Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Den hadde vel bare stått på 200 grader i månedsvis, tror jeg.

Den har jo termostat som stopper varmeelementet når den har riktig innvendig temperatur.

For at den skal ta fyr må det være noe brennbart, for eksempel en Grandiosa som du har glemt, eller en teknisk feil på ovnen.

 

Vanlige ovner har ikke timer som skrur den av etter en viss tid, men den har sikringer som beskytter mot overstrøm ved f.eks. kortslutning.

 

Gamle folk som fortsatt bor hjemme, men som har dårlig hukommelse, får gjerne en komfyr-timer.

Det er en bryter med LCD-skjerm, som henger på veggen bak ovnen.

Trykk på knappen, så får du bruke ovnen i en halvtime. Så kuttes strømmen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde vært skeptisk til å la ovnen stå på uansett. Hvor lang tid tar det å varme den opp da? 5 minutter? 10 minutter maks.

Det MÅ jo ikke være noe du har sett inn selv som tar fyr (altså type Grandis eller noe). Om det er litt fettrester eller lignende KAN jo det ta fyr om det blir stående lenge nok.

Lenke til kommentar

Forskjellen på en dvergplanet og en måne ligger ikke i størrelsen, men i hva de går i bane rundt. En dvergplanet går i bane rundt en stjerne, en måne går i bane rundt en planet (eller dvergplanet). Jupitermånen Ganymedes er for eksempel større enn Merkur, men er likefullt en måne og ikke en planet.

 

Forskjellen mellom en dvergplanet og en planet er ikke like opplagt, og det var ikke enighet blant alle astronomer om at Pluto skulle kalles dvergplanet og ikke planet. Argumentasjonen for at den skulle kalles dvergplanet innebar blant annet at Pluto har mer til felles med andre objekter i Kuiperbeltet enn med de andre planetene.

Lenke til kommentar

Har stekeovner noen form for tidsbegrensning der de skrur seg av automatisk etter en bestemt tid? Ville den bare stått på 200 grader helt til den ble skrudd av? Ville den tatt fyr?

 

Med unntak av dei aller nyaste steikovnane så er det ingen form for tidsbegrensning for kor lenge dei kan stå på utan tilsyn.

 

Komfyren kan ta fyr også utan at det er mat eller fettrester i eller på ovnen. Det er fleire muligheiter:

-Termostaten kan svikte slik at ovnen blir overoppvarma og tar fyr

-Isolasjonen inne i steikovnen kan bli overoppvarma og ta fyr

-Ovnen kan bli så varm at glaset i steikeovnsdøra sprekker slik at varmen slår ut og inn i kjøkkenet

-Du kan få svikt i elektronikken i steikeovnen som igjen fører til brann

-Ovnen kan bli så varm at isolasjonen ikkje lenger hindrer varmegjennomstrømninga som igjen gjer at varmen går rett gjennom ovnen og inn i veggen bak eller sideskapa (som igjen fører til brann)

 

Ovnen tåler mykje betre å stå på når det er mat inne i ovnen sidan maten då tar opp varme som hindrer at ovnen blir overoppvarma.

Det er dette som er den store forskjellen på ein steikeovn som blir gløymt medan den står på i 6 timar og ein steikeovn som står på i 6 timar med ein stor kalkun.

 

Så det er ein stor forskjell på ein ovn som blir ståande på under normal bruk, og ein ovn som blir forlatt medan den står på.

 

Dersom ein ser på det typiske branntilfellet med gjennglemt grandiosa så får dei brannane vanligvis to utfall. Enten så svir grandiosane seg som produserer CO2 som forgifter beboeren (halvparten av alle dødsbrannane er tørrkoking), eller så blir det brann fordi ovnen blir overoppvarma. Når grandiosaen er brent heilt vekk så er det ikkje lenger noke som tar opp varme frå ovnen, då vil varmen finne andre veier ut, gjerne då til dei brennbare omgivelsane.

 

 

Kort fortalt så er dette ein vane som du bør slutte med.

Lenke til kommentar

Jeg er av natur skeptiker, men det finnes enkelte ting som ikke har noen fornuftig forklaring.

 

I 1975 dukket det opp et merkelig avtrykk på et jorde på øya Espevær, ved Bømlo.

 

Fenomenet er beskrevet her:

 

http://folk.ntnu.no/ullestad/Tekstar/UFO-ringen.html

 

Og det er ennå godt synlig på flyfoto:

 

http://kart.io.no/#z=19&b=59.594653,5.146038,59.595645,5.149884&p=1&m=1

 

Av natur er jeg skeptiker, og tror ikke på små grønne menn. Men hva i all verden er det som har avsatt dette symmetriske avtrykket?

