Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva om man stikker hull i en stratos slik at luften siver ut, og sammenligner med en der luften er igjen?

 

Forøvrig hadde eg rett angående elgen! To poeng til meg!

Du får bare 1 halvt poeng da jeg ble "bed" om å svare

 

når jeg var inne på det med luft -bobler og smak så oppfattet dere ikke hele poenget mit .

Det jeg vil frem til var at lukt og smak er nøye satt sammen , slik at de oppfattes som smak.

Altså man kjenner duften som en del av smaken

Nå denne duften blir innestengt i bobler ( enten faste eller flyktige ) så gir det en annen opplevelse.

Duften blir altså mere konsentrert

Nå sies det er det som gir smaken på mange drikker , uten at jeg har testet det

Lenke til kommentar

Kullsyre danner salter?

Det stemmer ikke helt. Kullsyre er vann med karbondioksid.

Salt er noe annet.

Farris er vann som inneholder både kullsyre og salter.

Jeg tror ikke brus, som Coca-Cola inneholder disse saltene i tillegg til gass. Men oppskriften til Cola er jo som kjent hemmelig.

Om du kjøper en Soda-Stream kan du lage vann med kullsyre, uten salt. Noe salt kan forekomme, avhengig av springvannet i kjøkkenkrana hjemme.

"Karbonsyre danner to rekker av salter, hydrogenkarbonater og karbonater."

- http://snl.no/karbonsyre

 

KullSYRE er en syre. Det danner karbondioksid, men også salter

Endret av Diabetus
Lenke til kommentar

Jeg tar smaksessens oppi glasset før jeg tømmer boblevann fra Soda Stream-flaska oppi.

Flaska til brusmaskinen brukes altså kun til rent vann.

Sånn gjør jeg det, da slipper jeg å vaske flaska. Andre tilsetter smak rett i flaska, men ETTER at de har tilsatt gass.

Maskinen skal ikke grises til med Cola-sirup!

 

Den beste brusen som finnes er laget med denne saften, og ikke konsentrat som selges på elektrobutikken.

 

zeroh_thumb.jpg

 

 

 

Denne videoen viser en demonstrasjon av Soda Stream i bruk:

 

http://www.youtube.com/watch?v=QRXCLLzU1aM

 

 

Min Soda Stream-maskin er minst 20 år gammel, arvet av Bestefar.

Den har glassflasker på 0.33(?) liter, og ettersom glassflasker under trykk ville vært litt risikabelt, er det et kraftig stålrør som flaska føres inn i. Så er det bare å dra i et håndtak som presser tuten opp i maskinen, og trykke på gass-knappen.

Glassflaskene trenger ikke å skrus inn i maskinen, som på de moderne maskinene.

Dagens fun-fact.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at noen hardkokte egg er vanskelige å skrelle (eggehvite fester seg i skallet), mens andre ganger slipper skallet taket uten noe problem?

 

Dess ferskere egget er dess vanskeligere er det å skrelle det. Noen skyller eggene i kaldt vann rett etter kokingen for å at eggeskallet skal slippe lettere, men egg som er et par uker gamle er greie å skrelle, uansett etterbehandling.

 

Ukokte egg kan godt oppbevares flere måneder over datoen hvis de oppbevares i kjøleskap. Den påstemplede datoen er 28 dager etter produksjonsdato, dette følger et EU-krav som forutsetter at eggene oppbevares i romtemperatur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...