Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Vel hodetelefoner er jo som regel bygget fysisk både innvendig og ellers......

Å tukle for mye med EQ for å komme seg til Harman er ofte et kompromiss med offer i lydkvalitet.

Om du på død og liv må ha en Harman kurve, kjøp en Harman Hodetelefon.

HK eller JBL, AKG.....

Tingen er at jeg tror de fleste HI-End hodetelefoner som Sennheiser og Focal, Hifiman, LCD har alle studert Harman forskningen, men tatt det videre, flere av de satser stort på research og forsker selv...

Så å justere en 800 for å lage lyd som man fant ut at folk liker på 70 tallet blir feil...

Mye musikk vi hører i dag, pop og elektronisk musikk, hiphop etc var ikke oppfunnet i 70 åra engang....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
edahl skrev (4 timer siden):

Harman baserer seg på forskning om preferanser og lydgjengivelse. For høytalere viser det seg at folk liker høytalere som måler flatt anekoisk plassert i et velbehandlet rom. Rommet farger lyden og gir blant annet mer bass. Harman er overføringen av dette til hodetelefoner modulert etter folks preferanser da øret booster mids osv. Det er ikke et teoretisk nirvana, it's good hi-fi. Alle hodetelefoner blir bedre med EQ, gjerne til Harman. At HD800S mister soundstage er ikke riktig. Om noe bidrar et løft rundt 1.5-3khz til en mer romlig lyd.

Dette er argumentasjonen som blir brukt om og om igjen vedrørende Harman kurven, men påstanden om at HD800S ikke mister soundstage er bare tull, booster du bass på den måten harman kurven gjør så lider soundstagen av det, det er ingen måte å komme seg rundt det på. Og i mine ører så ødlegger Harman EQ tuning HD800S til de grader at de mister alt som er spesielt med de. Igjen så sier jeg ikke at det er noe galt med å prøve å justere seg inn etter harman kurven, folk liker jo det de liker, lyd er en særdeles subjektiv ting, men å kjøpe hodetelefoner til titusner av kroner for å prøve tune de totalt bort fra det de faktisk er designet for mener jeg  vertfall er tullete bruk av penger :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Evil-Duck said:

Dette er argumentasjonen som blir brukt om og om igjen vedrørende Harman kurven, men påstanden om at HD800S ikke mister soundstage er bare tull, booster du bass på den måten harman kurven gjør så lider soundstagen av det, det er ingen måte å komme seg rundt det på. Og i mine ører så ødlegger Harman EQ tuning HD800S til de grader at de mister alt som er spesielt med de. Igjen så sier jeg ikke at det er noe galt med å prøve å justere seg inn etter harman kurven, folk liker jo det de liker, lyd er en særdeles subjektiv ting, men å kjøpe hodetelefoner til titusner av kroner for å prøve tune de totalt bort fra det de faktisk er designet for mener jeg  vertfall er tullete bruk av penger :) 

Man skal ikkje stille mange milimeter i EQ før man mister noe annet. Det hører man utrolig lett ved å skru av og på settings mens man hører musikk. Stiller man opp noe, så forsvinner noe annet. Slik er det jo bare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sennheiser bruker tuning av hodetelefonene bevisst for å gi et optimalt bilde av lyden etter deres lange tradisjoner. De har en filosofi på bassen som tilsier at den skal være der men ikke ødelegge for resten. Derfor kaller mange "basshoder" Sennheiser for bass-skye og mer fokusert mot vokal. For min del merker jeg fort at for mye bass gjørmer til detaljer i spesielt i frekvenser som gir tilstedeværelse.

Fordelen med EQ er at en kan gjøre finjusteringer som tilpasser lyden mest til din egen hørsel. Det har aldri vært meningen å gjøre om en "appelsin til et eple" med EQ, da kjøper man heller noe som er tunet av eksperter til å høres best mulig ut på en slik kurve i utgangspunktet med de tekniske parametre hodetelefonen har.

https://www.youtube.com/watch?v=50A9wjJ40Dk

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/3/2021 at 3:37 PM, Evil-Duck said:

Dette er argumentasjonen som blir brukt om og om igjen vedrørende Harman kurven, men påstanden om at HD800S ikke mister soundstage er bare tull, booster du bass på den måten harman kurven gjør så lider soundstagen av det, det er ingen måte å komme seg rundt det på. Og i mine ører så ødlegger Harman EQ tuning HD800S til de grader at de mister alt som er spesielt med de. Igjen så sier jeg ikke at det er noe galt med å prøve å justere seg inn etter harman kurven, folk liker jo det de liker, lyd er en særdeles subjektiv ting, men å kjøpe hodetelefoner til titusner av kroner for å prøve tune de totalt bort fra det de faktisk er designet for mener jeg  vertfall er tullete bruk av penger :) 

Den viktigste justeringen for å bevege HD800S mot Harman er å booste mellom 1.5-4kHz. Om noe er det positivt for soundstage.

