Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

24 minutes ago, morfin said:

Er det egentlig forskjell på de annet enn farge og tilbehør?

Pro har vel eksta puter og 5 m spiralkabel, mens non-Pro har balansert kabel.

Spiralkabel har jeg ikke behov for, men ekstra puter er fint. Nå har ikke ADI-2 dac fs balansert utgang, så da trenger jeg heller ikke balansert kabel, og ut i fra det jeg skjønner så er det vel heller begrenset behov for det når vi snakker om kun et par meter.

Nei, er vel ikke noe forskjell på det bortsett fra det nei. Enig med deg at extra puter er fint. Syns forøvrig fargen/desginet på begge 2 kult. Vet ikke hvilken jeg liker best, muligens Clear MG.

9 hours ago, BMWCoupeFtw said:

Er litt skeptisk til denne "physical excursion limit" Focal har da.

Jeg har heller ikke merket noe til dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spiller plenty høyt og merker ingenting, men jeg tviler ikke på at om man finner rett låt med tung bass og spiller høyt nok så merker man distortion. Det gjelder vel sikkert de fleste hodetelefoner og høytalere bare man spiller høyt nok. Jeg trodde du mente at Focal hadde en svakhet generelt, noe jeg ikke kan si at mine har hvertfall. Har du noen eksempel låter med tung bass forresten? Jeg har noen låter jeg mener har ganske mye bass, men jeg merker ikke noe noe jeg spiller dem. Og jeg har i tilegg EQ'et mine Clear for extra bass. Jeg hører en god del på EDM og mye der har jo ganske grei bass for å si det slik.

Lenke til kommentar

Det er sikkert mye mindre problem enn jeg har fått inntrykk av fra nettet. Eller eldre folk med dårlig hørsel :)

 

"Dear all,

As already mentionned several times on Head-Fi, the issue described is actually not a quality issue.
Indeed, we have made a clear design choice on Elear (and by consequence Elex) and Utopia. Our headphones have been designed to favor the respect of the dynamic contained within the audio signal versus dynamic compression that would offer a higher SPL capability but less respect of the original audio signal. To cut a long story short, the choice was audio quality oriented rather than SPL oriented. This allows our products to work with full performances until the mechanical clipping is activated. This means that you jump directly from a very low distortion to a sound which could be heard as rattling / cracking noise. On very special tracks with only very low frequencies at very high level, you can thus hear some noises - as you will do on classic loudspeakers.
If we change your pair of headphones, the new one will be designed similarly and it will also have a kind of cracking sound when you will be listening to music with high volume and a fair amount of bass.
The only solution we can recommend you is therefore to listen to your headphones at a lower volume.

Thank you for your understanding,
Best regards,
Marine, Community Manager Focal"

https://www.head-fi.org/threads/massdrop-x-focal-elex-review-measurements.867615/page-46#post-14228871

Endret av BMWCoupeFtw
Lenke til kommentar

ja, jeg merker som sagt ikke noe på mine Clear. Men jeg begynner sikkert å bli gammel 😛 Ser også at den posten du siterte nevner bare Elear, Elex og utopia. Så mulig det ikke gjelder Clear? Jeg har ikke undersøkt det godt nok, ikke at jeg gidder heller da jeg som sagt ikke merker noe på mine. Men jeg har jo også en funksjon som heter "prevent clipping" på min EQ, som er aktivert, så kansje derfor jeg ikke merker noe. 

Lenke til kommentar
Gulrotsaft skrev (1 time siden):

Ganske skuffa over Zen dac V2.
Om jeg slenger inn hodetelefoner forran kutter de ikke RCA bak 😕
Kan fortsatt slenge på Schiit ampen og gjøre det den veien men det blir jo litt bakvendt når det allerede er en amp dog ikke like god som Schiiten.

 

Å så tuvlete å tenke hvordan du spiller det.... Blir mye på en gang.

Det hadde vært perfekt om det var Coax eller optisk og fjernkontroll...

Men du spiller den vel enten som Dac eller hodetelefonforsterker/Dac...

Tror jeg skjønte det nå? Du vil bruke den som DAC i racket og bruke Hodetelefoner som du vil akkurat som en standar forsterker..

 

Denne er nok tenkt som en Laptop/Data hodetelefonforsterker, eller som en DAC eller DAC/Preamp i et anlegg.

