Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mulig du har forvekslet ordene empirisk og objektivt. Å kjenne på temperaturen med hånda gir data som er empiriske, men ikke objektive.

Jeg mener at man burde som et minimum involvert et termometer før man drar inn ordet empirisk.

 

"Empiri bygger på vitenskapelige undersøkelser av virkeligheten, iakttakelser og eksperiment og derav de erfaringer som er gjort, framfor på i forvegen oppstilte teorier eller filosofiske resonnement. Empiriske data er data som er produsert ved et eksperiment eller ved observasjon."

Lenke til kommentar

Det er vel særdeles sjeldent at temperaturen i lufta vil holde 22 grader i snitt i løpet av et døgn, samt at for å varme opp både bakken der rørene ligger og vannkilden så vil det ta flere dager med så høy snittemperatur.

Jeg sier ikke at det er umulig å få til i Norge, men det virker særdeles lite sannsynlig.

Lenke til kommentar

 

Det er mulig du har forvekslet ordene empirisk og objektivt. Å kjenne på temperaturen med hånda gir data som er empiriske, men ikke objektive.

Jeg mener at man burde som et minimum involvert et termometer før man drar inn ordet empirisk.

 

"Empiri bygger på vitenskapelige undersøkelser av virkeligheten, iakttakelser og eksperiment og derav de erfaringer som er gjort, framfor på i forvegen oppstilte teorier eller filosofiske resonnement. Empiriske data er data som er produsert ved et eksperiment eller ved observasjon."

 

Du tar feil på to områder.

 

For det første har jeg involvert et termometer. Jeg har brukt et termometer ved mange anledninger og temperaturer tidligere samtidig som jeg har kjent på vannet med hånda. Dermed har jeg "kalibrert hånda". Så jeg har involvert et termometer.

 

For det andre tar du ganske enkelt feil angående definisjonen av empirisk. Det er tydelig at også du har vanskelig for å skille mellom empirisk og objektivt. Det å kjenne på vannet gir selvsagt data av ekstremt lav kvalitet, men det er fortsatt empiriske data. Det er derimot ikke objektive data, da måtte jeg brukt et termometer.

Empirisk = man sjekker eller observerer

Ikke empirisk = man prøver å tenke seg frem til et resultat ved å regne på det eller bent frem gjette uten å ha vært borti vannet på noen måte

Objektivt = det blir likt uansett hvem som måler

Subjektivt = målingen er avhengig av den som utfører den.

 

Det å kjenne på vannet gir subjektive empiriske data.

 

Det er vel særdeles sjeldent at temperaturen i lufta vil holde 22 grader i snitt i løpet av et døgn

Det er godt mulig at 22 grader ikke var det rette tallet, men snittemperaturen trenger ikke være 22 grader for at vannet skal være 22 grader f.eks. om ettermiddagen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Hva kongen angår så fikk vi en liten innføring i etikette under førstegangstjenesten. Det lille jeg husker er at 'Deres Majestet' var formelt mens 'Kongen' kunne brukes i mindre formelle settinger.

 

Det var antagelig bindende for meg som soldat(og er det muligens fortsatt for alle uniformerte) mens for vanlige borgere er det 'bare' regnet som god skikk og bruk å følge disse formene. Det vil nok ikke være forbudt hvis for eksempel Torbjørn Røe Isaksen smeller til med 'Halla tjukken' når han møter kongen i statsråd, men han vil for lang tid fremover bli husket som en uhøflig idiot og det vil han nok helst slippe så derfor holder han seg til 'Deres Majestet'. :)

 

Kongen skulle tituleres "mr Presley" , USA har hatt over 40 presidenter men bare EN konge......."thank you , thank ya very much !" :D

 

"Hans majestut" aka Svenskekongen ;)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Nå i desse OL tidene.

 

Er det restriksjoner for kva musikk ein kan bruke under OL med tanke på rettigheiter og offentlig framføring?

Tenker då både på musikken som blir spelt av på stadion innimellom, men også på musikk som utdøverane velger sjølv til enkelte øvelser (som f.eks kunstløp).

Må utdøverane velge musikk frå ei liste med forhåndsgodkjent musikk som er godkjent av både den olympiske komite og Tono (og tilsvarande utenlandske organisasjonar)?

Lenke til kommentar

En måne er generelt sett et objekt som går i bane rundt en planet. Mulige unntak fra denne definisjonen er først og fremst kunstige objekter og objekter som tilhører ringer. Men grensene er mye omdiskutert. F.eks., hvor stor kan månen være før den blir til en planet? Noen ønsker at en måne som forskyver systemets massesentrum så mye at det er utenfor "vertsplaneten", skal kunne kalles en planet, eller dobbelplanet/binærplanet. Slik er aktuelt i tilfellet Pluto/Charon, som gjør nettopp dette. Et annet problem er om vi burde skille mellom store måner (som på mange måter er planeter) og små måner (som på mange måter er asteroider).

Lenke til kommentar

 

Legger til et spørsmål som er litt relevant. Hvor stor må en naturlig satelitt være for og kalles en måne?

 

Det er vel ingen klare regler her, men alle objekter som kalles måner i vårt solsystem har dette til felles:

 

-Distinkte, hele objekter

-Faste objekter

-I bane rundt et mer massivt objekt

 

Er ungene som springer rundt bestefar - som oppigjennom åra har anskaffet seg en betydelig mage - en måne?

Lenke til kommentar

Kom til å lure på en ting nå nettopp. Jeg pleier å sette på stekeovnen på 200 grader før jeg skal på butikken slik at den er varm til bruk når jeg kommer tilbake. Hva hadde skjedd om jeg ikke hadde kommet tilbake? Feks blitt skadet, kidnappet, drept, eller slett og slett bare glemt det av og dratt et annet sted. Vet at komfyrer er en av de største årsakene til brann, men dette er vel under bruk av stekeplater o.l.

 

Har stekeovner noen form for tidsbegrensning der de skrur seg av automatisk etter en bestemt tid? Ville den bare stått på 200 grader helt til den ble skrudd av? Ville den tatt fyr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...