Lenke til kommentar
edahl skrev (5 minutter siden):

Den viktigste justeringen for å bevege HD800S mot Harman er å booste mellom 1.5-4kHz. Om noe er det positivt for soundstage.

Problemet er jo bare at det i den virkelige verden ikke gjør det. Skal du følge Harman Target Curven for HD800S må du booste 0-100hz oppimot +10db, som er en ganske enorm økning av bass shelf,dette koster dyrt om du liker soundstage, å høres heller ikke spesielt bra ut ut fra disse hodetelefonene. 

Frekvens respons for HD800S

9188058_thumb.png

Harman Kurven 

Audio Files: Headphones and the Harman Curve - JazzTimes

Det du effektivt må gjøre her er jo å vrenge om på hele hodetelefonen å gjøre den til noe den overhode ikke er, ønsker en en frekvens respons som samsvarer med Harman kurven styrer en så langt bort fra HD800S. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Evil-Duck said:

Problemet er jo bare at det i den virkelige verden ikke gjør det. Skal du følge Harman Target Curven for HD800S må du booste 0-100hz oppimot +10db, som er en ganske enorm økning av bass shelf,dette koster dyrt om du liker soundstage, å høres heller ikke spesielt bra ut ut fra disse hodetelefonene. 

Frekvens respons for HD800S

9188058_thumb.png

Harman Kurven 

Audio Files: Headphones and the Harman Curve - JazzTimes

Det du effektivt må gjøre her er jo å vrenge om på hele hodetelefonen å gjøre den til noe den overhode ikke er, ønsker en en frekvens respons som samsvarer med Harman kurven styrer en så langt bort fra HD800S. 

Nå er det ganske mange Harman-kurver, jeg tror ikke akkurat du får tilsnakk av noen Harman-bande om du velger å legge inn litt mindre bass. Deler dog ikke erfaringen og mener du kommer unna med en ganske grei boost med soundstagen i skjønneste orden. Det virkelige løftet i lyden kommer dog fra 1.5-4kHz.

Lenke til kommentar
edahl skrev (16 minutter siden):

Nå er det ganske mange Harman-kurver, jeg tror ikke akkurat du får tilsnakk av noen Harman-bande om du velger å legge inn litt mindre bass. Deler dog ikke erfaringen og mener du kommer unna med en ganske grei boost med soundstagen i skjønneste orden. Det virkelige løftet i lyden kommer dog fra 1.5-4kHz.

Men da er du  inne på individuell justering av hodetelefoner etter hva som funker for hver hodetelefon, ikke en manisk tuning av EQ for å matche en "perfekt kurve" som er det jeg personlig har problemer med. Om en dropper low end boosten og kun pusher high-mids kan det jo hende du klarer å finne noe som funker for HD800S, men av de profilene en finner på nett hvor det har blitt utført målinger er fortsatt denne low end boosten til stede. Uansett har jeg liten forståelse for hvorfor noen skulle kjøpe en hodetelefon med effektivt de helt motsatte egenskapene av hva Harman kurven prøver å få til for så å tune de for å bli noe de ikke er, hvorfor ikke kjøpe en hodetelefon som er tunet likt eller i nærheten om dette er den lydsignaturen en foretrekker? Jeg eier selv et par Moondrop Starfield som slavisk er tunet for å følge denne harman kurven og for meg blir faktisk top end alt for aggressiv i disse. Så Harman kurven er heller ikke noe universell kurve som passer for alle :)  

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Evil-Duck said:

Men da er du  inne på individuell justering av hodetelefoner etter hva som funker for hver hodetelefon, ikke en manisk tuning av EQ for å matche en "perfekt kurve" som er det jeg personlig har problemer med. Om en dropper low end boosten og kun pusher high-mids kan det jo hende du klarer å finne noe som funker for HD800S, men av de profilene en finner på nett hvor det har blitt utført målinger er fortsatt denne low end boosten til stede. Uansett har jeg liten forståelse for hvorfor noen skulle kjøpe en hodetelefon med effektivt de helt motsatte egenskapene av hva Harman kurven prøver å få til for så å tune de for å bli noe de ikke er, hvorfor ikke kjøpe en hodetelefon som er tunet likt eller i nærheten om dette er den lydsignaturen en foretrekker? Jeg eier selv et par Moondrop Starfield som slavisk er tunet for å følge denne harman kurven og for meg blir faktisk top end alt for aggressiv i disse. Så Harman kurven er heller ikke noe universell kurve som passer for alle :)  

Individuelle preferanser er fint det, er tross alt det Harman er bygget på. Hvis du synes HD800S mister noe  av å løfte bassen er jo det greit (man sier ikke at 8010A ikke er flat bare fordi den ikke er flat ned til 20 hz heller). Jeg er bare ikke enig og har heller ikke kommet over hodetelefoner hvor epler- og bananer-tankegangen er særlig treffende. Tror mange hadde fått mer ro i headfisjela om de omfavnet EQ litt mer, men her sitter jeg med HEKse og vurderer å oppgradere til Susvara så hvem prøver jeg egentlig å lure.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Angående Sony 1000MX3 så fikk jeg grei lyd ut av de, slår meg at Supra har mer naturlig lyd, begge har litt betoning i bass... Men det er vel vanlig på Blåtann hodetelefoner.Sony har litt mye å sette seg inn i, var ikke lett å få LDac til å funke selv på en Sony mobil...

