov. Vi har et norsk rettsapparat til å ta seg av slike saker. Politiet har myndighet til å gripe inn i slike saker. Om dette systemet fungerer er en helt annen sak. Poenget er at du Glimti som bor i norge, og er underlagt norsk lov ikke har lov til å ta igjen uansett hvor lyst du har til det.

 

Videre er det en grunn for at vi har et slikt samfunn, nemlig at ikke totalt anarki skal bryte ut. Vi har mange eksempler på land der staten bryter og det bryter ut totalt anarki i landet.

 

I Norge har vi dag et demokrati, og dette systemet baserer seg ikke på individets meninger men fellesskapets. Sagt med rene ord flertallet bestemmer. Selv om du har dårlige erfaringer med russen betyr ikke det at du kan bestemme hvilke regler som gjelder ovenfor denne gruppen. Ser du på denne tråden som en helhet er den generelle oppfattingen at russen ikke er et problem.

 

Du sier at konserter ikke er et problem fordi det foregår på et lukket området som er overvåket, men hva skjer når man skal til og fra området? Her vil det være svært mange fulle mennesker som lett finner på ting de aldri ellers ville gjort. Det er kjent at uskyldige mennesker blir påvirket av konserter og festivaler. Jenter som er ute på byen blir voldtatt, personer blir banket opp, mens andre blir forstyrret av bråket. Det blitt bevist, og du kan gjerne lete opp nyhetssaker om det at det skjer mye mer bråk rundt konserter enn ellers.

 

Tilslutt vil jeg bare nevne at russen tidligere har vært fæl, og fortjent ryktet sitt. I nyere tid er det dog blitt langt mindre hendelser, og oppstyr. Om jeg husker rett så var det bare en russeulykke i trafikken i fjor. En russ døde av hjernehinnebetennelse i år, sammenlignet med rundt 18 i 92 om hukkomelsen min står meg bi.

 

Dette viser ikke at russen er tam. I russetiden er det høyere sannsynlighet for at du får vann på deg, eller blir utsatt for andre sprell. Men det , det viser er at samtaler med russen. Et tydelig engasjement fra både politi, helsesøster og også norsk luftambulanse hjelper. Dette er forebygende tiltak som tydelig hjelper. Dette er ikke mine meninger men tatt fra statistikken.

 

Rundt mai måned er det større sannsynlighet for å bli slått ned eller voldtatt. Men grunnen til dette er at det er mye flere fulle folk i byen, som ikke nødvendigvis har noe med russen å gjøre.

 

Blir det dog gjort skade på elektronisk utstyr, ta det opp med politiet.

 

Et forbud blir også svært vanskelig å gjennomføre.

 

Vi har tidligere prøvd å forby alkohol, noe som førte til en oppblomstring av ulovlig alkoholsalg i Norge. Med dette eksempelet vil jeg bare uttrykke mine meninger om et forbud. "Russ" enten med eller uten bukser vil finne muligheter for å feste å lage kvalme.

 

Et forbud mot røde bukser og feiring vil i mine øyne bare føre til en økning av problemet. Ungdommer i denne alderen er gjerne opprørske og liker å gå mot systemet. Det at noe er ulovlig vil gjøre det mer spennende å prøve ut.

 

Det jeg mener er at et forbud mot russen ikke vil gagne noen. Det vil ikke begrense omfanget, og fulle mennesker i mai måned er et mye større problem. Vi bør heller jobbe med russen enn mot dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var russ i 08 og makan til kaos tid har jeg aldri opplevd.. Mye som skjedde i den tiden man absolutt ikke er stolt av når sommerferien kommer for å si det pent.

 

Jeg klarte dog også å ødelegge min egen eksamen på det tullet og slet MYE etterpå som en konsekvens av min egen dumhet...

Endret av αкαѕнα
  • Liker 1
Lenke til kommentar

at du bryr deg? jaha, hvorfor vil du ikke gjøre noe med at folk blir plagd av ikke-russ da?

det virker som om du syns det er verre at folk blir plagd av russ, enn av ikke-russ.

 

Hvor har jeg sagt det? Du drar jo bare fram fantasier fra løse luften.

 

et par røde snekkerbukser øker ingen problemer. Det er vel heller holdningen til visse ungdommer det er noe feil med? og ikke klærne.

 

En holdning er faktisk at i den perioden de er russ kan de gjøre en god del mer enn det de kan til vanelig og da gjerne uten å måtte stilles til ansvar for det...

 

Nei ass, jeg er mye slemmere når jeg har på meg den rutete buksa mi. Hvilket klesplagg blir dere slem i? nysgjerrig!!

 

Hva med å prøve å holde seg seriøs?

