Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja men det stemmer jo fortsatt ikke, siden forutsetningen også var lån.

 

Og lån har en 100% verdi opp mot formuskatten, mens aksjene har 80%. Da vil det jo alltid lønne seg mer å ha det lånet kontra aksjene.

 

Totalverdien sett fra økonomien er jo lik, mens futen ser 20% mindre verdi på aksjene enn på det nedbetalte lånet.........

 

Blir jo det samme om man tar skikkelig i. Kun sett ut fra formueskatten:

 

Man har 10 mill i aksjer. Og 1 mill i boliglån.  Ligningsverdi bolig 4 millioner --> Futen ser formueskatt ut fra11 millioner.

Alternativet er 11 mill i aksjer og 2 mill i boliglån. Ligningsverdi bolig 4 millioner --> Futen ser formueskatt ut fra 10,8 millioner. 

 

For meg er jo økonomien lik, om man kun ser på formueskatt. 

Søkt tilfelle, men....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Kan du forklare. 

Vi har jo diskutert dette før. Nå blir det gjentatt i tråden her.

 

Er det virkelig en forskjell på om eg har 2 mill i boliglån og en av de er i fond. Eller om eg har 1 mill i lån, belåner 1 mill på boligen og setter de i fond?

Njaa, det er ikke direkte belåning av aksjeinvesteringen din. Det er litt det som greia, se på det litt mer praktisk. Poenget er at de fleste har en fast nedbetaling over tid for nedbetaling av boliglånet. Indirekte kan du jo si at alt ditt forbruk så lenge du har lån er lånefinansiert. Det er allikevel en smule fjernt å si at middagen du spiser i dag er lånefinansiert bare fordi alternativet hadde vært å betale ned lånet i stedet for. Tar du derimot opp et forbrukslån direkte for å kjøpe middag er det mer spiselig en direkte lånefinansiert middag.

 

Greia er litt at primærbolig er ikke noen direkte sparing. Man er født short i bolig. Tak over hodet må man ha. Teoretisk sett kan du jo da se på all annen forbruk, sparing, investeringer osv da som indirekte lånefinansiert. I eksempelet ditt med å belåne opp huset for å sette i fond er det bare veldig tydelig overfor deg hvor de pengene kommer fra. Men det står jo ikke noe mer "property av banken" på de pengene enn de pengene du i dag velger å bruke på en TV kontra ekstra nedbetaling av gjeld.

 

 

Eg har fleksilån og kan gjøre dette i en håndvending begge veier. Hvis eg hadde valgt å betale ned lånet med fondene mine hadde eg mest sannsynlig fått skattbar formue, eg hadde spart rentene på boliglånet, men tapt litt på rentefradrag.

Hvordan hadde du fått skattbar formue av det?

 

Ved å beholde pengene i fond, taper eg litt renter på boliglånet. Eg får en avkastning (eller ikke selvsagt, her ligger jo risikoen), men boliglånet er fortsatt godt håndterbart og selvsagt som du sier under boligens verdi. Denne avkastningen er jo ikke skattbar hvert år siden de er i ask. 

 

Har eg misforstått noe da?

Jeg kan ikke se at du har misforstått noe egentlig. Det er jo lenger enn de fleste tenker, at rent teoretisk har du fortsatt lån som du skylder banken. Men noen direkte belåning er det jo ikke. Det du har belånt er huset ditt, og du betaler banken din renter, mot at de kan selge huset ditt hvis du ikke betaler de.
Lenke til kommentar

Det har jeg gjort den siste uka, men så faller den videre... blir litt usikker for si det mildt.

Hvorfor være usikker? Hvis du mente det var verdt å kjøpe til en høyere pris er det definitivt verdt å kjøpe nå.

Litt flåsete sagt, men det er slik du må prøve å tenke. Dette er langsiktig. 4-5 prosent ned er ingenting. Med å gå inn i aksjemarkedet har du sagt at du skal tåle det tidobbelte. Gjør du ikke det har du valgt for høy aksjeandel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange prosent av formue har folk egentlig i fond? Vet dette er veldig individuelt, men har for første gang i mitt liv fast inntekt og undrer meg over hvor mye jeg skal putte i fond og hvor mye i sparekonto. Kjører riktignok kun indeksfond med lavere risiko, men ser for meg at ting jeg trenger å spare til de neste1-5 årene, kanskje sågår 5-10 årene, bør jeg spare i bank mens ellers er det bare å pjotte inn i indeksfond og la det gro til jeg blir gammel. Vet dog ikke hvilke prosenter dette vil tilsvare, og har ikke gjort noen store regnestykker på det enda.

 

Tips, anbefalinger, erfaringer?

Lenke til kommentar

Hvor mange prosent av formue har folk egentlig i fond? Vet dette er veldig individuelt, men har for første gang i mitt liv fast inntekt og undrer meg over hvor mye jeg skal putte i fond og hvor mye i sparekonto. Kjører riktignok kun indeksfond med lavere risiko, men ser for meg at ting jeg trenger å spare til de neste1-5 årene, kanskje sågår 5-10 årene, bør jeg spare i bank mens ellers er det bare å pjotte inn i indeksfond og la det gro til jeg blir gammel. Vet dog ikke hvilke prosenter dette vil tilsvare, og har ikke gjort noen store regnestykker på det enda.

 

Tips, anbefalinger, erfaringer?

 

3 mnd lønn i høyrentekonto og resten i fond. Jeg har 75 % i høy risiko fond og 25 % indeks fond avhengig av hva folk føler.

Lenke til kommentar

3mnds lønner i buffer, fyller bsuen hvert år, resten går i fond. Men penger du ser du trenger innen noen få år bør du kanskje sette på høyrentekonto, eller rentefond.

 

I fond ca 80% indeks og 20% annet, beveger meg mer mot 90/10, lønner seg stort sett å gå for indeks.

 

Du kan jo evt se på hvordan pensjonsfond gjør det. Dd trapper ned aksjeandelen når man nærmer seg utbetaling. Samme kan du gjøre her. Tror du at du trenger en del penger om 3 år, kanskje ta 30% aksjefond 70% rente, mens tenker du først om 5 år så 50/50, og lenger enn det 100% aksjefond f eks.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Hvor mange prosent av formue har folk egentlig i fond? Vet dette er veldig individuelt, men har for første gang i mitt liv fast inntekt og undrer meg over hvor mye jeg skal putte i fond og hvor mye i sparekonto. Kjører riktignok kun indeksfond med lavere risiko, men ser for meg at ting jeg trenger å spare til de neste1-5 årene, kanskje sågår 5-10 årene, bør jeg spare i bank mens ellers er det bare å pjotte inn i indeksfond og la det gro til jeg blir gammel. Vet dog ikke hvilke prosenter dette vil tilsvare, og har ikke gjort noen store regnestykker på det enda.

 

Tips, anbefalinger, erfaringer?

Kommer helt an på om du sparer til bolig eller ikke. Betaler du ned bolig og du er ung og ikke sparer til noe spesielt du planlegger å kjøpe så er jo indeksfond veldig bra. Men greit å ha en buffer på konto som andre sier. Tenker du å kjøpe bil eller hytte de neste årene er det heller ingen vits å i ta risiko med fond. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...