Sony har best støydemping... Hjemme kommer jeg til å bruke Sennheiser og Supra, av og til lettvint å bare bruke Supra istedenfor å sette opp Amp DAC og laptop...

Supra tåler faktisk å sammenlignes litt med Sennheiser....

SONY blir brukt på tur, og ute..

Er det noe kablet over ear lukket som er mobil, kan drives av Audioquest Dragonfly Black eller mobil?

Bedre enn Bw P5 og trådløse?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Focal Listen??

Vurderte Sony MDR 1am2 men Klubben har sluttet å selge de, og prisen har skutt i været med sleipingene i Amazon.

Edit, ser de har de Sony i Norge... Så da tar jeg turen.

Jeg liker ikke å bruke Trådløse i regn, de har jo mikrofoner overalt og tåler vel lite vær og er praktisk med mobil wired hodetelefon med mic og kontroll...

Brukte Supra Nero propper med kabel og mikrofon/kontroll idag, de er helt ok men hakket for varme og bassy som ofte i denne prisklassen... Supra er ofte tunet varmt, men over ear Nitro-X er veldig tighte i bassen, bra bass og har også bra detaljert og troverdig topp/treble.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da fikk jeg de, hyggelige Hifiklubben la av ett eksemplar.

Synes de er behagelige og har god byggkvalitet. Lyden er god også, helt etter min smak mht lydkvalitet, Og lette å drive.

Pentaconn 4.4 balansert sølvbelagt kabel følger med, pluss sølvbelagt balansert Kabel med mik og multifunksjonell knapp.

Skikkelig kult at Pentaconn 4.4mm passer i min ifI Zen DAC, så da får jeg balansert drift på kjøpet...

Sony MDR 1AM2.

spacer.pngScreenshot_20211020-123645_1.thumb.png.57eae473f1862bd62dbf46c43511ff37.png

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nettopp kjøpt en "brukt" ifi xcan på finn.no. Må seie den imponerte stort.God lyd ved bluetooth,absolutt godkjennt.Men kablet lått selvsagt best.Låt utrolig flott sammen med denon ahd7200.Koblet fiio btr5 til mobilen kablet,så den ble brukt som dac.Og så kablet via 3.5mm til xcan.Ble litt mye kabler,men lått veldig bra.Men låter som sagt bra ved bluetooth og.Har ikkje prøvd mine nyinnkjøpte hifiman sundara på dei enda,men rekner med den skal kunne drive dem også.Er visst ganske kraftig forsterler i xcan.Einaste er modhouse argon t50rp mk3 som eg også har,som kanskje blir for krevende for xcan.Men uansett kjempefornøyd med kjøpet.

Ps:Kan også anbefale hifiman sundara.Fantastisk lydkvalitet.Solgte focal celestee for å kunne investere i xcan og sundara.Og må seie at det ikkje var noe stort tap.Sundara låter mye bedre.Klarer ikkje helt å sette fingeren på det.Men det var noe med celestee som eg ikkje likte.Kanskje litt metaliske og livløse i lyden.Og dei var ivertfall ikkje verd prisen.Sundara til 4500 kr må seiast å vere eit kjempekupp.Ein av dei beste hodetelefonene eg har prøvd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 11/14/2021 at 1:46 PM, MrMarbles said:

Kjøpte nylig i RME ADI2 FS og er strålende fornøyd. Blir å selge Topping A90, da ADI2en har mer enn nok krefter for mine Clear. Helt fantastisk å ha EQ rett i DACen. Boosta litt på subbass og bass og that's it. Nå høres det vanvittig bra ut. 

Tror jeg sier meg fornøyd med oppsettet slik jeg har det nå :)

Hvor kjøpte du? Ser det er til dels store prisforskjeller på ADI2, men den dyreste er en pro-utgave med en del flere porter. Rimeligste jeg finner av Hifi-utgaven er til 12600. Stemmer det noenlunde med ditt kjøp?

Lenke til kommentar
Pop skrev (11 timer siden):

Hvor kjøpte du? Ser det er til dels store prisforskjeller på ADI2, men den dyreste er en pro-utgave med en del flere porter. Rimeligste jeg finner av Hifi-utgaven er til 12600. Stemmer det noenlunde med ditt kjøp?

Kjøpte den brukt på Finn til rundt 7600. Drev og ventet på b-stock hos Thomann, men så dukke den opp på Finn og da slo jeg til med en gang. Fra kvitteringa så ser jeg denne kosta rundt 11k ny. 

Endret av MrMarbles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...