Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

En ting er å velge mellom lav og høy risiko, men på høy risiko er det ofte fortsatt aktivt forvaldede fond med relativt høye gebyrer.

Arbeidsgiver som betaler den kostnaden, så ikke like viktig som når man selv sparer i fond. Men selvfølgelig unødvendig om man kan velge annet.

 

Det var mulig for meg da jeg hadde hos storebrand, og det er ikke så lenge siden.

Avhenger av avtalen arbeidsgiver har. Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting er å velge mellom lav og høy risiko, men på høy risiko er det ofte fortsatt aktivt forvaldede fond med relativt høye gebyrer. Det kan derfor være lurt å vurdere om man vil velge ett spesifikt fond, gjerne et globalt indeksfond, og sette pengene der.

 

Akkurat hvordan dette er varierer dog mellom ulike steder.

Det har ikke så mye å si egentlig. Så lenge du har en aktiv ibp-ordning så må arbeidsgiver dekke kostnadene for deg, så de får du tilbake. Det er ikke før du slutter og får et pensjonskapitalbevis at du bør tenke på kostnadene.
Lenke til kommentar

Arbeidsgiver som betaler den kostnaden, så ikke like viktig som når man selv sparer i fond. Men selvfølgelig unødvendig om man kan velge annet.

 

Det tenkte jeg ikke på, men det er jo sant. Ikke så farlig når det ikke er ens egen kostnad.

 

Eneste er på PKB'ene. De er jo en stor melkeku for pensjonsleverandørene og der dekker man kost selv.

 

Avhenger av avtalen arbeidsgiver har.

 

Ok
Lenke til kommentar

Merkelig ting å si at man ikke bruker lånte penger til sparing i fond......

 

Da har man hvertfall enten sykt god økonomi eller ingen bolig....

Tja. Hvorfor det? De aller færreste har mer boliggjeld enn verdien av boligen. Med andre ord, du har netto positiv formue før du eventuelt begynner å spare i fond. Det er ikke noen direkte gearing, men det er en indirekte gearing siden man kunne betalt ned ekstra på boliglånet.
Lenke til kommentar

Merkelig ting å si at man ikke bruker lånte penger til sparing i fond......

 

Da har man hvertfall enten sykt god økonomi eller ingen bolig....

Du vet veldig godt at det her er snakk om å ta opp lån som settes i fond. Å sette penger i fond mens man har et lån er ikke det samme, til tross for at du kan vri det rundt til det om du vil kverulere. :p

Lenke til kommentar

Ja eg forstår virkelig ikke den forskjellen. Eg tenker at hvis det er kritisk å ta opp lån (gitt samme rente selvsagt) men ikke kritisk å ha et lån og spare istedet for å betale ned, så må dette komme helt 100% klart frem.,

 

Hvis det er samme greia så ser eg ikke poenget med å nevne det hele tiden.

 

 

Tja. Hvorfor det? De aller færreste har mer boliggjeld enn verdien av boligen. Med andre ord, du har netto positiv formue før du eventuelt begynner å spare i fond. Det er ikke noen direkte gearing, men det er en indirekte gearing siden man kunne betalt ned ekstra på boliglånet.

Kan du forklare. 

Vi har jo diskutert dette før. Nå blir det gjentatt i tråden her.

 

Er det virkelig en forskjell på om eg har 2 mill i boliglån og en av de er i fond. Eller om eg har 1 mill i lån, belåner 1 mill på boligen og setter de i fond?

 

Eg har fleksilån og kan gjøre dette i en håndvending begge veier. Hvis eg hadde valgt å betale ned lånet med fondene mine hadde eg mest sannsynlig fått skattbar formue, eg hadde spart rentene på boliglånet, men tapt litt på rentefradrag.

 

Ved å beholde pengene i fond, taper eg litt renter på boliglånet. Eg får en avkastning (eller ikke selvsagt, her ligger jo risikoen), men boliglånet er fortsatt godt håndterbart og selvsagt som du sier under boligens verdi. Denne avkastningen er jo ikke skattbar hvert år siden de er i ask. 

 

Har eg misforstått noe da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...