Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

 

Spørs jo hvor stort man vil ha det.

LHC har laget sorte hull, http://www.livescience.com/27811-creating-mini-black-holes.html

 

Imponerende, her får jeg nyheter om svaret hull ved LHC i et forum før jeg får det på en av e-postlistene på CERN jeg står på...

 

Nei vent, det sto visst i artikkelen at "So far, researchers have detected no black holes at the Large Hadron Collider". Skal man i det hele tatt ha håp om å lage svarte hull med LHC forutsetter det at det finnes ekstra romlige dimensioner. Så langt har vi ikke sett noe som tyder på at det finnes - søk etter svarte hull er faktisk en av måtene man leter etter ektra dimensjoner på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nytt spørsmål.

 

Går det an å lage noe så svart at det ikke reflekterte noe lys overhodet?

 

I boken "haikerens guide til galaksen" ble et romskip beskrevet som så perfekt svart at man ikke klarte å se det. Alt man så var et "hull" i landskapet der omrisset til romskipet var.

 

Svart plysj eller et annet loddent stoff oppleves som vesentlig svartere enn svart lakk eller maling. Svartbrent kull oppleves også som meget svart.

 

Det svarteste stoffet er nanorør av karbon dyrket på titanium (...)

Dette er nok det beste svaret. I hvert fall innenfor det vi har oversikt over foreløpig.

 

Å male noe med mikroskopiske svarte hull er antagelig helt umulig, selv for en såpass avansert sivilisasjon som noen av de som beskrives i THHGTTG. Hvis de finnes, "fordamper" de antagelig før de rekker å suge til seg noe som helst (via såkalt Hawings-stråling).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Imponerende, her får jeg nyheter om svaret hull ved LHC i et forum før jeg får det på en av e-postlistene på CERN jeg står på...

 

Nei vent, det sto visst i artikkelen at "So far, researchers have detected no black holes at the Large Hadron Collider". Skal man i det hele tatt ha håp om å lage svarte hull med LHC forutsetter det at det finnes ekstra romlige dimensioner. Så langt har vi ikke sett noe som tyder på at det finnes - søk etter svarte hull er faktisk en av måtene man leter etter ektra dimensjoner på.

"Here the particles have just collided and are forming a black hole."

"A snapshot from a video showing two particles being slammed into each other and distorting into pancake shapes before forming a black hole."

Leste ikke hele artikkelen nei, leste bare litt grovt over, deler av artikkelen er formulert som om de faktisk har laget det, andre deler viser at de ikke har gjort det, dum side :(

 

Uansett, jeg tok vist feil der, neppe siste gangen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er keivhendt men "høyrebeint". Ikke no stress med PC, alltid brukt mus med høyrehånd fordi det har vært sånn. Kjøre bil i land med venstrekjøring føles i starten like snålt for min del som for min høyrehendte kamerat. Fordelen med å kjøre på venstre side av veien er venstrehånd på rattet og høyrearmen ut vinduet :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle de tingene føles nok like normalt for meg som venstrehendt, som for deg. Noen ting har jeg lært meg å bruke høyre hånd til, som for eksempel å styre en joystick. Det føles også riktig.

 

Jeg merker imidlertid ofte at jeg plukker opp bestikket intuitivt på en "omvendt" måte, men når jeg skal bruke det innser jeg at jeg holder det feil. Jeg har blitt lært opp til å bruke bestikket slik høyrehendte gjør, men kroppen vil tydeligvis at jeg skal bruke det omvendt.

Lenke til kommentar

Ja, det går like greit fordi vi rett og slett er vent til det. Jeg er litt usikker på om høyrehendte i gjennomsnitt har bedre motoriske egenskaper når det gjelder aktivitetene du nevnte. Det kan tenkes at høyrehendte i gjennomsnitt er litt bedre, siden de bruker høyrehånda oftere til andre aktiviteter også.

 

Når jeg tenker meg om, har egentlig de aktivitetene du nevnte veldig lite å si på om du bruker høyre- eller venstrehånda. Hvorfor skulle det ha en fordel å kunne trykke på f. eks k-tasten med venstre hånd framfor høyre hånd som vanligvis blir brukt? Kan kanskje ha noe med den hyppigheten bokstavene på høyre side brukes, framfor de på venstre side, men orker ikke å finne ut noe om dette nå.

(Edit: en rekke personer kom meg i forkjøpet.)

Endret av Barnål
Lenke til kommentar

Hvorfor (eller hvordan) er noen mennesker såkalt passgangere? Husker en fyr i kompaniet som slet med å marsjere, dvs. få armer og bein til å synkronisere med oss andre. Medfødt? Kan man "avvennes" fra det?

 

edit: krabbet for lite som barn, kan være årsak til ymse plager, i følge disse damene

 

http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/10719106-jeg-kjenner-en-passgjenger/

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Keivhendte. Lurer på hvordan det er å være keivhendt.

Kom akkurat til å tenke på tastaturet, er ikke det bakvendt å bruke for keivhendte?

 

Og å kjøre bil feks. Gir og gasspedal på feil side, men det går like greit?

 

Jeg er keivhendt, men kun når jeg skriver for hånd. Det meste annet er jeg høyre motorisert i og fungerer som de som er høyrehendte. Ganske merkelig, men det har blitt sånn. Er svakere motorisk sett i venstre hånd og jeg kan ikke kaste ball, osv med den hånda. Så det er ganske "normalt" for meg da jeg ikke blir så veldig påvirket av å skrive med venstre hånd.

Lenke til kommentar

Ok det må være bra å ha det sånn at begge sider er "motorisert". Eneste egenskap jeg vet om med min venstre, er at jeg er bedre i håndbak med den. Nesten ingen tar meg i håndbak med venstra. :roll:

 

Noe jeg har lagt merke til med de keivhendte, er at når de skriver holder det armen sånn liksom rundt ovenfra og ned om man skjønner hva jeg mener.

Kankje ikke alle? Men syns alltid keivhendte holder sånn når de skriver.

Kanskje det er fordi det for dem vil virke som at de begynner fra feil ende av linja?

Lenke til kommentar

http://bil.aftenposten.no/bil/Snart-slutt-for-disse-59487.html#.Utai7PTuI_o

 

Spennende "vinduspusser"-konsept, men vil ikke en lyd på 30 kHz være plagsomt for dyr? Jeg regner med at det må et visst "volum" til for at det skal fungere...

 

Genialt. Spesielt hvis en kan fjerne is fra ruta i samme slengen. Om den skremmer bort en elg eller to så tar jeg det bare som en bonus. To ganger denne uka har jeg måttet bråbremse på grunn av at de dumme dyra på død og liv må løpe over veien akkurat når jeg kommer. :mad:

Lenke til kommentar

Keivhendte. Lurer på hvordan det er å være keivhendt.

Kom akkurat til å tenke på tastaturet, er ikke det bakvendt å bruke for keivhendte?

 

Og å kjøre bil feks. Gir og gasspedal på feil side, men det går like greit?

Det er slik at enkelte ting faller inn naturlig å bruke hovedhånden eller foten sin med, som f.eks hvilken hånd man holder glasset i eller hvilken for man sparker med. Noe av dette kan være ganske innarbeidet og dermed så vil det føles feil og vanskelig dersom man bytter. Dersom det ikke er noe innarbeidet når man begynner med det så er det ikke noe særlig vanskelig å lære seg ting som gjerne er beregnet for høyrehendte.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...