Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Dette blir jo også helt på siden men (noen kan kanskje flytta til riktig plass)

 

Jeg drar jo i i tilegg til de 150k jeg har spart hos min lokale sparebank inn ca 10k i mnd jeg vil sette av til videre sparing. Er dette igjen samme søren hvordan jeg gjør det? Jeg ringte DNB, men han virka ikke så genuinet behjelpelig i telefon.

 

Hilsen en som alltid har levd fra paycheck til paycheck.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ikke solgt nå. Hørte på Tønnoll i går, sa samme som Hermansrud: Børsen skal opp i 1000. Tønnoll var veldig sikker, det vil blir oppgang fram mot st Hans.

Men.. man vet jo aldri.  Klart, hvis man er redd for å tape penger man trenger snart så selg gjerne.

 

Er det Oslo Børs som skal til 1000?

Lenke til kommentar

Ingen kan vite det sikkert. Dette kan være starten på en lang nedtur som høvler av tusenvis av poeng. Eller det kan være en liten korreksjon som snart er over.

 

For dere som følger med daglig og skjelver i busene hver gang Oslo Børs stenger ned noen prosent, for så å klage over at de tusenlappene dere var i pluss er redusert til en tusenlapp i minus, så vil jeg anbefale dere å selge dere ut og sette pengene på en høyrentekonto. Dette vil la dere slutte å bekymre dere om svingningene i markedet, og dere kan heller akseptere at dere går i minus ca. 1 % netto hvert år. Jeg sier ikke dette for å tråkke på noen tær, men fordi en slik tankegang ikke fungerer på børsmarkedet. Her må man nemlig ha is i magen (om man følger med og bryr seg om svingningene) og lang tidshorisont.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er så vanskelig. Har lyst å kjøpe feks leilighet eller innen et par år. Så er spm om jeg bruker noe av fondspengene til det eller sparepengene.

 

Fondene mine sier 80-100% avkastning ila 5 år. Da er jeg oppe i 80-100k. Men på 3 år ligger deg på rundt 20%, som sier at jeg egnt burde ha de over 3 år.

Lenke til kommentar

Du får prisen som er når salget går gjennom. Det har ca. tre dager.

Er du sikker?

Står på banken min sin side som jeg bruker:

 

Ordrer sendes til de ulike forvalterne klokken 00:00 søndag til torsdag. For en ordre registrert innen klokken 00:00 vil handel få sluttkurs kommende handelsdag, med mindre det enkelte verdipapirfond har andre bestemmelser (Market timing).

Bare ser i salgsordren at beløpet de selges for er lavere enn det beløpet de har akkurat nå.

 

Hører med dem i morgen.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si at det er sånn i alle banken/fondsforhandlere, men i de jeg har brukt har det vært sånn at man får kursen den dagen handelen fullføres. Om jeg solgte fond i går ville jeg sannsynligvis fått kursen som blir i morgen. Det kan være at det er dagens sluttkurs som er morgendagens kurs ved salg, men akkurat det vet jeg ikke. 

 

Det er så vanskelig. Har lyst å kjøpe feks leilighet eller innen et par år. Så er spm om jeg bruker noe av fondspengene til det eller sparepengene.

Fondene mine sier 80-100% avkastning ila 5 år. Da er jeg oppe i 80-100k. Men på 3 år ligger deg på rundt 20%, som sier at jeg egnt burde ha de over 3 år.

 

Fondene sier at de gir 80-100 % avkastning på 5 år, eller de har gitt 80-100 % de siste 5 årene?

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar

Er du sikker?

Nei, det er han ikke. Det vil variere fra fond til fond. Det vil også variere hvis du ikke kjøper direkte fra fondstilbyder. Skagen fondene har cut-off 15:00 og Holberg 09:30(med unntak av to fond) for å få dagens kurs. KLP sier bare veldig vagt at vil variere:

 

KLP-fondene har tegningsfrist kl. 13 for behandling samme dag.

 

Kursdato som andelene tegnes til, avhenger av hvilket fond det tegnes i, type transaksjon, betaling og mottatt dokumentasjon. Ved førstegangstegning vil kursdatoen avhenge av tidspunktet KLP Kapitalforvaltning mottar nødvendig dokumentasjon for å kunne gjennomføre kundekontroll.

 

Nordnet er (naturlig nok) også litt vage:

https://www.nordnet.no/mux/page/hjalp/hjalp.html?id=259

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut i fra det du skriver sier jo du at fondene gir 80-100 % avkastning på 5 år, men bare 20 % på 3 år. Dette viser jo at du ikke har forstått hvordan det fungerer. At du i tillegg prøver å selge deg ut etter en liten oppgang og kjøpe deg inn ved en liten nedgang viser også at fond kanskje er feil investeringsvalg for deg. At du kanskje vil bruke pengene om et par år støtter også dette. ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg skrev var at dette er avkastningen de har gitt. Jeg er fullstendig klar over at historisk er historisk og ingen kan spå at slik blir det neste fem årene og.

 

At jeg vil bruke pengene om et par år har jeg forklart bagrunnen for. Dermed burde jeg ikke være i fond før jeg har etablert meg. Sånn.

 

Ingen vits å lage noe stor diskusjon ut av dette. Vi legger denne død.

Endret av Lami
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får prisen som er når salget går gjennom. Det har ca. tre dager.

 

Du får nesten alltid dagens sluttkurs i Europa og USA hvis du legger inn ordre før kl 08.30 hos Nordnet. Direkte fra fondsleverandør er fristen litt lenger ut på dagen. Noen har kl 12, andre har kl 13 eller kl 15.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...