Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje ikke akkurat Head-Fi materiale, men endte opp nå som det var mulig å få 3000 kroner avslag på de å bestille meg et par Apple Airpods Max under Elkjøp sin black week kampanje. Etter ett år hvor jeg har hatt et overhengende stort behov for trådløse hodetelefoner med aktiv støydemping av ikke de mest trivelige grunnene og et par aldrende Sony XM3 som begynner  å slite litt med batteritid, knirking og en lydsignatur som ikke akkurat passer helt mine preferanser har jeg lenge fundert på å kjøpe enten B&O Beoplay H95 eller Apple Airpods Max, og endte da opp med sistnevnte da de kom på såpass godt tilbud som de gjorde. Har ikke noen store forhåpninger med hva angår lydkvalitet , men ut fra tester jeg lest og sett så skal de vertfall matche preferansene mine noe bedre enn hva XM3ene gjør, sammen med støykanselering på nivå eller bedre enn Sonyene satser jeg på å bli fornøyd å at de kan bli en god følgesvenn de kommende årene :)

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 23.11.2021 den 21.39):

 en lydsignatur som ikke akkurat passer helt mine preferanser 

Så du bytter ut en dsp korrigert hodetelefon med en annen? Hadde vel vært enklere å brukt en equalizer eller studert grafene til crinacle og funnet ut hva som kommer med en tune man liker.

IMHO har apples sett litt for mange rare løsninger til at det blir et godt kjøp, at de kommer på salg bare et år etter release sier vel sitt.

Med det sagt så håper jeg de passer deg :)

 

Endret av Nwader
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 23.11.2021 den 21.39):

Kanskje ikke akkurat Head-Fi materiale, men endte opp nå som det var mulig å få 3000 kroner avslag på de å bestille meg et par Apple Airpods Max under Elkjøp sin black week kampanje. Etter ett år hvor jeg har hatt et overhengende stort behov for trådløse hodetelefoner med aktiv støydemping av ikke de mest trivelige grunnene og et par aldrende Sony XM3 som begynner  å slite litt med batteritid, knirking og en lydsignatur som ikke akkurat passer helt mine preferanser har jeg lenge fundert på å kjøpe enten B&O Beoplay H95 eller Apple Airpods Max, og endte da opp med sistnevnte da de kom på såpass godt tilbud som de gjorde. Har ikke noen store forhåpninger med hva angår lydkvalitet , men ut fra tester jeg lest og sett så skal de vertfall matche preferansene mine noe bedre enn hva XM3ene gjør, sammen med støykanselering på nivå eller bedre enn Sonyene satser jeg på å bli fornøyd å at de kan bli en god følgesvenn de kommende årene :)

Jeg håper du blir fornøyd med Apple, er jo greit om du kanskje har iPhone også. Jeg er nok mer fan av Sony sin lyd-signatur...

Lenke til kommentar
Nwader skrev (8 minutter siden):

Så du bytter ut en dsp korrigert hodetelefon med en annen? Hadde vel vært enklere å brukt en equalizer eller studert grafene til crinacle og funnet ut hva som kommer med en tune man liker.

IMHO har apples sett litt for mange rare løsninger til at det blir et godt kjøp, at de kommer på salg bare et år etter release sier vel sitt.

Med det sagt så håper jeg de passer deg :)

Som  jeg nevner så er ikke lyd første prioritet, men heller et stort behov for trådløse hodetelefoner med god aktiv støydemping, av grunner som kanskje kan være litt vanskelig å sette seg inn i for en utenforstående, men det er relatert til PTSD hvor jeg i tider å utider trenger noe å tre over hodet som kan stenge alt annet ute, uten å gå for dypt inn i det, men med de kriteriene er ikke valgene så mange. Sonyene har vært gode følgesvenner de siste årene og vært sin vekt i gull det siste halvåret++ men med dårlig batteri og ellers mye slitasje etter et hardt liv var det på tide å pensjonere de :) . Valgte da å gå for black friday tilbudet på AirPods Max hodetelefonene som en grei erstatter da jeg allerede er noe inn i Apple Økosystemet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (22 minutter siden):

Jeg håper du blir fornøyd med Apple, er jo greit om du kanskje har iPhone også. Jeg er nok mer fan av Sony sin lyd-signatur...

Jeg er ingen motstander av Sony sin lydsignatur, jeg eier jo et par Sony MDR-Z1R og er svært gla i disse, men for akkurat WH-1000 XM3 sklir det over i å bli alt for mye ukontrollert bass for min del, men ingenting galt i å foretrekke lyd mer den veien og :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (18 timer siden):

Jeg er ingen motstander av Sony sin lydsignatur, jeg eier jo et par Sony MDR-Z1R og er svært gla i disse, men for akkurat WH-1000 XM3 sklir det over i å bli alt for mye ukontrollert bass for min del, men ingenting galt i å foretrekke lyd mer den veien og :) 

Det jeg digger med Apple sine AirPods Max og Pro, er at det er god extension på dypbassen. Veldig få headphones/plugger som nailer dette. Shure SE535 Wireless vrænga på for mye bass, og var ikke i nærheten av dypbassen som AirPods Pro har. Fikk samme følelsen av Max. 

