Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Ser ut som Canon 5D mkIV får en anstendig oppgradering etterhvert.

 

 

We have been sent more information about the upcoming C-Log update to the EOS 5D Mark IV, while this comes from a new source, it’s pretty detailed.

Canon EOS 5D Mark IV C-Log Update:

All video output will still be 8-bit.
Sampling for DCI 4K will be increased to a 5632 x 2970 pixel sensor area resulting in a 1.27x Crop factor.
Sampling for UHD will be from a 5472 x 3078 pixel sensor area resulting in a 1.29x Crop factor.
Both modes are accurately down-sampled to their final resolutions.
Existing frame rates will remain the same.
The current 1:1 4K sampling mode will remain an option for situations benefiting from the 1.78x Crop factor.
There will also be new full-sensor 3K modes added including 60fps and HDR 24fps.Both will use a line-alternating sampling method, so quality will be inferior to the improved 4K format (but better than the existing FullHD 1080p format.) It is unclear whether the file resolution in the final firmware will be the full 3360 x 1890 format or down-sampled to 3072 x 1728.
FullHD 1080p will also use this 3K full-sensor mode with down-sampling for a noticeable improvement in perceived resolution.
FullHD 1080p will also receive a modest frame rate boost to 72/75fps.
The EOS 5D Mark IV will gain the XF-AVC file format at 120Mbps (4:2:0) and 200Mbps (4:2:2). Both formats should require low enough data rates to accommodate UHS-I U3 type SD Cards.
Reports relating to a possible service job for the 5D Mark IV are the result of the heat sinks on current units not performing well in some environments when used with the newer firmware. This is because of the increased processing load from the enlarged video sampling area. Newer units will ship with an improved heat sink while existing 5D Mark IV units can be retrofitted. Pricing is unconfirmed for that servicing.
The newer firmware will still work in non-serviced cameras, but this may result in premature temperature warnings.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Mobiltelefonen dreper kamerasalget.

 

 

Elektronikkbransjen spådde at det ville selges 106.000 fotoapparater i 2016. Fasiten ble 68.000.Siden toppåret er fallet på 84 prosent.

 

Synes ikke det er så rart at kamerasalget her til lands er kommet ned på dette edruelige nivået.  Mobilkameraer har etter hvert blitt et "godt nok" kamera for veldig mange

 

 

 

Dette er tatt med Samsung S7. Tror også at det er "godt nok" for ganske mange.

 

Sansung S8 blir lansert litt senere idag

Lenke til kommentar

14/2.5, ja. GX80 er interessant, men rundt 2.000 kroner dyrere. Det er penger det og. Og jeg vurderer ekstra optikk.

Det er vanskelig å si om GX80 er verdt de 2 lappene ekstra. Og optikk må til :)

 

GX80 har vel, så vidt jeg kan se, også bare ett hjul. Og det er rett og slett uakseptabelt.

Den har to hjul - et rundt utløseren og et bak.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

 

14/2.5, ja. GX80 er interessant, men rundt 2.000 kroner dyrere. Det er penger det og. Og jeg vurderer ekstra optikk.

Det er vanskelig å si om GX80 er verdt de 2 lappene ekstra. Og optikk må til :)

 

GX80 har vel, så vidt jeg kan se, også bare ett hjul. Og det er rett og slett uakseptabelt.

Den har to hjul - et rundt utløseren og et bak.

 

 

Jo, 14mm er et utmerket objektiv, men litt kort for allroundbruk (og samtidig smått nok til å fraktes i en lomme).

 

Selv med to hjul er det litt for dyrt. For en gammel OM-2-skyter er jo estetikken ved et OM-D E-M10 II (fuck de som gir kameraene navn hos Olympus, forøvrig). kult.

Lenke til kommentar

Jo, 14mm er et utmerket objektiv, men litt kort for allroundbruk (og samtidig smått nok til å fraktes i en lomme).

 

Selv med to hjul er det litt for dyrt. For en gammel OM-2-skyter er jo estetikken ved et OM-D E-M10 II (fuck de som gir kameraene navn hos Olympus, forøvrig). kult.

Jeg har 14mm f/2.5, 17mm f/1.8, 20mm f/1.7, 30mm f/2.8, 45mm f/2.8 (ME) og 60mm f/2.8 i tillegg til en 25mm f/2.8 4/3. Det blir litt mye overlapp.

 

Jeg er usikker på om jeg liker 17mm eller 20mm-en best. Har prøvd 25mm-en litt i det siste og den gjør ingenting for meg. Jeg liker bildekvaliteten til 30mm-en (det er Sigma sin) men den blir litt hverken eller i brennvidde den også. 60mm-en har jeg brukt mer enn 45mm-en. Men jeg kommer til å beholde 45mm-en da den har makro.

 

Designmessig så vinner klart E-M10II; men jeg liker at GX80 er litt mer kompakt. Jeg har både Olympus og Panasonic hus og det er nok lurest å bruke et av merkene da menyer er meget forskjellig.