Det er praktiske årsaker til at den ikke kan multitaske slik du ønsker, pga støy og signalvei, reruting osv...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg trengte i utgangspunktet bare en ny DAC. Ble så jeg gikk for den siden jeg godt kunne trengt litt mindre kabler aka RCA fra DAC til amp samt egen strømkabel til ampen, ikke all verden men litt mindre kabler rundt / på pulten er veldig positivt. Håpte vel litt at den slutta på mate til bak uttakene når man plugga inn forran

Lenke til kommentar

Ref bildet jeg la ut for et par sider siden med helt oppsplittet kabel på HD800S'ene mine. Fikk gehør hos Sennheiser for en ukes tid siden å fikk en erstatningskabel til en ganske fornuftig pris. Det virker som de har revidert kabelen noe, Y splitten hvor kabelen splitter seg opp og går til hver klokke er nå gummi, på gamle var den i hardplast, ellers føles kabelene etter Y splitten mye glattere å kanskje noe hardere og mindre fleksibel enn på gamle kabelen. jeg finner vel ut om noen år om dette er en forbedring eller om den begynner å splitte seg opp igjen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gulrotsaft skrev (På 31.8.2021 den 20.58):

Jeg trengte i utgangspunktet bare en ny DAC. Ble så jeg gikk for den siden jeg godt kunne trengt litt mindre kabler aka RCA fra DAC til amp samt egen strømkabel til ampen, ikke all verden men litt mindre kabler rundt / på pulten er veldig positivt. Håpte vel litt at den slutta på mate til bak uttakene når man plugga inn forran

Jeg synes iFI var, virker meget varm, både Sennheiser og BW jeg har er jo frampå.. og Sennheiser ble hakket varm.

Jeg tror ikke denne ampen passer hodetelefoner som er varme... Heller nøytrale og frempå hodetelefoner.

Er det jeg tror iallefall.

Det passer jo på endel musikk, metall, pop og hiphop tekno...

Men ikke like bra på finere musikk, subjektivt sett fra meg..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Angående freddan... Sist helg hadde jeg en kosestund på lørdagen når kona og sønnen var i seng og jeg koste meg med litt god musikk. Som seg hør og bør hadde jeg hatt et par øl og var godt nedi en flaske vin. Hadde vært en tur på toalettet for å gjøre plass til mer og slumpet ned på godstolen... Der lå så klart Sundara settet mitt å ventet på meg. 105 kilo med prima nordmann klarte å bøye hele settet ganske godt. Heldigvis kan aluminium bøyes tilbake 😂😂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Er det noen som er flinke til å lese oppgitte Specs?

 

Prøver å finne en mulig forklaring til at det er mye bedre effekt og lyd fra Sony mobilen enn Audioquest Dragonfly Black..

Unntak er fra Laptop, dette prøver jeg å forstå også. At en Laptop gir mye mer effekt til en Dac/amp over USB enn mobil..

DragonFly Black outputs 1.2 volts—enough power to successfully drive all preamplifier input circuits and a wide range of today’s efficient headphones. With its higher 2.1-volt output, DragonFly Red is compatible with a wider range of headphones, including power-hungry, low-efficiency models.

 

Mobilen har vel en tunet og stemt versjon av denne DAC chipen...

WSA8835 | Qualcomm

Lenke til kommentar
21 hours ago, oldboy said:

Angående freddan... Sist helg hadde jeg en kosestund på lørdagen når kona og sønnen var i seng og jeg koste meg med litt god musikk. Som seg hør og bør hadde jeg hatt et par øl og var godt nedi en flaske vin. Hadde vært en tur på toalettet for å gjøre plass til mer og slumpet ned på godstolen... Der lå så klart Sundara settet mitt å ventet på meg. 105 kilo med prima nordmann klarte å bøye hele settet ganske godt. Heldigvis kan aluminium bøyes tilbake 😂😂

Haha. Jeg knakk mine beats for mange herrens år siden.
Var ganske full hos en kompis og skulle bare lufte slangen før jeg gikk hjem. Satte meg rett på bøylen.
De ligger fortsatt i et skap her som en påminnelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Gouldfan said:

Fra Data? Sikker på at du har settings riktig? Jeg har ikke så peil men tror jeg bruker Wasapi fra Windows 10.

Jeg bruker vi Jriver da.... Kan justere der.

Jeppsi p(P)epsi.
Litt usikker på hvilke settings jeg kan ha feil da APO funka helt perfekt med Schiit stacken (når DAC'en funka).
Vet ikke hva noen av de programmene du never er for å være ærlig.
Har brukt APO (med Peace utvidelsen) og Foobar i mange herrens år nå.

Edit: Jeg hater å ikke ha noe mellomtone
 

Endret av Gulrotsaft
Lenke til kommentar
Gulrotsaft skrev (37 minutter siden):

Jeppsi p(P)epsi.
Litt usikker på hvilke settings jeg kan ha feil da APO funka helt perfekt med Schiit stacken (når DAC'en funka).
Vet ikke hva noen av de programmene du never er for å være ærlig.
Har brukt APO (med Peace utvidelsen) og Foobar i mange herrens år nå.

Edit: Jeg hater å ikke ha noe mellomtone
 

Jriver Wasapi spiller vi av alle codecs og format riktig, er noen andre som også gjør dette.

Hva bruker du for musikkprogram???

Lenke til kommentar
3 hours ago, Gulrotsaft said:

Jeg får ikke APO til å fungere med den nye DACen :(

Er "all devices" valgt? På høyre side under select a speaker.

Evt prøv å installer APO på nytt. Jeg mener man må velge hvilke lydenheter APO skal brukes på ved installering. Og når du nå har en ny lydenhet så finner ikke APO den, når det ikke er valg ved installering. Tror ikke du trenger installere Peace på nytt,bare APO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...