Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Altså, kjør på for min del - jeg har ingen ambisjoner om å være noe smakspoliti. Men jeg synes likevel det er på sin plass å påpeke at enkelte plasser har blitt fotografert så mye, at man står i fare for at dem som ser på bildene blir lei av å se bilder fra plassene.

 

Som sagt: klisjéer fungerer, men er de bestandig nødvendige virkemidler? Og det mener jeg gjelder for både hobbyister og profesjonelle. Begge gruppene vil vel helst at andre mennesker skal se bildene?

så du er altså utlært og klarer ikke se at andre kan ha nytte av å fotografere et motiv andre har fotografert før dem? Er du en slags profesjonell fotograf, eller bare en litt proff amatør? Link til dine egne mesterverk så man kan se arbeidene til en mester?

 

 

Litt sent ute. Men Ole Gunnar er proff, ja. 

 

Edit: Om noen tviler, har jeg sett ham med et kamera på festival, med et slags pressepass rundt halsen. Sikrere bevis enn dette finnes ikke.

Endret av Simon Aldra
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan i grunn si meg enig med Ole Gunnar. Hvorfor ta bilde der alle andre har tatt bilder før? Da bør man hvertfall være såpass god at man klarer å ta et MYE bedre bilde enn det de andre har fått til..

 

Om noen har vært på foredrag med Roger Brendhagen forteller han og litt om dette med å gå egne veier og ikke stå der alle andre står å tar bilder.

 

Har prøvd meg litt på portrettfoto i det siste, og har kommet fram til at bakgrunn og location har ikke bestandig alt å si, det MÅ ikke være superspennende, det enkle er ofte det beste. Man kan jobbe mye med en enkel bakgrunn/område så lenge hovedmotivet er bra og fototeknikk og lyssetting er god.

 

Jeg ville anbefalt å prøve å finne noe nytt. Ut å gå, sykle, kjøre eller whatever.. se seg rundt og noter seg plasser. Bare når man er på vei til/fra jobb kan man fort se steder som er aktuelle også. Er man over snittet interesert i foto, så har man sånt i bakhodet nesten 24/7....

Jeg tror profesjonelle tenker litt annerledes. For meg er det viktigere å ta bilde av noe interessant som jeg har sett, ikke nødvendigvis at det er et bilde andre ikke har tatt før. Bildene blir ikke publisert, skal ikke selges osv. At det er en annen fyr som har tatt et bedre bilde der før er ikke egentlig så veldig viktig. AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror profesjonelle tenker litt annerledes. For meg er det viktigere å ta bilde av noe interessant som jeg har sett, ikke nødvendigvis at det er et bilde andre ikke har tatt før. Bildene blir ikke publisert, skal ikke selges osv. At det er en annen fyr som har tatt et bedre bilde der før er ikke egentlig så veldig viktig. AtW

Jeg tenker nesten at det er motsatt jeg. Vi glade amatører er frie til å prøve nye ting og ofte feile totalt. Proffesjonelle har oppdragsgivere med tidsfrister og forventinger å forholde seg til og mange vil nok ofte velge trygge løsninger. Frihet til å feile er amatøres privilegium. Selvsagt er det masse unntak fra dette.

Lenke til kommentar

The Digital Picture har testet den nye Tamron 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2

 

 

While I take camera and lens marketing statements with a grain of salt, Tamron in this case delivered on the “… enhanced optical performance, improved VC (Vibration Compensation), faster AF speed and accuracy, and shortened MOD (Minimum Object Distance) …” promise. The Tamron 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 Lens design is both visually attractive and functionally very nice. This lens delivers accurate autofocusing and remarkable image quality for an ideal combination that translates to dependably great results. The low price will seal the deal for many

 

Tamron-70-200mm-f-2.8-Di-VC-USD-G2-Lens.

Lenke til kommentar

Nikon D7500 ble som forventet annonsert i dag.