Lenke til kommentar

 Fikk faktisk mail ifra dem tidligere idag.

Lurer på hvordan de har fått tak i mailadressen , da jeg ikke er registrert på nettsiden deres ( forumet ) :hmm:

Kjøpt den av diskusjon.no ?

 

Bare spekulerer :) men de har sikker kjøpt lister av noen som har kontaktinformasjon om deg og dem er det mange av.

Lenke til kommentar

 Da må jeg nesten frikjenne diskusjon.no siden den er registrert på en annen mail adresse.

 

Eneste som kan være fotorelatert med den mailadressen er Scandinavian foto ( får mail 1-2 ganger pr. uke fra dem )

Isåfall litt merkelig da jeg regner dem for å være en konkurrent ....

Lenke til kommentar

Det er jo flere fra fotovideo/Scandinavian foto som har begynt hos foto.no butikk, kan hende de har "glemt" og levere tilbake kundelistene når de sluttet, eller kanskje Scandinavian foto har en finger med i spillet?.

 

Edit:

Litt interessant og se firmainformasjon, Foto.no er faktisk Norsk naturfotosenter a/s som byttet navn til foto.no 3.10.2016. hadde en driftsinntekter på 655K i 2016.

 

fra 2014

Norsk Naturfotosenter AS holder til på besøksadressen Martin Linges vei 25, 1364 Fornebu. Foretaket ble startet i 1987-10-10 og registrert i brønnøysund-registrene 1992-09-03 og som et Aksjeselskap. Norsk Naturfotosenter AS driver i bransjene "Investeringsselskaper" og "Øvrige teletjenester". Foretaket har 1 registrert ansatt.

 

Her er litt bakgrunnshistorie om "grunderen" til den nye butikken.

 

Så tror butikken har solid grunnlag for og gjøre det bra, jeg har ihvertfall lagret adr. så jeg kan inkluder de også når jeg søker på utstyr.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jo, 14mm er et utmerket objektiv, men litt kort for allroundbruk (og samtidig smått nok til å fraktes i en lomme).

 

Selv med to hjul er det litt for dyrt. For en gammel OM-2-skyter er jo estetikken ved et OM-D E-M10 II (fuck de som gir kameraene navn hos Olympus, forøvrig). kult.

Jeg har 14mm f/2.5, 17mm f/1.8, 20mm f/1.7, 30mm f/2.8, 45mm f/2.8 (ME) og 60mm f/2.8 i tillegg til en 25mm f/2.8 4/3. Det blir litt mye overlapp.

 

Jeg er usikker på om jeg liker 17mm eller 20mm-en best. Har prøvd 25mm-en litt i det siste og den gjør ingenting for meg. Jeg liker bildekvaliteten til 30mm-en (det er Sigma sin) men den blir litt hverken eller i brennvidde den også. 60mm-en har jeg brukt mer enn 45mm-en. Men jeg kommer til å beholde 45mm-en da den har makro.

 

Designmessig så vinner klart E-M10II; men jeg liker at GX80 er litt mer kompakt. Jeg har både Olympus og Panasonic hus og det er nok lurest å bruke et av merkene da menyer er meget forskjellig.

 

 

Jeg er glad i normalbrennvidde. Så 20/1.7 kan være aktuelt. Eventuelt noe rundt 25mm. 17mm brukte jeg en del da jeg laget sniktitt av Olympus E-PL 2 langt, langt tilbake i tid. Og det er greit nok, men den imponerte ikke optisk, er for treg, og var litt for smal, særlig siden jeg har en 14mm.

 

En annen mulighet er å ta det helt den andre veien, og supplere med et 45/1.8. Jeg har tenkt tanken på å også kunne bruke det som et litt mer diskret kamera når jeg fotograferer folk som syns D7200 og 18-35 er skummelt stort. Kanskje for nettopp portretter og slikt. Og da er litt rekkevidde greit. Ikke minst for konserter.

Lenke til kommentar

Jeg er glad i normalbrennvidde. Så 20/1.7 kan være aktuelt. Eventuelt noe rundt 25mm. 17mm brukte jeg en del da jeg laget sniktitt av Olympus E-PL 2 langt, langt tilbake i tid. Og det er greit nok, men den imponerte ikke optisk, er for treg, og var litt for smal, særlig siden jeg har en 14mm.

Du testet vel 17mm f/2.8 pancake? Jeg har 17mm f/1.8 og har ingenting å utsette på skarpheten. Jeg er enig i at 17mm er litt for tett opp til 14mm, og det er egentlig ingen grunn til å ha begge.Men jeg ser at jeg har brukt 17mm mye mer enn 20mm etter at jeg fikk 17mm-en. Selv om jeg fortsatt har tatt flere bilder med 20mm-en. Jeg tror det har noe med at 17mm passer meg bedre enn 20 og 25mm. Mange år med Olympus XA som eneste kamera setter nok sine spor :)

 

En annen mulighet er å ta det helt den andre veien, og supplere med et 45/1.8. Jeg har tenkt tanken på å også kunne bruke det som et litt mer diskret kamera når jeg fotograferer folk som syns D7200 og 18-35 er skummelt stort. Kanskje for nettopp portretter og slikt. Og da er litt rekkevidde greit. Ikke minst for konserter.

