Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Ingen kan vite det sikkert. Dette kan være starten på en lang nedtur som høvler av tusenvis av poeng. Eller det kan være en liten korreksjon som snart er over.

 

For dere som følger med daglig og skjelver i busene hver gang Oslo Børs stenger ned noen prosent, for så å klage over at de tusenlappene dere var i pluss er redusert til en tusenlapp i minus, så vil jeg anbefale dere å selge dere ut og sette pengene på en høyrentekonto. Dette vil la dere slutte å bekymre dere om svingningene i markedet, og dere kan heller akseptere at dere går i minus ca. 1 % netto hvert år. Jeg sier ikke dette for å tråkke på noen tær, men fordi en slik tankegang ikke fungerer på børsmarkedet. Her må man nemlig ha is i magen (om man følger med og bryr seg om svingningene) og lang tidshorisont.

 

Ikke høyrentekonto, men rentefond bør være alternativet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Spesielt råd fra ekspert her.

"Den desidert beste taktikken når du investerer i fond er å legge dem på hylla i et par års tid, ja rett og slett glemme at du har dem. Slik får du god avkastning over tid uten å gjøre særlig mye for det.."

 

Hvordan vet han når det er rett tid til å gjøre dette? Hører jo alltid det, at "ingen kan time markedet" og at det beste er å spare jevnt over tid i fond. Så kommer denne eksperten og mener at folk lett kan vite, når man skal selge og når man skal kjøpe.

Noen som er enig med han, er det fordel å selge fondene nå, og vente et par års tid?

Lenke til kommentar

Spesielt råd fra ekspert her.

 

"Den desidert beste taktikken når du investerer i fond er å legge dem på hylla i et par års tid, ja rett og slett glemme at du har dem. Slik får du god avkastning over tid uten å gjøre særlig mye for det.."

 

Hvordan vet han når det er rett tid til å gjøre dette? Hører jo alltid det, at "ingen kan time markedet" og at det beste er å spare jevnt over tid i fond. Så kommer denne eksperten og mener at folk lett kan vite, når man skal selge og når man skal kjøpe.

 

Noen som er enig med han, er det fordel å selge fondene nå, og vente et par års tid?

 

Det står ikkje at du skal selje og la pengane stå på konto. Det han meiner er at du ikkje rører verdiane i fondet, men lar det gå sin gang. Ikkje prøv å time marknaden med kjøp og salg, men kjøp deg inn og gløym dei.

 

Hvordan vet han når det er rett tid til å gjøre dette? Hører jo alltid det, at "ingen kan time markedet" og at det beste er å spare jevnt over tid i fond. Så kommer denne eksperten og mener at folk lett kan vite, når man skal selge og når man skal kjøpe.

Det er jo akkurat det han skriv at du ikkje skal gjere. Einaste han skriv om timing er å kanskje ikkje investere i fond som har gjort det ekstremt godt i det siste.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Spesielt råd fra ekspert her.

 

"Den desidert beste taktikken når du investerer i fond er å legge dem på hylla i et par års tid, ja rett og slett glemme at du har dem. Slik får du god avkastning over tid uten å gjøre særlig mye for det.."

 

Hvordan vet han når det er rett tid til å gjøre dette? Hører jo alltid det, at "ingen kan time markedet" og at det beste er å spare jevnt over tid i fond. Så kommer denne eksperten og mener at folk lett kan vite, når man skal selge og når man skal kjøpe.

 

Noen som er enig med han, er det fordel å selge fondene nå, og vente et par års tid?

Jeg tror du misforstår hva han sier. Han sier du skal kjøpe og deretter ikke følge med på hvordan det går med dem.

 

Min erfaring fra bransjen er helt lik. De som gjør det best sånn jevnt over er de som er minst interesserte og bare lar pengene stå gjennom tykt og tynt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva er deres tanker  rundt  Nordnet Smarte Porteføljer? 

https://www.nordnet.no/tjenester/investeringer/smarte-portefoljer.html?cmpi=forside

Jeg er egentlig veldig stor fan av slike roboter. Uten at jeg har sett veldig spesifikt på Nordnet sin eller noen av de andre sine roboter, så snakket vi en del om slik type sparing i atferdsfinans på skolen. Hvis det finnes ett problem som er større enn alt for høye kostnader der ute så er det irrasjonelle valg som tas. Roboter som dette kan hjelpe med å forhindre det.

Lenke til kommentar

Er det slik at man egentlig ønsker å realisere når man er på "topp" eller "bunn"? Har sittet å tenkt på det litt den siste tiden, har et urealisert tap nå etter at jeg byttet fra Zero til ASK, og jeg sitter å funderer på om det kunne være lurt å bare sette pengene inn og ut for å realisere dette tapet. Har bare ikke helt forstått greia med å realisere, vil man i det hele tatt ønske å realisere noen gang hvis man er langsiktig?