 

Ut fra spesifikasjonene ser det ut om nok et bra kamera i D7x00-serien. Et sted rundt 7D II/80D hos Canon uten å ligge alt for nærme D500. Litt synd at det ikke fikk AF-modulen fra D500. Også interessant at nå har de to beste crop-kameraene til Nikon 4K video - som Canon mangler, men så har Canon Dual Pixel autofokusen sin som Nikon mangler.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror profesjonelle tenker litt annerledes. For meg er det viktigere å ta bilde av noe interessant som jeg har sett, ikke nødvendigvis at det er et bilde andre ikke har tatt før. Bildene blir ikke publisert, skal ikke selges osv. At det er en annen fyr som har tatt et bedre bilde der før er ikke egentlig så veldig viktig. AtW

Jeg tenker nesten at det er motsatt jeg. Vi glade amatører er frie til å prøve nye ting og ofte feile totalt. Proffesjonelle har oppdragsgivere med tidsfrister og forventinger å forholde seg til og mange vil nok ofte velge trygge løsninger. Frihet til å feile er amatøres privilegium. Selvsagt er det masse unntak fra dette.

 

 

Jeg tror nok du har et poeng. Det er en grunn til at det ofte er frilansere med prosjektstøtte fra feks. Fritt Ord som hanker inn priser under Årets bilde (i regi av Presseofotgrafenes klubb). Aftenposten fikk i år kun én pris, og den gikk til en frilanser.

 

Ofte er «godt nok» alt det er tid til, og selv om man ikke nødvendigvis skal skjemmes av dét, så betyr jo det jo også at jevnt over er kvaliteten lavere enn den ville vært om det var tid til å ta litt sjanser. NTB Scanpix vinner for eksempel svært sjeldent priser, og det tror jeg har med å gjøre at man som scanpixfotograf er nødt til å ta så mange variasjoner som mulig, på så kort tid som mulig, slik at bildene passer til så mange forskjellige saker som mulig. En fotograf som skal ha bilder til én spesiell sak har derimot muligheten til å ta andre valg, vente på rett øyeblikk og få det éne bildet som forteller akkurat den historien. Og det bildet vil bestandig være sterkere enn bildene som skal kunne brukes til alle slags saker. 

 

Og så er jo tidspresset helt ekstremt i Scanpix, da jeg var innom for noen år siden var målet at første bilde skulle være publisert senest 20 minutter etter første bilde var tatt. Da snakker vi ferdigteksta bilder som har vært gjennom Photoshop. På hendelser og sport sender man selvsagt rett fra kamera.

Lenke til kommentar

Når det gjelder denne diskusjonene om et motiv er utbrukt eller ikke, så faller jeg litt ned på begge sider.

Jeg er en amatørmessig amatør, men har langt på vei sluttet å ta bilder av det alle tar biler av (da tenker jeg mest på "turistmotiver"). Men samtidig så velger jeg bevist å prøve å ta bilder som andre (helst gode fotografer) har gjort før. Hovedmålet mitt med slike bilder er rett og slett å utfordre meg selv rent teknisk, ved å ha en "fasit" å holde meg til så kan jeg i ettertid sammenligne mine egne bilder med "fasiten" og prøve å se hvilke feil jeg eventuelt gjør og prøve å tenke på hvilke endringer jeg ville gjort for å komme nærmest mulig "fasiten".

Dette er ikke bilder jeg publiserer, men jeg ser en stor nytte av å bruke slike motiv i egenopplæring.

 

Jeg er helt enig i at amatører som meg selv i større grad bør prøve å finne nye motiver og utfordre oss selv, men amatører finnes i mange nyanser og hvis det å bruke "oppbrukte" motiver gjør at man tar mer bilder så ser jeg det som positivt.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Noen her som har Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM ?

Har hørt veldig mye bra, tanken er for video når jeg trenger rekkevidde ute i dagslys (Canon C100 mk2). 

 

Edit:

Bruker stort sett Panasonic DVX200 til dette, men rekkevidden er enkelte ganger ikke god nok.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Joa, er litt å styre med, jeg burde hatt med meg en assistent på jobben i morgen. Blir to-tre kameraer og lyd, skal lage en serie med korte tekniske filmer om båt. Er et lite prøveprosjekt, må finne en form som er enkel å produsere, men gir kurant kvalitet. Har kjøpt meg Røde Filmmaker kit, veldig fint opplegg. :)

Lenke til kommentar

Joa, er litt å styre med, jeg burde hatt med meg en assistent på jobben i morgen. Blir to-tre kameraer og lyd, skal lage en serie med korte tekniske filmer om båt. Er et lite prøveprosjekt, må finne en form som er enkel å produsere, men gir kurant kvalitet. Har kjøpt meg Røde Filmmaker kit, veldig fint opplegg. :)

Det høres da spennende ut. Røde Filmmaker kit; er det saken med mygg og sender/mottaker? 

 

Hvorfor bruker du så mange kamera?

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...