14mm + 20mm + 45mm er nok det du bør ende opp på :)
Lenke til kommentar

 

Jeg er glad i normalbrennvidde. Så 20/1.7 kan være aktuelt. Eventuelt noe rundt 25mm. 17mm brukte jeg en del da jeg laget sniktitt av Olympus E-PL 2 langt, langt tilbake i tid. Og det er greit nok, men den imponerte ikke optisk, er for treg, og var litt for smal, særlig siden jeg har en 14mm.

Du testet vel 17mm f/2.8 pancake? Jeg har 17mm f/1.8 og har ingenting å utsette på skarpheten. Jeg er enig i at 17mm er litt for tett opp til 14mm, og det er egentlig ingen grunn til å ha begge.Men jeg ser at jeg har brukt 17mm mye mer enn 20mm etter at jeg fikk 17mm-en. Selv om jeg fortsatt har tatt flere bilder med 20mm-en. Jeg tror det har noe med at 17mm passer meg bedre enn 20 og 25mm. Mange år med Olympus XA som eneste kamera setter nok sine spor :)

 

En annen mulighet er å ta det helt den andre veien, og supplere med et 45/1.8. Jeg har tenkt tanken på å også kunne bruke det som et litt mer diskret kamera når jeg fotograferer folk som syns D7200 og 18-35 er skummelt stort. Kanskje for nettopp portretter og slikt. Og da er litt rekkevidde greit. Ikke minst for konserter.

14mm + 20mm + 45mm er nok det du bør ende opp på :)

 

Godt tenkelig. Jeg tror nok innkjøp (om jeg finner ut at jeg har råd) blir OM-D E-M10 II, 45mm og så 20mm. Eller kanskje 25mm.

Lenke til kommentar

Godt tenkelig. Jeg tror nok innkjøp (om jeg finner ut at jeg har råd) blir OM-D E-M10 II, 45mm og så 20mm. Eller kanskje 25mm.

Høres ut som en plan :) 20 eller 25mm? Da bør du kanksje sjekke bildearkivet om du har noen ubevisste preferanser når du har brukt 14-54mm zoomen - er det fler bilder rundt 20mm eller 25mm?

 

Hos meg så ser jeg at 20mm har blitt mye mindre brukt etter at jeg fikk 17mm; det samme med 14mm-en :)

Lenke til kommentar

 

Godt tenkelig. Jeg tror nok innkjøp (om jeg finner ut at jeg har råd) blir OM-D E-M10 II, 45mm og så 20mm. Eller kanskje 25mm.

Høres ut som en plan :) 20 eller 25mm? Da bør du kanksje sjekke bildearkivet om du har noen ubevisste preferanser når du har brukt 14-54mm zoomen - er det fler bilder rundt 20mm eller 25mm?

 

Hos meg så ser jeg at 20mm har blitt mye mindre brukt etter at jeg fikk 17mm; det samme med 14mm-en :)

 

 

Jeg vet at jeg tar mest rundt EFL28mm. Olympus-sakene har jeg ikke skutt med på ganske nøyaktig over ett år. Men med 18-35 på D7200 skyter jeg for det meste enten på 18mm eller 35mm. Og det er også erfaringen min med 14-54 også. At jeg for det meste liker å jobbe enten på 14mm eller på 54mm. 

 

Det er først i en setting der jeg trenger å bruke brennvidden til å komponere at jeg velger midten av zoomrangen konsekvent. Og jeg har skutt veldig mye med 25/1.4 på E-3, og med 35/1.8 på D7200, og trives egentlig godt i det mellomrommet.

 

Men det er også litt derfor jeg tenker at førstepri blir 45mm (gitt at jeg tar meg råd til dette prosjektet i det hele tatt). :p

Lenke til kommentar

Noen som kjenner til noen bra steder å ta bilder av biler i Oslo? Både steder med kule bygg eller omgivelser, eller steder hvor du kan plassere bilen i en bakke/ på en topp og kun få horisont i bakgrunn...

Er mulig du kan få god utsikt om man kjører opp en plass opp mot Ekeberg eller gamle Oslo. Ganske høyt oppe og kan få fin utsikt. Spørs om det ikke blir en haug med gjerder/trær i veien, men det kan hende det er noen spots der. Ellers vil jeg si at det er mange kule smågater i Oslo å ta bilder i. Spørsmålet da blir jo mer om du klarer å få lyssatt bilen ordentlig der.

 

Kommer jo litt hva slags bil du skal fotografere også, men mye grafitti i Oslo (feks Brenneriveien ved Blå) som kan gi litt fargerike og slitte omgivelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...