Det gjør de til veldig gode all-roundere. Funker bra til musikk OG til TV/film. Atmos-støtte og spatial audio er også gull.

Når kona av og til jobber på kvelden på stua, så kan jeg fint sitte og glane på TVen med AirPods Pro med transparency mode. Får da med meg evt. barneskrik eller kone som vil ha input mens jeg ser på favorittserien. 

Så jævlig synd at Max har så mye clamp i forhold til hodet mitt :) Var sååå forberedt til å bruke de til det meste. Men den gang ei. 

Fått solgt unna Amiron Wireless og Shure 535 Wireless nå da. Så nå er det bare Focal Clear og AirPods Pro igjen. Bruker ofte også AirPods i bilen pga. transparency mode (evt. noise cancelling om familien er med og vi skal på langtur ^^).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/15/2021 at 7:00 PM, Evil-Duck said:

Kjekk video om en har lyst å lære seg litt om hvordan en kan gå frem for å  EQ'e hodetelefoner :)

Som en som godt kan finne på å gjøre 0,25 dB justeringer når jeg sitter å mixer kan jeg skrive under på at EQ vanligvis har mye potensiale på utstyr man selv bruker. Det som er mest plagsomt er når det er store ujevnheter som peaker positivt på relativt smale frekvensbånd. Det skal ganske mye til andre veien (både styrke og frekvensbånd-størrelse) før det oppleves som plagsomt.

Nå varierer hørselen ganske mye mellom folk, så det er vanskelig å komme med en generell anbefaling som passer alle, men det er allikevel utarbeidet en generell normal-kurve. Dette er den som Izotope Ozone bruker som er basert på mange ferdige studioproduksjoner;

spacer.png

Grafen viser ikke dB-verdiene, men generelt ser man at de laveste frekvensene er kuttet en del og en har en ganske jevn nedgang i volum jo høyere frekvensen er. Midten av "pølsa" er gjennomsnittet og så blir det mer og mer sjeldne utslag statistisk jo lengre ut man går mot ytterkant.

Dette er dog frekvenskurven musikk normalt har, og en helt jevn respons på hodetelefonen vil klare å gjengi denne kurven perfekt, noe som er svært vanskelig både p.g.a av byggematerialene og den faktiske hørselen til brukeren noe som tilsier at EQ bør brukes.

Jeg bruker som regel støy for å justere EQ da man hører alle frekvensene slik at det er lettere å vurdere hva som må til av justeringer. Hvit støy er litt i drøyeste laget, men rosa støy er som regel mer greit å høre på, da den mer ligner på grafen.

En kan ikke gjøre kull om til en diamant, men en får som regel igjen for å gjøre gode justeringer. Viktig å ikke se seg blind på en enkel låt man vil ha bra, men tenke bredt og gjøre justeringer som gagner alt du hører på.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.google.no/amp/s/www.lydogbilde.no/test/hodetelefoner/stoykansellerende-hodetelefoner-november-2021/yamaha-yh-e700a/%3famp

Fikk best i test i lyd og bilde. 6 av 6 😊

Yamaha YH-E700A

Desse var ikkje verst.Fått bra omtale hjå stereopluss og.Ikkje så komfortable som sony og bose.Men knalltøff lyd.Dyp bass og stort lydbilde for å vere lukket.Selges kun hjå soundgarden.Screenshot_20211128-194040_Chrome.thumb.jpg.e68ad5362dd99cb0bfc1527d8657d293.jpg

Endret av gertost36
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 29.11.2021 den 23.32):

Jeg er ingen motstander av Sony sin lydsignatur, jeg eier jo et par Sony MDR-Z1R og er svært gla i disse, men for akkurat WH-1000 XM3 sklir det over i å bli alt for mye ukontrollert bass for min del, men ingenting galt i å foretrekke lyd mer den veien og :) 

Akkurat dette sjokkerte meg når jeg ble en kortvarig eier av WH-1000 XM3, kom fra Sony sine WH-H900N ("lillebror til XM2"), som jeg likte veldig godt lydmessig, men det skortet noe på komfort og støydemping. XM3 opplevdes som et "Extra bass" produkt i Sony sin lineup.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye krav til ypperste lydkvalitet fra Trådløse, er mer opptatt av at de skal være behagelige og ha ok støydemping, og fordelen er jo at det er praktisk både ute og inne.. Slipper å koble og styre med en Dac eller en ledning til mobilen..

