Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere som har x månedslønner på bufferkonto, snakker dere netto- eller bruttolønn?

Poenget er å ha en buffer til uforutsette utgifter. Jo mer man tjener, jo mindre trenger man. Samtidig har mange flexilån og da bruker man ofte heller det som buffe. Poenget er vel at man bør ha litt i backup til når plutselig bilen må på verksted en måned hvor mange andre utgifter også dukker opp. X antall månedslønner er bare noe folk setter for selv. Tidligere når jeg studerte hadde jeg 4 x netto månedslønn i backup, fordi jeg hadde bil og eide egen leilighet(høyere risiko), men tjente ikke så mye. Nå har jeg ca 2,5x månedslønn som beløpsmessig er høyere enn da jeg studerte. Grunnen til at det er høyere beløpsmessig nå er at jeg har dyrere bil/eiendeler, men samtidig lavere relativt sett da jeg har større handlingsrom fra måned til måned. Om 10 år kan det være jeg har enda lavere sånn relativt sett. Jeg tipper jeg bare beholder beløpet helt likt fremover, selv om lønnen øker.
Lenke til kommentar

God vei ned på fremvoksende markeder ja. Bra jeg ikke kjøpte meg inn med mer enn 10% av porteføljen som anbefalt her. 

 

-15% i år. 

 

Men nå kan det jo være en god ide å kjøpe: 

https://www.dn.no/makrookonomi/makrookonomi/sigrid-wilter-slorstad/emerging-markets/strateg-mener-kina-aksjer-er-billige-en-kjopsmulighet/2-1-441767

En rebalanseringstankegang kan være en ide. Fordelen med en sånn tankegang er at den tvinger til å kjøpe billig og selge dyrt.
Lenke til kommentar

God vei ned på fremvoksende markeder ja. Bra jeg ikke kjøpte meg inn med mer enn 10% av porteføljen som anbefalt her.

 

-15% i år.

 

Men nå kan det jo være en god ide å kjøpe:

https://www.dn.no/makrookonomi/makrookonomi/sigrid-wilter-slorstad/emerging-markets/strateg-mener-kina-aksjer-er-billige-en-kjopsmulighet/2-1-441767

Jeg er nå på hugget til å kjøpe meg en del opp i KLP aksjeframv. index 2. Framvoksende BRIC og land utenfor OECD vil stå for en større del av verdenshandelen framover. Eneste usikkerheten på kort sikt er om Trump gjør alvor av trusselen om 25% toll på alle varer fra Kina til nyttår. Kan muligens være en idé å sitte på gjerdet til dette? Endret av total
Lenke til kommentar

Eneste usikkerheten på kort sikt er om Trump gjør alvor av trusselen om 25% toll på alle varer fra Kina til nyttår. Kan muligens være en idé å sitte på gjerdet til dette?

Snittet av hva folk tror er allerede priset inn i dagens kurser.

Om alle tror det kommer til å skje, kanskje det forklarer hvorfor det har sunket sånn i det siste, f ek.

Lenke til kommentar

Jeg er nå på hugget til å kjøpe meg en del opp i KLP aksjeframv. index 2. Framvoksende BRIC og land utenfor OECD vil stå for en større del av verdenshandelen framover. Eneste usikkerheten på kort sikt er om Trump gjør alvor av trusselen om 25% toll på alle varer fra Kina til nyttår. Kan muligens være en idé å sitte på gjerdet til dette?

Sannsynligheten for dette er jo, hvertfall teoretisk sett, allerede priset inn. Så alt etter hva som skjer så går jo markedet opp/ned i etterkant, så du går jo også potensielt glipp av en oppgang. Det er ingen grunn til å vente slik jeg ser det. Har man lang tidshorisont så ser fremvoksende markeder svært bra ut. De har underprestert i flere år nå og i tillegg har du nettopp lagt bak deg et minikrakk. Problemet er jo at svært mye av eksponering mot fremvoksende markeder finner du jo på børser i utviklede markeder. Det at et selskap er børsnotert i USA har ikke nødvendigvis noe å gjøre med hvor de har sin økonomiske eksponering.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter nå med litt penger til overs som jeg vurderer å investere. Har laget med en portefølje på morningstar for å ha oversikt:

 

KLP Aksjeglobal Indeks V

Nordnett superfondet Norge

 

Begge er litt ned i det siste. Vurdere å kun putte inn et lite beløp på disse nå og sjekke om det faller videre til uka før jeg går all inn med en hel årslønn, men å spå om når kursene går videre ned eller om det skal opp igjen er det jo ingen som faktisk vet.

 

Eller leser jeg for harde livet på "snowball" om Warren Buffet og får vel kaste meg over "Walk down wall street" etter det for å bli noe klok på dette "spillet".

 

Min horisont med fondene er vel 5-10 år på noe av beløpet i forhold til bolig til ungene og resten samt en god månedlig sparing går med lengre horisont.

 

Jeg arvet en del penger og har betalt mye ned på boliglånet, men tenker at det kan være lurt å også investere. Hva ville dere gjort om dere hadde kun 1/5 igjen i huslånet og en til to årslønner i kontanter? 

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...