 

Vurderer å ta kontakt med en finansrådgiver eller noe, men prøver her først.

Lenke til kommentar

Du kan få fradrag på tap, så det kan være noe i det å realisere og så gå inn igjen. Da må de også flyttes ut av ASK.

Men det er noe med at du risikerer å ikke få det godskrevet, hvis de mistenker at du gjorde det bare for å utnytte fordelen med å få fradraget. 
Har vært noen skriverier om det, men andre kan sikkert gi mer detaljert råd på dette.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

 

Det står ikkje at du skal selje og la pengane stå på konto. Det han meiner er at du ikkje rører verdiane i fondet, men lar det gå sin gang. Ikkje prøv å time marknaden med kjøp og salg, men kjøp deg inn og gløym dei.

 

Det er jo akkurat det han skriv at du ikkje skal gjere. Einaste han skriv om timing er å kanskje ikkje investere i fond som har gjort det ekstremt godt i det siste.

 

Det er ett unntak her: DNB Teknologi.

Lenke til kommentar

Er det slik at man egentlig ønsker å realisere når man er på "topp" eller "bunn"? Har sittet å tenkt på det litt den siste tiden, har et urealisert tap nå etter at jeg byttet fra Zero til ASK, og jeg sitter å funderer på om det kunne være lurt å bare sette pengene inn og ut for å realisere dette tapet. Har bare ikke helt forstått greia med å realisere, vil man i det hele tatt ønske å realisere noen gang hvis man er langsiktig?

 

Vurderer å ta kontakt med en finansrådgiver eller noe, men prøver her først.

Topp eller bunn finner du vel aldri. Men har man et tap, er det lurt å realisere. Grunnen er enkel: Du får skattefradrag i dag i stedet for å utsette det og kan da investere det skattefradraget i dag og tjene penger på det. 

 

Denne form for skatteplanlegging er dog ikke skattemyndighetene særlig glade i, så ved et raskt tilbakekjøp av akkurat det samme produktet kan du risikere å bli nektet fradrag. Jeg er ikke veldig oppdatert på praksis, men man må kunne sannsynliggjøre at tapet er reelt og at kjøpet av de samme produktene igjen er grunnet nye opplysninger i markedet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yeez. Tok ut all beholdning så snart børsen hadde gått opp i forbindelse med at USA og Kina utsatte handelskrigen. Men fordi det går to dager fra uttak til du får kursen, gikk verdien kraftig ned igjen. Det er selvsagt min feil, men er det vanlig at det går to dager før du får kursen? Jeg satt uansett bare og ventet på å ta alt ut, var bare litt surt at jeg ikke fikk kursen med en gang.

 

Men det er jo en del av spillet? Gamble på at det ikke synker dagene etter at uttaket er registrert?

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar

Yeez. Tok ut all beholdning så snart børsen hadde gått opp i forbindelse med at USA og Kina utsatte handelskrigen. Men fordi det går to dager fra uttak til du får kursen, gikk verdien kraftig ned igjen. Det er selvsagt min feil, men er det vanlig at det går to dager før du får kursen? Jeg satt uansett bare og ventet på å ta alt ut, var bare litt surt at jeg ikke fikk kursen med en gang.

 

Men det er jo en del av spillet? Gamble på at det ikke synker dagene etter at uttaket er registrert?

Ja det er vanlig. Dersom det er avgjørende å få kursen på kjøps/salgstidspunktet bør du heller kjøpe ETF.
Lenke til kommentar

Topp eller bunn finner du vel aldri. Men har man et tap, er det lurt å realisere. Grunnen er enkel: Du får skattefradrag i dag i stedet for å utsette det og kan da investere det skattefradraget i dag og tjene penger på det. 

 

Denne form for skatteplanlegging er dog ikke skattemyndighetene særlig glade i, så ved et raskt tilbakekjøp av akkurat det samme produktet kan du risikere å bli nektet fradrag. Jeg er ikke veldig oppdatert på praksis, men man må kunne sannsynliggjøre at tapet er reelt og at kjøpet av de samme produktene igjen er grunnet nye opplysninger i markedet. 

 

Greit, det gir mening.

 

Synes det høres spesielt ut å bli nektet fradrag. Hvertfall i mitt tilfelle vil jeg jo nå skatte mer for 2018 enn det den reelle gevinsten ligger på per dags dato hvis jeg ikke realiserer tapet.

 

EDIT: Bare for å klaregjøre: Jeg realiserer jo selvfølgelig for å få fradrag, men skjønner egentlig ikke hvordan man kan lure skattesystemet med å få fradrag. Tapet for min del er bare en konsekvens av realisering på Zero kombinert med nedtrend i markedet i etterkant.

Endret av Haakon1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...