Lenke til kommentar

Jeg var russ i 08 og makan til kaos tid har jeg aldri opplevd.. Mye som skjedde i den tiden man absolutt ikke er stolt av når sommerferien kommer for å si det pent.

 

Jeg klarte dog også å ødelegge min egen eksamen på det tullet og slet MYE etterpå som en konsekvens av min egen dumhet...

 

Noen av oss kombinerte det helt uten problemer. De som vil forby russetiden har ikke opplevd hvor fantastisk den virkelig er. Alle dine venner, samt resten av Norge forsåvidt, samlet til en svær fest. Det blir jo ikke bedre. Og har du huet med deg er eksamener null problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med alle russens offre som ikke synes det er fantastisk?

Kan jo ikke forby ting som er positivt for veldig mange fordi noen få klarer å oppføre seg som en idiot..

 

Der at noen oppfører seg som en tosk er kanskje en konsekvens men ikke en unnskyldning.

 

Jeg angrer på noe, men det er min egen feil og ikke russefeiringen i seg selv..

Lenke til kommentar

Kan jo ikke forby ting som er positivt for veldig mange fordi noen få klarer å oppføre seg som en idiot..

 

Der at noen oppfører seg som en tosk er kanskje en konsekvens men ikke en unnskyldning.

 

Jeg angrer på noe, men det er min egen feil og ikke russefeiringen i seg selv..

 

Jo, det kan man. Det er ikke noe nytt at noen ødelegger for alle og i dette tilfellet er disse "noen" svært mange. Og det går utmerket godt ann for avgangselevene å feire at de er ferdig med skolen på andre måter enn ved å være russ. Når de er russ er de forøvrig ikke ferdig med skolen en gang, men snart ferdig.

Lenke til kommentar

Forbundet Mot Rusgift:

-Russefeiringen et alvorlig samfunnsproblem

 

Voldtekter, flatfyll og skadelig støy kan ikke lenger aksepteres.

Russefeiringen i Norge har utviklet seg til et alvorlig samfunnsproblem. Sex, fyll og skadelig høy støy er blitt hovedingredienser i feiringen, og forsøplingen i det offentlige rom oppleves av mange som helseskadelig, sier FMR i en presseuttalelse..

 

http://www.fmr.no/-russefeiringen-et-alvorlig-samfunnsproblem.248929-10160.html

 

Dette var i år 2005...

Lenke til kommentar

at du bryr deg? jaha, hvorfor vil du ikke gjøre noe med at folk blir plagd av ikke-russ da?

det virker som om du syns det er verre at folk blir plagd av russ, enn av ikke-russ.

 

Hvor har jeg sagt det? Du drar jo bare fram fantasier fra løse luften.

 

et par røde snekkerbukser øker ingen problemer. Det er vel heller holdningen til visse ungdommer det er noe feil med? og ikke klærne.

 

En holdning er faktisk at i den perioden de er russ kan de gjøre en god del mer enn det de kan til vanelig og da gjerne uten å måtte stilles til ansvar for det...

 

Nei ass, jeg er mye slemmere når jeg har på meg den rutete buksa mi. Hvilket klesplagg blir dere slem i? nysgjerrig!!

 

Hva med å prøve å holde seg seriøs?

 

 

Det er vel heller noe du aldri har svart på. Hvorfor det er så mye verre at noen blir plagd av en russ enn en ikke-russ, evnt en russ som ikke 'er i uniform'? Hvor er forskjellen?

 

Ja, noen ungdommer tror at de kan gjøre hva faen de vil når de er russ, men er det fremdeles noe galt i russeklærne og effektene da? Det er jo fremdeles personen det er noe feil med..

 

Vel, når du vil forby russeklær, kort, vannpistoler osv så må det jo være noe spesielt med sånne effekter. Skjønner ikke hvorfor jeg kan få lov til å slå meg litt løs når jeg har på meg visse klær og :3

Lenke til kommentar

Det er vel heller noe du aldri har svart på. Hvorfor det er så mye verre at noen blir plagd av en russ enn en ikke-russ, evnt en russ som ikke 'er i uniform'? Hvor er forskjellen?

 

Jo, jeg har besvart at jeg er imot det uansett. Kan du slutte å stille de samme spørsmålene om og om igjen?

 

Ja, noen ungdommer tror at de kan gjøre hva faen de vil når de er russ, men er det fremdeles noe galt i russeklærne og effektene da? Det er jo fremdeles personen det er noe feil med..

 

For siste gang: Det blir bare langt mer av det og går ut over langt fler uskyldige enn til vanelig!