Endret av Karl Skapeland
Lenke til kommentar

Noen som vet hva prisen for 1 m3 naturgass (For bruk som brennstoff i container/lasteskip)? trengs til en skoleoppgave (trenger raskt svar)

Spørs hvor i verden du fyller gass.

I USA handles naturgass i råvaremarkedet, levert i mars for 6,135$/MMBtu (1,3 kr/m^3).

Til sammenligning ligger prisen i Europa på ca. 11,5$/MMBtu (2,4 kr/m^3).

Hva et lasteskip må betale for å fylle opp aner jeg ikke. Men sikkert mer. Antar også at et lasteskip bruker flytende gass, det er enda dyrere (men finner ikke noe i farta).

 

Forutsetningene for regnestykket mitt:

* 1 MMBtu = 28,26 m^3

* 1 USD = 6 NOK

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Jeg er av natur skeptiker, men det finnes enkelte ting som ikke har noen fornuftig forklaring.

 

I 1975 dukket det opp et merkelig avtrykk på et jorde på øya Espevær, ved Bømlo.

 

Fenomenet er beskrevet her:

 

http://folk.ntnu.no/ullestad/Tekstar/UFO-ringen.html

 

Og det er ennå godt synlig på flyfoto:

 

http://kart.io.no/#z=19&b=59.594653,5.146038,59.595645,5.149884&p=1&m=1

 

Av natur er jeg skeptiker, og tror ikke på små grønne menn. Men hva i all verden er det som har avsatt dette symmetriske avtrykket?

 

 

Eggeformet spor på ei slette i ei øde bukt på ei lita øy ute i havgavet. Den ble oppdaget i 1976, men kanskje den er mye eldre? Skeptisk. Ser mest ut som en sti. Kanske ei gammel hustufte (langhus)? Gammel bålplass med rituell dansering? Sporet har typiske stimål, ca 7 cm dybde og 30-40 cm bredde.

 

Kartlenke fra Bømlo kommune (flyfoto)

Utsnitt med sporet

post-51414-0-14612500-1393027604_thumb.jpg

Lenke til kommentar

På flybildet ser man jo tydelig at ringen er kobla til stien som kommer inn i området. Sikkert en gjeng med syklister, kanskje bare noen få (motoriserte eller ikke) som har moret seg med dette. Men når man først tror det må være noe annet er det ikke mangel på argumenter mot den hypotesen.

 

Jeg er av natur skeptiker, men det finnes enkelte ting som ikke har noen fornuftig forklaring.

 

I 1975 dukket det opp et merkelig avtrykk på et jorde på øya Espevær, ved Bømlo.

 

Fenomenet er beskrevet her:

 

http://folk.ntnu.no/ullestad/Tekstar/UFO-ringen.html

 

Og det er ennå godt synlig på flyfoto:

 

http://kart.io.no/#z=19&b=59.594653,5.146038,59.595645,5.149884&p=1&m=1

 

Av natur er jeg skeptiker, og tror ikke på små grønne menn. Men hva i all verden er det som har avsatt dette symmetriske avtrykket?

Lenke til kommentar

 

På flybildet ser man jo tydelig at ringen er kobla til stien som kommer inn i området. Sikkert en gjeng med syklister, kanskje bare noen få (motoriserte eller ikke) som har moret seg med dette. Men når man først tror det må være noe annet er det ikke mangel på argumenter mot den hypotesen.

Jeg har lest flere avisartikler om denne "ringen", fra årene etter at den ble oppdaget. En gang så satte de ned et Sea-King redningshelikopter på dette jordet, og det laget ikke avtrykk engang. Så det må ha vært veldig tungt, det som avsatte dette avtrykket. Iallefall må det ha vært mye arbeid, hvis dette er laget av noen som vil ha det litt moro.

Lenke til kommentar

 

 

På flybildet ser man jo tydelig at ringen er kobla til stien som kommer inn i området. Sikkert en gjeng med syklister, kanskje bare noen få (motoriserte eller ikke) som har moret seg med dette. Men når man først tror det må være noe annet er det ikke mangel på argumenter mot den hypotesen.

Jeg har lest flere avisartikler om denne "ringen", fra årene etter at den ble oppdaget. En gang så satte de ned et Sea-King redningshelikopter på dette jordet, og det laget ikke avtrykk engang. Så det må ha vært veldig tungt, det som avsatte dette avtrykket. Iallefall må det ha vært mye arbeid, hvis dette er laget av noen som vil ha det litt moro.

 

Det skal ikke mye trafikk til før det blir tydelige spor. Om dette var noe annet hvorfor skulle det da så tydelig være koblet til stien? Planlagt fra aliens:"Nå må vi passe på å lage sporet slik at kverulanter på Jorda tror at bare er del av en tursti" !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...