Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter litt tid med lcd-2 tror jeg sundara får sparken og elegia blir værende.

Må bruke en jalla-overgang som ikke passer helt i nåværende dac/amp, så endte opp med å bruke btr3k til lcd-2 frem til en topping ex5 ankommer, fungerer over all forventning.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar
PgUp skrev (23 timer siden):

Jesus. Føler man får ganske heftig surround anlegg til den prisen. Blir veldig overkill å bruke på headphones. Men kanskje hvis man har anlegg til 200k fra før.

Selv har eg ikke plass eller mulighet for et høyttaler anlegg.
Men å spandere 50tusen norske på et par hodetelefoner er litt for mye for meg.
Kan strekke meg til rundt 25k maks.

Lenke til kommentar

Supra har mer troverdig lyd, og effekt. Altså bedre analog lyd.

Prøvde bare nc på Sony inne i huset med gjester, merket ikke stor forskjell i forhold til Supra.

Supra er enklere i bruk, Sony er mye mer avansert men også litt vrien å bruke.

Sony er komfortable og jeg liker handkontroll på høyre klokke.

 

Veldig tidlig, jeg synes de begge er komfortable og pene, bra lyd i begge men Supra Nitro-X har best  "troverdig" lydkvalitet og enklere i bruk.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hvordan bruker folke EQ her inne? Jeg leser jo en del på Headfi og superbestaudiofriends å opplever at de "fleste" som er EQ frelste nærmest helt manisk tuner EQ for å gjøre hodetelefonene så nær "The harman target curve" som mulig, jeg forstår prinsippet bak å ønske at en hodetelefon skal treffe en frekvenskurve som er en gylden middelvei, men forstår dog ikke fasinasjonen med å forsøke å få alle hodetelefoner til å høres så like ut som mulig, om jeg tuner alle mine hodetelefoner for å treffe "harman target" hva skal jeg da med flere hodetelefoner? Jeg føler det dreper det særegne en hodetelefon kan levere. 

Måten jeg bruker EQ på er stort sett eksklusivt for å tune bort ting som irriterer meg som treable peaks, men ikke for å tune de til å bli en hodetelefon de ikke er. 

Dette ble kanskje mer en rant enn et faktisk spørsmål, men godt å få blåse ut litt av og til :p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker EQ til å få ut det beste av en hodetelefon. Jeg tuner de etter det jeg liker og ikke etter et gitt target so f.eks harman. Som f.eks som deg å få bort treable pekas og som regel legger jeg inn en bass shelf, da jeg er glad i litt ekstra punch. Men at folk tuner hodetelefonene bare for å komme så nærme harman target som mulig er jo bare tøv synes jeg. Greit, hvis det du liker er haram target kurven så er det jo fint. Men å tune de til harman target kurven bare for at andre sier at slik skal det være er ikke noe for meg. Jeg liker litt relaxed treable, en god bass shelf og litt raised mids og jeg tuner de deretter. Andre dager vil jeg har litt raised treable og litt mindre low end. Kommer litt ann på dagsformen. Så jeg tuner de alltid etter det jeg ønsker, uavhengig av target kurve.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

hva skal jeg da med flere hodetelefoner? Jeg føler det dreper det særegne en hodetelefon kan levere. 

Mister en hodetelefon hele sin lydsignatur hvis man tuner den mot en satt kurve? Man romkorrigerer jo og tweaker subwoofer for å fjerne "zeroes" for å få likt resultat, uavhengig av prisklasse. Forskjellen er vel hvor godt en sub presterer vs en annen.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (1 time siden):

Mister en hodetelefon hele sin lydsignatur hvis man tuner den mot en satt kurve? Man romkorrigerer jo og tweaker subwoofer for å fjerne "zeroes" for å få likt resultat, uavhengig av prisklasse. Forskjellen er vel hvor godt en sub presterer vs en annen.

Jeg mener en hodetelefon mister mye av lydsignaturen sin om du manisk tuner alle hodetelefoner etter ett satt target likt over hele linja, men det er jo et omdiskutert tema, enkelte mener jo at Harman kurven er slik en hodetelefon må låte for at det skal låte bra,  det finnes jo og store databaser hvor du kan finne harman profiler for APO Peace til nærmest alle hodetelefoner i eksistensen, så at interessen er der og at folk liker den er jo helt klart. Men jeg har testet disse profilene på alle mine hodetelefoner å jeg syns de tar bort fryktelig mye, å stiller meg personlig uforståelig til at noen i det heletatt finner noen glede av det på enkelte hodetelefoner,  HD800S  med en Harman profil blir et livløst skall av seg selv og mister fryktelig mye av soundstagen som gjør de til for meg til en av de mest interessante  hodetelefonene på markedet i dag, da de tilbyr noen få eller ingen andre klarer med sin enorme soundstage, Sony MDR Z1R'ene med harman kurven mister og mye av  lydsignaturen sin og bassen blir bare bloated å fæl. Eneste hodetelefonen jeg ikke har hatet med denne profilen er  Audeze LCD-3 Pre Fazor, men føler heller ikke at den gjør så fryktelig mye for de heller, de høres annerledes ut uten at det direkte ødlegger noe, men jeg foretrekker de egentlig vanilla. 

Det sakt bruker jeg EQ og har et par forskjellige profiler for alle hodetelefonene mine som jeg kan switche litt mellom alt etter hva jeg lytter til, så jeg er ingen non EQ snobb, jeg klarer bare ikke å vri hodet mitt helt rundt fasinasjonen som mange har til Harman Kurven, dog er jeg helt åpen å klar på at jeg kan være "the odd one out" når det kommer til dette :) 

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det å si at en frekvensprofil er optimal har ganske mye ifs and buts. En del tror at hørselen er lik for alle, men det stemmer ikke i hele tatt. Hvordan folk hører over hele frekvensspektret varierer stort, noe som gjør at de hodetelefonene folk foretrekker kan variere enormt.

Juster ting som åpenbart mangler eller stikker seg for mye ut med EQ. Det har mye mer verdi enn å prøve å tilpasse seg et teoretisk nirvana.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Harman baserer seg på forskning om preferanser og lydgjengivelse. For høytalere viser det seg at folk liker høytalere som måler flatt anekoisk plassert i et velbehandlet rom. Rommet farger lyden og gir blant annet mer bass. Harman er overføringen av dette til hodetelefoner modulert etter folks preferanser da øret booster mids osv. Det er ikke et teoretisk nirvana, it's good hi-fi. Alle hodetelefoner blir bedre med EQ, gjerne til Harman. At HD800S mister soundstage er ikke riktig. Om noe bidrar et løft rundt 1.5-3khz til en mer romlig lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...