Lyden i XM3 og Supra Nitro som jeg har synes jeg er meget bra, litt V stil og litt loudness bass er helt ok...

Jeg foretrekker de uten Dolby Atmos når jeg lytter på musikk...

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (12 timer siden):

Lyden i XM3 og Supra Nitro som jeg har synes jeg er meget bra, litt V stil og litt loudness bass er helt ok...

Jeg er ikke fremmed for V stil, men den fra XM3 var rett og slett ikke etter min smak. Har tidligere vært storbruker av Sennheiser PX100 og Sony MDR EX450 til utendørsbruk, begge er kjente for sin V stil.

Nå foretrekker jeg Samsung Buds+ med bassheving i EQ, de slår XM3 på komfort, praktisk størrelse, og lyd i mine ører. Skal man først ha trådløse, så kan man like gjerne gå for in-ears synes jeg, for å virkelig benytte seg av de potensielle fordelene.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
mandela skrev (6 timer siden):

Jeg er ikke fremmed for V stil, men den fra XM3 var rett og slett ikke etter min smak. Har tidligere vært storbruker av Sennheiser PX100 og Sony MDR EX450 til utendørsbruk, begge er kjente for sin V stil.

Nå foretrekker jeg Samsung Buds+ med bassheving i EQ, de slår XM3 på komfort, praktisk størrelse, og lyd i mine ører. Skal man først ha trådløse, så kan man like gjerne gå for in-ears synes jeg, for å virkelig benytte seg av de potensielle fordelene.

På Sony Xperia 1iii er lyden meget bra på disse, litt rocka V stil riktignok men ikke overdrevet bass her.

Lenke til kommentar
On 11/29/2021 at 11:32 PM, Evil-Duck said:

Jeg er ingen motstander av Sony sin lydsignatur, jeg eier jo et par Sony MDR-Z1R og er svært gla i disse, men for akkurat WH-1000 XM3 sklir det over i å bli alt for mye ukontrollert bass for min del, men ingenting galt i å foretrekke lyd mer den veien og :) 

Kjøpte meg XM3 for et par uker siden, da ny mobil uten minijack gjør at de gamle Bose-ene med minijack-kabel blir avleggs. Trodde første sekundene at jeg hadde fått et defekt par pga. ullen lyd og bassdrukning, inntil det slo meg at jeg kommer rett fra HD800s + RME ADI-2 FS. Det var det med epler mot epler...

Hva gjør dere med Android-telefoner med EQ? Jeg må helt klart korrigere litt opp mot mine preferanser.

Lenke til kommentar
j-- skrev (26 minutter siden):

Kjøpte meg XM3 for et par uker siden, da ny mobil uten minijack gjør at de gamle Bose-ene med minijack-kabel blir avleggs. Trodde første sekundene at jeg hadde fått et defekt par pga. ullen lyd og bassdrukning, inntil det slo meg at jeg kommer rett fra HD800s + RME ADI-2 FS. Det var det med epler mot epler...

Hva gjør dere med Android-telefoner med EQ? Jeg må helt klart korrigere litt opp mot mine preferanser.

Bruk sony appen, uten den er xm og mx verdiløse. Evt. Wavelet oppå der igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et ganske åpent forhold til lyd og hodetelefoner, folk liker det de liker, for meg blir WH1000-XM3/XM4 en for ubalansert hodetelefon alla beats generasjonen for noen år siden med alt for mye midbass som tilslører mye annet i lydbildet. Men så har jo både beats og sony WH1000 hodetelefonen vært toppselgere i en år rekke, så det er ingen tvil om at folk liker denne lydsignaturen, jeg har heller ingen superioritetskomplekser rundt det at jeg ikke er så glad i akkurat denne typen hodetelefon. Folk liker det de liker, og folk er forskjellige,  jeg har venner som har fått prøvd HD800S nedover hodet som bare har sett dumt på meg å syns de hørtes ræva ut, og andre som nesten har blitt rørt til tårer av den samme øvelsen, slik er det bare, og det er helt greit  :) 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, j-- said:

Kjøpte meg XM3 for et par uker siden, da ny mobil uten minijack gjør at de gamle Bose-ene med minijack-kabel blir avleggs. Trodde første sekundene at jeg hadde fått et defekt par pga. ullen lyd og bassdrukning, inntil det slo meg at jeg kommer rett fra HD800s + RME ADI-2 FS. Det var det med epler mot epler...

Hva gjør dere med Android-telefoner med EQ? Jeg må helt klart korrigere litt opp mot mine preferanser.

Jeg har en EQ til deg, sender den når jeg får koblet XM3 til mobilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...