Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Kan det være en signalgiver av noe slag? Jeg ser noen kabler som går inn i selve innretningen, og kveiler seg under skinna. Jeg kan tenke meg at det er greit å vite for de som evt. dirigerer trafikken når t-banen kjører inn på stasjonen. Jeg må forøvrig understreke at jeg er ikke sikker, og jeg kan generelt veldig lite om tog og systemet rundt dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Store deler av vest-Europa er dekket av Google Street View. I Tyskland og Østerrike er det nesten ingenting, er det noen grunn til det?

Kan det komme av at de ble dømt til å slette en masse data fra Tyskland fordi de ved et uhell hadde samlet inn masse informasjon om ubeskyttede wifi-nettverk?

 

Eller så har de ganske enkelt ikke kommet så langt. Google er et amerikansk selskap, det gir ingen mening at de skulle starte i Ukraina og så ta Vest-Europa, de gjør det selvsagt omvendt.

Lenke til kommentar

I disse dager har fleire bokhandlere noe som heter mammut-salg..

 

Men hvorfor heter det egentlig mammut-salg og ikke sabeltanntiger-salg eller isbjørn-salg ?

 

Bakgrunn

Mammutsalget feirer i år 125 års jubileum - den første fellesnedsettelsen fant sted så tidlig som i 1885. På 1900-tallet hadde stort sett forlagene nedsettelser på egen hånd, med unntak av to fellestiltak under navnet Det store Røverkjøpet. Senere ble dette til Mammut i regi av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen. Allerede etter krigen var over 1400 titler med i det store boksalget. I 1964 ble Mammutnavnet lansert.

 

Visste det hadde vært så lenge jeg kan huske, men ikke at det var så lenge. Den linken er fra 2010, så da er det 130 år neste år.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Fant ut svaret med Tyskland på Google Maps etter litt googling. Tyskerne har mulighet til å reservere seg mot å være med på Streetview (pga. tysk privacy-lover). Altså måtte Google sladde huset til en bruker hvis han krevde det. Google starta å ta bilder i Tyskland, men pågangen av folk som ville ha huset sladdet ble så stor at de ikke fortsatte. :) Samme med Østerrike, som heller ikke er dekket. Samme lov finnes også i Belgia, som er dekket av Streetview. Fant to mulige svar på det, et fåtall mener at belgiere ikke er så nøye på det. De fleste mente at Belgia var et så lite land at Google ikke gadd bry seg...

 

 

Ang. Mammutsalg, så tror jeg ikke det er noen opprinnelse til Mammut-navnet. Det er vel kanskje at det er stort dyr, og salget er stort. Mammut klinger litt bedre enn blåhval, elefant eller argentinosaurus som ble foreslått over her..

Nå passer det jo enda bedre, iom. at mammuten er utdødd, og bokhandlere vel snart er der de også...

Lenke til kommentar

Hvor stor andel av støyen fra en bil kommer fra rulling (hjul+luftmotstand) og hvor stor andel kommer fra motoren, på tørr ren vei og våt vei med strøsand, respektivt?

 

Det kommer selvsagt an på flere faktorer, fart, dekkmønster, grovheten på veidekket, girutveksling og motorlyden i ulike turtall. Men generelt sies det at i ca 80 km/t på tørr asfalt og piggfrie dekk/sommerdekk, så overdøver dekkstøyen motorstøyen. Derfor vil elbiler gi nesten like mye støy til omgivelsene som forbrenningsmotorbiler ved riksvei-/motorveihastigheter.

Lenke til kommentar

Tre merkelige situasjoner poppet opp i hodet for noen dager siden, og det plager meg at jeg ikke finner svar på dem.

 

Case 1

Hvor høyt må jeg hoppe for at jeg ikke skal bli påvirket av jordens rotasjon? Altså, hvor høyt må jeg hoppe for at jorden skal rotere under meg, og jeg evt. lander i nabohagen, eller lenger borte?

