Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Noen som kjenner til noen bra steder å ta bilder av biler i Oslo? Både steder med kule bygg eller omgivelser, eller steder hvor du kan plassere bilen i en bakke/ på en topp og kun få horisont i bakgrunn...

 

Nært sentrum - kjør opp til Ekebergrestauranten  ( roter bildet høyre/venstre så ser du selv utsikten) - ettermiddagen /kvelstid mye biler

500 meters høyde - kjær opp til Voksenkollveien ( i bildet Bærumsmarka til høyre og Nesodden rett fram ) på baksiden av Holmenkollen like før Soria Moria

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Den grafittiveggen er så latterlig mye fotografert at jeg får vondt i hornhinnene av å se bilder derfra. 

 

Jeg kan ikke helt se hvilken betydning det har for en som har lyst til å ta sine egne bilder(?).

 

 

Klisjéer kan være greie dem. I dette tilfellet mener jeg det er helt ugreit, og faktisk direkte uforsvarlig å ta flere bilder ved den der veggen. Så mye har den blitt brukt i alle slags sammenhenger. 

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Klisjéer kan være greie dem. I dette tilfellet mener jeg det er helt ugreit, og faktisk direkte uforsvarlig å ta flere bilder ved den der veggen. Så mye har den blitt brukt i alle slags sammenhenger.

Av ren nysgjerrighet, har du noen eksempler? Det er ikke vanskelig å tenke seg at den er fotografert ofte da det er noe som skjer i alle byer med kjente grafitti-verk, men jeg har enda ikke sett ett eneste bilde av det området.

Lenke til kommentar

Et evigvarende eksempel: Hver gang ei av osloavisene trenger et litt "edgy" bilde av en mer eller mindre kjent person, men ikke har tid til å være spesielt kreativ. 

 

Edit: Flickr har også et greit arkiv over den gata: https://www.flickr.com/search/?text=brenneriveien

 

Synes det var mer enn nok variasjon til at det ikke er noe problem å ta flere bilder der. 

Som en foreløpig konklusjon må det kunne sies at de interessante bildene er de som bruker veggene og omgivelsene som rett og slett det, omgivelser, mens det er noe annet som er hovedmotivet. For eksempel mennesker. Spørsmålet gjaldt et sted å fotografere en bil. Det er bare opp til fotografen om det fungerer eller ikke, ikke om det er i den gata eller ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så du kjøper ikke at et område kan bli litt oppbrukt? 

 

Nei, prinsipielt egentlig ikke. Det kan sikkert bli oppbrukt for enkeltformål, men det er ingenting i veien for at en hobbyfotograf skal kunne gjøre sin egen vri av en klisje. Særlig om man bruker det til å lage noe som er hakket over snapshot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du kjøper ikke at et område kan bli litt oppbrukt? 

I teorien er alt oppbrukt, hvis man ikke aksepterer variasjoner av motiver.

At man er lei et motiv får så være, er mange motiver jeg er drittlei men blir stadig overasket over nyansene som dukker opp.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, kjør på for min del - jeg har ingen ambisjoner om å være noe smakspoliti. Men jeg synes likevel det er på sin plass å påpeke at enkelte plasser har blitt fotografert så mye, at man står i fare for at dem som ser på bildene blir lei av å se bilder fra plassene. 

 

Som sagt: klisjéer fungerer, men er de bestandig nødvendige virkemidler? Og det mener jeg gjelder for både hobbyister og profesjonelle. Begge gruppene vil vel helst at andre mennesker skal se bildene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, kjør på for min del - jeg har ingen ambisjoner om å være noe smakspoliti. Men jeg synes likevel det er på sin plass å påpeke at enkelte plasser har blitt fotografert så mye, at man står i fare for at dem som ser på bildene blir lei av å se bilder fra plassene.

 

Som sagt: klisjéer fungerer, men er de bestandig nødvendige virkemidler? Og det mener jeg gjelder for både hobbyister og profesjonelle. Begge gruppene vil vel helst at andre mennesker skal se bildene?

så du er altså utlært og klarer ikke se at andre kan ha nytte av å fotografere et motiv andre har fotografert før dem? Er du en slags profesjonell fotograf, eller bare en litt proff amatør? Link til dine egne mesterverk så man kan se arbeidene til en mester?
Lenke til kommentar

Ingen er vel fullt utlært? Jeg mener bare at det er unødvendig å ta enda flere bilder fra akkurat den gata. Den har i mine øyne mista all sin verdi som kulisser, ettersom den har blitt brukt i alle slags mer eller mindre søkte sammenhenger. Som sagt. 

 

Jeg tjener penger på fotografi, ja. Jeg vet ikke helt hva det har med saken å gjøre, men i signaturen min finner du en sterkt neglisjert nettside, med noen av bildene mine. Ellers er det vel mulig å finne et bredere utvalg på Google. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan i grunn si meg enig med Ole Gunnar. Hvorfor ta bilde der alle andre har tatt bilder før? Da bør man hvertfall være såpass god at man klarer å ta et MYE bedre bilde enn det de andre har fått til..

 

Om noen har vært på foredrag med Roger Brendhagen forteller han og litt om dette med å gå egne veier og ikke stå der alle andre står å tar bilder.

 

Har prøvd meg litt på portrettfoto i det siste, og har kommet fram til at bakgrunn og location har ikke bestandig alt å si, det MÅ ikke være superspennende, det enkle er ofte det beste. Man kan jobbe mye med en enkel bakgrunn/område så lenge hovedmotivet er bra og fototeknikk og lyssetting er god.

 

Jeg ville anbefalt å prøve å finne noe nytt. Ut å gå, sykle, kjøre eller whatever.. se seg rundt og noter seg plasser. Bare når man er på vei til/fra jobb kan man fort se steder som er aktuelle også. Er man over snittet interesert i foto, så har man sånt i bakhodet nesten 24/7....

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med Ole Gunnar til et visst punkt, men det finnes unntak. Hvis man er dyktig nok og får til å ta bilde av noe som i utgangspunktet er oppbrukt på en ny og original måte (enten som bakgrunn eller hovedmotiv) så er man unnskyldt. Jeg har sett (selv om jeg ikke kommer på det nå) motiver som er fotografert tusenvis av ganger men så kommer en eller annen luring og gir en ny vinkel eller ny tolkning av det. Spesielt hvis det ikke er hovedmotivet.

Problemet med slike områder som i Brenneriveien er jo at de i utgangspunktet var kule mindre kjente og kule å ha i bilder. Mens nå blir det slik at med en gang man ser et bilde derfra så ser man "åja, det er jo der". Klarer man å unngå det, altså gjøre noe originalt eller gjøre det ugjenkjennelig så har man lov.

Eller, man har alltid lov, men da må man også tåle at folk mener at bildene er litt uoriginale. Det er ikke noe galt i det hvis man bare er ute etter å knipse som en personlig hobby.

 

Om noen har vært på foredrag med Roger Brendhagen forteller han og litt om dette med å gå egne veier og ikke stå der alle andre står å tar bilder.

 

Har vært på foredrag med han for noen år tilbake (2012?). Den gangen handlet det om makro-foto. Utrolig hyggelig og dyktig type fikk jeg inntrykk av. Bare synd han skyter Nikon  :tease: (Neida. Joda)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...