Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ferie i sommer. Funderer på å handle inn et m4/3-kamera.

 

Tror ganske sikkert det blir et OM-D E-M10 II. Har allerede et Panasonic GF-1. Litt for gammelt og særegent, og mangler en innebygget søker. Også for dårlig autofokus. Ikke stabilisator heller.

 

Så tanken er da et OM-D E-M10 II, kombinert med Panasonic 20/2.5. Tror det blir en grei og enkel ferieløsning. Med mindre noen mener jeg heller bør satse på et annet Olympus?

Du mener vel Panasonic 20mm f/1.7? Eller tenker du på 14mm f/2.5? Begge vil være glimrende på en E-M10 II. Et alternativ du kan se på er Panasonic GX80.

Lenke til kommentar

..... Et alternativ du kan se på er Panasonic GX80.

 

+1 for GX80. Skulle jeg kjøpt et lite MFT-kamera med søker i dag hadde det blitt GX80. Ikke noe galt med E-M10 II, men liker form og features på GX80 hakket bedre. 

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

Mobiltelefonen dreper kamerasalget.

 

 

Elektronikkbransjen spådde at det ville selges 106.000 fotoapparater i 2016. Fasiten ble 68.000.Siden toppåret er fallet på 84 prosent.

 

Synes ikke det er så rart at kamerasalget her til lands er kommet ned på dette edruelige nivået.  Mobilkameraer har etter hvert blitt et "godt nok" kamera for veldig mange, i alle fall for de som ikke har så veeldig stort krav til alskens "kvaliteter" på bildene...   Tidligere var det jo ikke så "enkelt" som nå, og en skal ikke gå så veldig mange år tilbake før det var slik at en "måtte" ha et dedikert kamera for å få "gode nok" bilder....      ;)

 

PS!

Jeg er dog ikke fornøyd med mobilkameraet, så jeg er nok fortsatt med på å bidra i salgsstatistikken...  :innocent:  :whistle:

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Mobiltelefonen dreper kamerasalget.

 

 

Elektronikkbransjen spådde at det ville selges 106.000 fotoapparater i 2016. Fasiten ble 68.000.Siden toppåret er fallet på 84 prosent.

 

Synes ikke det er så rart at kamerasalget her til lands er kommet ned på dette edruelige nivået.  Mobilkameraer har etter hvert blitt et "godt nok" kamera for veldig mange, i alle fall for de som ikke har så veeldig stort krav til alskens "kvaliteter" på bildene...   Tidligere var det jo ikke så "enkelt" som nå, og en skal ikke gå så veldig mange år tilbake før det var slik at en "måtte" ha et dedikert kamera for å få "gode nok" bilder....      ;)

 

PS!

Jeg er dog ikke fornøyd med mobilkameraet, så jeg er nok fortsatt med på å bidra i salgsstatistikken...  :innocent:  :whistle:

 

 

Jeg er heller ikke overdrevent imponert av hva mobilkamera leverer, selv om det er markant bedre nå enn for få år siden, men samtidig så er jeg (dessverre?) en av de som fremover kommer til å bidra til at salgsstatistikken blir dårligere.

 

Selvsagt er mobiler kanskje en av de viktigste faktorene i et dårligere salg, men det er samtidig samme tendens med fotoutstyr (les: hus) som det de siste årene har vært med datamaskiner, det er ikke lenger kvantesprang mellom hver generasjon hardware.

 

Da jeg kjøpte min første PC (for leeenge siden) så var den bortimot utdatert før jeg hadde fått pakket den ut. Prosessorkraft og lagringsmedia gjorde store sprang flere ganger i året. Kravene fra software krevde at hvis man skulle  følge med så ble det relativt ofte utskiftninger. Nå er PC'er, padder og liknende så pass kraftige og kravene som software stiller er ikke i like heseblesende utvikling så hardwaren har en mye lenger levetid før den "må" skiftes ut.

 

Slik er det også innen fotoutstyr. Jeg led i mange år av "kjektåha"-syken og et kamerahus ble skiftet ut omtrent årlig og optikken ble også jevnlig "forbedret" fra den billige jeg startet med til det jeg nå har som kan kalles bra kvalitet (dog ikke den dyreste "toppoptikken").

Jeg har DSLR og speilløst, med optikk, og er så ekstremt fornøyd med det jeg har at jeg ikke lenger gidder å lese tester på nytt utstyr, og det er dette som fører til at mine kjøp fremover kommer til å bli drastisk redusert (det er dog ikke kjøpestopp  :) ).

 

Jeg antar at det er flere som er i denne situasjonen at det man har er så pass bra og at utviklingen opp en generasjon (hus) eller to er så pass liten at behovet ikke lenger er der for å være med på "fornyelseskarusellen".

Lenke til kommentar

Så lenge teknologien og utviklingen går videre så ser jeg ikke så *veldig* store negative sider ved at vanlige kameraer synker i salg. Da blir kanskje kameraene fokusert mer på entusiast-nivået/for de spesielt interesserte. Vi kan vel lide ved at det blir mindre penger i kassa og at de må satse mindre, men skal de overleve så må de få til å bli kreativ for å hente inn det markedet de nå taper. 

Men det er litt irriterende når familiemedlemmer sprader rundt og skal vise alle iPhone-porteføljen som om de er en profesjonell fotograf. Kunne vært så mye bedre om de bare prioriterte litt annerledes :p

Lenke til kommentar

Har 2 videokamera med m4/3 - fungerer helt utmerket (Panasonic DVX200 og DJI X5). Har du ikke behov for å ta bilde i ekstremt dårlig lys og kan bruke blits i disse tilfellene så er du dekket.

 

Generelt sett opplever jeg at jeg klarer det meste med f/1.8 og ISO6400 på D7200. Og jeg synes OMD E-M10 II virker god nok på ISO3200, og der får jeg også hjelp fra bildestabilisatoren, så det holder nok, selv med f/2.5.

 

Jeg klarte jo å ta en del brukbare bilder i ei polsk saltgruve med en jævla iPhone i fjor, så. 

 

 

Ferie i sommer. Funderer på å handle inn et m4/3-kamera.

 

Tror ganske sikkert det blir et OM-D E-M10 II. Har allerede et Panasonic GF-1. Litt for gammelt og særegent, og mangler en innebygget søker. Også for dårlig autofokus. Ikke stabilisator heller.

 

Så tanken er da et OM-D E-M10 II, kombinert med Panasonic 20/2.5. Tror det blir en grei og enkel ferieløsning. Med mindre noen mener jeg heller bør satse på et annet Olympus?

Du mener vel Panasonic 20mm f/1.7? Eller tenker du på 14mm f/2.5? Begge vil være glimrende på en E-M10 II. Et alternativ du kan se på er Panasonic GX80.

 

 

14/2.5, ja. GX80 er interessant, men rundt 2.000 kroner dyrere. Det er penger det og. Og jeg vurderer ekstra optikk.

 

GX80 har vel, så vidt jeg kan se, også bare ett hjul. Og det er rett og slett uakseptabelt.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...