 

Case 2

Om jeg hadde skjært hull på magen, og trekt tarmen ut så langt som mulig (dra i midten av tarmen slik at den henger fast i begge ender), for deretter å klype eller påføre en eller annen form for smerte. Hadde jeg da tatt meg for magen når det gjorde vondt, eller hadde jeg strekt armene ut/kjent smerten ute av kroppen? I ett annet tilfelle, om jeg ikke viste at tarmen var trekt ut, og jeg hadde bind for øynene, ville jeg da tatt meg til magen, eller lenger ut?

 

Case 3

Om jeg hadde kuttet av nervene i nakken, og latt dem gro sammen igjen, hadde alt fungert som det skulle, eller hadde jeg risikert at nervene hadde grodd sammen feil slik at når jeg prøvde å bevege på foten, så hadde armen beveget seg i stedet?

 

-Daniel

Lenke til kommentar

Case 1

- Du må hoppe ut av jordas tyngdefelt. Da vil du fortsette i en tilnærmet rett linje veldig lenge. Så lenge du er inne i jordas tyngdefelt så vil du fortsette å rotere med jorda, med mindre du bruker store mengder energi på å motsette deg rotasjonen. F.eks i et jagerfly som flyr langs ekvator i en hastighet på 24 timer per runde.

 

Case 2

- Du er en syk syk person! Tarmer har ikke nerver på den måten. Du ville neppe følt noe fra kliping på tarmen.

 

Case 3

- Nerver gror ikke sammen. Du ville forblitt lam for livet. Det har lenge vært forsket intenst på nervevekst, nervereparasjoner med stamceller og mye annet rart for å gi lamme tilbake følelsen, uten noe særlig hell.

Lenke til kommentar

Case 2

Syk ja, takk for det.

Nei, poenget var at har man vondt, så kjenner man som oftest nøyaktig hvor man har vondt. Og i dette tilfellet, hvor ville man kjent det, om man hadde flyttet på stedet det gjorde vondt.

 

Case 3

Det vet jeg, men om det hadde gått. Mulig å forutsi den situasjonen?

Lenke til kommentar

 

hvorfor gynger gale folk frem og tilbake i filmer? det kan være behagelig å sitte sånn (bare litt mildere bevegelse) , og jeg er ikke gal.

Enten så er det veldig sjeldent, eller (mest sannsynlig) er det bare tull at såkalte «gale folk» gjør dette.

 

søkte rundt og fant ut at det er en måte å takle stress osv på

 

 

så en video av noen som skøt heroin. Etter de stakk in sprøyta, "trakk de den utover" så det kom blod i sprøyta før de "presset den sammen". Hvorfor gjør de det?

Lenke til kommentar

så en video av noen som skøt heroin. Etter de stakk in sprøyta, "trakk de den utover" så det kom blod i sprøyta før de "presset den sammen". Hvorfor gjør de det?

 

 

Tror det er for å sjekke at de har truffet en vene, kommer det blod har man truffet. Grunnen til at man vil treffe venen er at da tas stoffet rett opp i hjernen og man får en nesten umiddelbar rus, men hvis man bommer vil det ta mye lenger tid før rusen kommer.

Endret av rankine
Lenke til kommentar

Case 1

- Du må hoppe ut av jordas tyngdefelt. Da vil du fortsette i en tilnærmet rett linje veldig lenge. Så lenge du er inne i jordas tyngdefelt så vil du fortsette å rotere med jorda, med mindre du bruker store mengder energi på å motsette deg rotasjonen. F.eks i et jagerfly som flyr langs ekvator i en hastighet på 24 timer per runde.

Man måtte i såfall flydd mot vest med en fart på ca. 1600 km/t (jordas rotasjonshastighet ved ekvator). Hadde man flydd vestover ved 60 grader nord (ca. ved Oslo) hadde det klart seg med 800 km/t. Med en sånn hastighet ville sola stått like høyt på himmelen hele tiden, mens jorda roterte under en. Men å hoppe vestover med en sånn fart er ikke mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...