 

Vel, når du vil forby russeklær, kort, vannpistoler osv så må det jo være noe spesielt med sånne effekter. Skjønner ikke hvorfor jeg kan få lov til å slå meg litt løs når jeg har på meg visse klær og :3

 

Jeg har forklart hvorfor jeg vil bli kvitt helle drittet og gidder ikke å gjøre det en gang til.

 

Og igjen, hold deg seriøs!

Lenke til kommentar

Forbundet Mot Rusgift:

-Russefeiringen et alvorlig samfunnsproblem

 

Voldtekter, flatfyll og skadelig støy kan ikke lenger aksepteres.

Russefeiringen i Norge har utviklet seg til et alvorlig samfunnsproblem. Sex, fyll og skadelig høy støy er blitt hovedingredienser i feiringen, og forsøplingen i det offentlige rom oppleves av mange som helseskadelig, sier FMR i en presseuttalelse..

 

http://www.fmr.no/-russefeiringen-et-alvorlig-samfunnsproblem.248929-10160.html

 

Dette var i år 2005...

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/russen/artikkel.php?artid=197928

 

dette var i år 2008... skjønner ikke hvorfor du skal ha d til at "flesteparten" står fårr generelt mye uro? som sagt det er bare et fåtall d gjelder.. og det er de du hører om i media.

Lenke til kommentar

Det er vel heller noe du aldri har svart på. Hvorfor det er så mye verre at noen blir plagd av en russ enn en ikke-russ, evnt en russ som ikke 'er i uniform'? Hvor er forskjellen?

 

Jo, jeg har besvart at jeg er imot det uansett. Kan du slutte å stille de samme spørsmålene om og om igjen?

 

Ja, noen ungdommer tror at de kan gjøre hva faen de vil når de er russ, men er det fremdeles noe galt i russeklærne og effektene da? Det er jo fremdeles personen det er noe feil med..

 

For siste gang: Det blir bare langt mer av det og går ut over langt fler uskyldige enn til vanelig!

 

Vel, når du vil forby russeklær, kort, vannpistoler osv så må det jo være noe spesielt med sånne effekter. Skjønner ikke hvorfor jeg kan få lov til å slå meg litt løs når jeg har på meg visse klær og :3

 

Jeg har forklart hvorfor jeg vil bli kvitt helle drittet og gidder ikke å gjøre det en gang til.

 

Og igjen, hold deg seriøs!

 

men hvor i huleste er forskjellen på en russ som plager og en ikke-russ? Det er det jeg prøver å få deg til å svare på her.

Du vil heller fjerne russe-effekter, enn å ta tak i et faktisk problem. At folk blir plaga skjer utenfor russetida og, russ som plager, er drittunger når de ikke er russ og! Derfor bør man snakke med de, forebygge.... Ikke bare forby russetiden,d et hjelper jo INGENTING på de som er drittunger fra før.

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal prøve å unngå at disse drittungene driver med tull i russetida, men hva de gjør 20 mai har ikke noe å si?

 

spør deg hva det er som galt med russeklærne jeg?

 

det blir ikke mer og mer fæle ting om skjer i russetida. Du kan komme med statistikk over det, hvis du er så brennsikker.

 

Du har forklart hvorfor ja, men det er MYE du ikke har tenkt over som er relevant til dette.

Lenke til kommentar

men hvor i huleste er forskjellen på en russ som plager og en ikke-russ? Det er det jeg prøver å få deg til å svare på her.

 

For siste gang: INGEN TING! Problemet er at det økes noe enormt i omfang i russetiden.

 

Du vil heller fjerne russe-effekter, enn å ta tak i et faktisk problem. At folk blir plaga skjer utenfor russetida og, russ som plager, er drittunger når de ikke er russ og! Derfor bør man snakke med de, forebygge.... Ikke bare forby russetiden,d et hjelper jo INGENTING på de som er drittunger fra før.

 

Jeg vil fjerne problemet i seg selv ja. Det er nok totalt umulig å oppnå, men man kan komme langt og det å avskaffe russedrittet er et viktig ledd i dette.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal prøve å unngå at disse drittungene driver med tull i russetida, men hva de gjør 20 mai har ikke noe å si?

 

Som sagt har det noe å si uansett når det skjer.

 

spør deg hva det er som galt med russeklærne jeg?

 

Gidder ikke å besvare en gang til. jeg har sagt hva jeg mener om hele tradisjonen.

 

det blir ikke mer og mer fæle ting om skjer i russetida. Du kan komme med statistikk over det, hvis du er så brennsikker.

 

Har du eller har du ikke fulgt med på hva som har blitt lagt ut i tråden og hva jeg har skrevet?

 

Du har forklart hvorfor ja, men det er MYE du ikke har tenkt over som er relevant til dette.

 

Sett i gang å list det opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...