Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Sitter nå med litt penger til overs som jeg vurderer å investere. Har laget med en portefølje på morningstar for å ha oversikt:

 

KLP Aksjeglobal Indeks V

Nordnett superfondet Norge

 

Begge er litt ned i det siste. Vurdere å kun putte inn et lite beløp på disse nå og sjekke om det faller videre til uka før jeg går all inn med en hel årslønn, men å spå om når kursene går videre ned eller om det skal opp igjen er det jo ingen som faktisk vet.

 

Eller leser jeg for harde livet på "snowball" om Warren Buffet og får vel kaste meg over "Walk down wall street" etter det for å bli noe klok på dette "spillet".

 

Min horisont med fondene er vel 5-10 år på noe av beløpet i forhold til bolig til ungene og resten samt en god månedlig sparing går med lengre horisont.

 

Jeg arvet en del penger og har betalt mye ned på boliglånet, men tenker at det kan være lurt å også investere. Hva ville dere gjort om dere hadde kun 1/5 igjen i huslånet og en til to årslønner i kontanter? 

90% i globale indeksfond og 10% i fremvoksende markeder. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Sitter nå med litt penger til overs som jeg vurderer å investere. Har laget med en portefølje på morningstar for å ha oversikt:

 

KLP Aksjeglobal Indeks V

Nordnett superfondet Norge

 

Begge er litt ned i det siste. Vurdere å kun putte inn et lite beløp på disse nå og sjekke om det faller videre til uka før jeg går all inn med en hel årslønn, men å spå om når kursene går videre ned eller om det skal opp igjen er det jo ingen som faktisk vet.

 

Eller leser jeg for harde livet på "snowball" om Warren Buffet og får vel kaste meg over "Walk down wall street" etter det for å bli noe klok på dette "spillet".

 

Min horisont med fondene er vel 5-10 år på noe av beløpet i forhold til bolig til ungene og resten samt en god månedlig sparing går med lengre horisont.

 

Jeg arvet en del penger og har betalt mye ned på boliglånet, men tenker at det kan være lurt å også investere. Hva ville dere gjort om dere hadde kun 1/5 igjen i huslånet og en til to årslønner i kontanter?

Du er i en luksussituasjon. Råd nummer 1: ikke prøv å time markedet. Verken du eller jeg har noen bedre spåkule enn ekspertene der ute og selv ekspertene er uenige. Rådene til Kontorstol og PgUp er gode.

 

Hva jeg ville gjort: Beholdt en månedslønn på en sparekonto dersom du ikke har flexilån. Deretter ville jeg enkelt og greit tatt totalbeløpet og delt på 12 og lagt inn faste ordre frem i tid. Grunnen til det er ikke at jeg prøver å time markedet, men at det er en gradvis opptrapping av risiko. Ett år frem i tid ville jeg satt opp en fast spareavtale med et månedlig beløp fra lønnskonto. Jeg ville hatt 85% i KLP AksjeGlobal Indeks V og 15% i KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II.

 

 

Siden markedet er litt volatilt for tiden ville jeg vurdert å sette inn beløpet over et års tid. Da får du motvirket en evt. nedgang den kommende tiden ved at du da etter hvert får kjøpt til noe lavere priser.

 

 

90% i globale indeksfond og 10% i fremvoksende markeder.

Lenke til kommentar

 

 

Du er i en luksussituasjon. Råd nummer 1: ikke prøv å time markedet. Verken du eller jeg har noen bedre spåkule enn ekspertene der ute og selv ekspertene er uenige. Rådene til Kontorstol og PgUp er gode.

 

Hva jeg ville gjort: Beholdt en månedslønn på en sparekonto dersom du ikke har flexilån. Deretter ville jeg enkelt og greit tatt totalbeløpet og delt på 12 og lagt inn faste ordre frem i tid. Grunnen til det er ikke at jeg prøver å time markedet, men at det er en gradvis opptrapping av risiko. Ett år frem i tid ville jeg satt opp en fast spareavtale med et månedlig beløp fra lønnskonto. Jeg ville hatt 85% i KLP AksjeGlobal Indeks V og 15% i KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II.

 

 

 

 

 

 

Takker og bukker for alle tips her!

Lenke til kommentar

Siden markedet er litt volatilt for tiden ville jeg vurdert å sette inn beløpet over et års tid. Da får du motvirket en evt. nedgang den kommende tiden ved at du da etter hvert får kjøpt til noe lavere priser.

 

Men hvis det ikke hadde vært volatilt, så kunne vedkommende satt inn alt på en gang?

 

Jeg vet ikke helt hvor mye penger det er snakk om, hvor mye huset er verdt og hvor mye vedkommende tjener i året, men hvis det er penger til det, så kan boliglånet betales ned i sin helhet, og det som ikke trengs på bufferkonto, settes inn i markedet på én gang. Hvis beløpet ikke dreier seg om mer enn en årslønn, ville jeg ikke orket å styre med å fordele beløpet over 12 måneder. Markedene er 10% ned i USA og 15-20% ned i resten av verden, og hvis de ti siste årene er en guide (det trenger den ikke være), så blir stort sett ikke korreksjonene noe større enn dette.

 

Les for øvrig "Dollar-cost averaging just means taking risk later" her: https://personal.vanguard.com/pdf/s315.pdf

 

Etter perioden på 12 måneder, er du fullinvestert uansett. Er risikotoleransen din større om 12 måneder enn nå?

Endret av selters
Lenke til kommentar

Heisann. Har investert litt smått i Nordnet Superfondet Norge, DNB Global Indeks og Storebrand norge i et år nå. Ønsker å investere litt større summer i fond, men er ikke helt  sikker på hvordan jeg best mulig fordeler det (er åpen for andre fond også). Har en sparehorisont  på ca 5-6 år og lurer på om noen andre har noen tanker om hva som vil være lurt å gjøre. Også om jeg bør investere alt   på en gang eller fordele det på månedlige innskudd. 

Dette har sikkert blitt spurt om en million ganger fra før av, men prøver likevel.  :) 

Lenke til kommentar

Heisann. Har investert litt smått i Nordnet Superfondet Norge, DNB Global Indeks og Storebrand norge i et år nå. Ønsker å investere litt større summer i fond, men er ikke helt  sikker på hvordan jeg best mulig fordeler det (er åpen for andre fond også). Har en sparehorisont  på ca 5-6 år og lurer på om noen andre har noen tanker om hva som vil være lurt å gjøre. Også om jeg bør investere alt   på en gang eller fordele det på månedlige innskudd. 

 

Dette har sikkert blitt spurt om en million ganger fra før av, men prøver likevel.  :)

5-6 år er nesten litt kort horisont. Du bør vurdere å ha en andel i renter hvis det er så kort (spør du meg). 5 er minimum, så det er innafor med 100% aksjer altså, men du er liksom på grensen hvis du forstår.

 

Ellers virker det som mange tror at man sprer seg ved å investere i flere fond. Det er feil. Kjøper man et globalt indeksfond er man så diversifisert som man kan være i aksjemarkedet. Kjøper du norske fond i tillegg gjør du det motsatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte ikke 100% aksjer nei, den sjansen tar jeg ikke haha. Skjønner at jo flere fond ikke er lik større spredning nødvendigvis. Lurer på om jeg skal fortsette med DNB Global Indeks og Nordnet Superfondet, bare med faste månedlige innskudd istedet for innskudd her og der. Og ha fordelingen av innskuddene ca 70% Global, 30% Norge.

Endret av Twa200
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...