Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

siden det som er snedig også kan være merkelig så har jeg noen rare spørsmål.

De har ikke så mye med vitenskap å gjøer så jeg håper at de blir godtatt:

 

Nå under valgkampen er de komme en del utspill bl.a. fra FRP om 30 påbud de vil ha bort .

Defor spør jeg

hva er det som er galt med segwayen sin den er forbudt ?

Hva var galt med lakrispipen siden den er forbudt ?

hvorfor ble hjørnekjøleskap forbudt ?

 

spesielt det siste høres merkelig ut

Lenke til kommentar

hva er det som er galt med segwayen siden den er forbudt ?

 

Norske regler for hva som er motorredskap/leketøy og (registreingspliktig) motorkjøretøy er ved 10 km/t. Elektriske rullestoler, plentraktorer og motoriserte leketøy som har høyere toppfart enn 10 km/t må altså registreres som moped/motorsykkel, traktor eller bil. Segway har toppfart på 20 km/t og må altså registreres som moped for å bli lovlig. Det er en rekke kjøretøytekniske krav til registreringspliktige motorkjøretøy som Segway ikke tilfredstiller, bl.a plass til nummerskilt med belysning, påbudt lysutstyr foran og bak osv.

 

Eneste unntaket er elsykler, men for de kreves det at hjelpemotoren ikke skal gi framdrift hvis syklisten ikke trør. Og de skal kun gi hjelp til ca 25 km/t, hvis syklisten vil ferdes raskere må vedkommende trø en sykkel med en tung batteriklump på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bør filterkaffe holdes i en mørk beholder eller kan man bruke et norgesglass? Og hva har det egentlig å si når det står at produkt X bør holdes i en mørk beholder? Endrer det karakter selv om det ikke står så veldig lenge?

Kaffebønner tørkes som regel under stekende sol så jeg ser ikke helt hvorfor det skulle være noe problem. Varme tåler de også siden de med vitende og vilje varmes kraftig opp "brennes".

 

Kaffeposer er av og til av den laminerte lystette typen, men langt i fra alltid og det er så vidt jeg kan se ingen sammenheng mellom høy pris og lystett pose.

 

Konklusjon: Jeg tror det skal gå helt fint å ha kaffen på norgesglass.

 

PS. Klipp ut merke, type og datostempling og legg det inn mot glasset. Da har du kontroll på datostempling. En annen ting er at brent og kvernet kaffe ikke er særlig glad i kontakt med luft/oksygen fordi oljene i kaffen harskner raskere.

Lenke til kommentar

Hjørnekjøleskapene ble forbudt pga. lav energieffektivitet.

Slik jeg skjønte det har de faktisk ikke lav energieffektivitet per volum. Hadde man hatt to kjøleskap istedetfor ville det blitt ca. det samme. Men siden det ikke finnes en egen eu-klasse for denne type skap får man ikke en rettferdig vurdering av dem.

Lenke til kommentar

 

Er det da ikke snakk om maks 20 km/t da ?

 

Merkelig hvordan de norske reglene omdefiner kjøretøy til noe annet en de er.

nei, det er snakk om maks 6 km/t:

 

 

§ 2-3. Definisjoner av to- og trehjulede motorvogner (mopeder og motorsykler)

 

1. Med to- og trehjulede motorvogner menes alle motorvogner med to eller tre hjul, unntatt traktor eller motorredskap, med eller uten tvillinghjul, beregnet til å kjøres på veg, og med konstruktiv hastighet over 6 km/t. Begrepet omfatter også visse firehjuls motorvogner (firehjuls motorsykler), jf. nr. 2.

 

 

Kilde

Lenke til kommentar

Jeg fant ut ved en tilfeldighet at centimeterne på et målebånd jeg har er en smule kortere enn "vanlige" centimetere. En 30 cm linjal er 31,8 cm lang ifølge målebåndet. Er det et shitty målebånd, eller er det meningen at målebåndcentimetere skal være kortere?

Lenke til kommentar

Jeg fant ut ved en tilfeldighet at centimeterne på et målebånd jeg har er en smule kortere enn "vanlige" centimetere. En 30 cm linjal er 31,8 cm lang ifølge målebåndet. Er det et shitty målebånd, eller er det meningen at målebåndcentimetere skal være kortere?

1cm er 1cm, uavhengig av hva du måler med.

Litt avvik kan der jo være, det står gjerne hvor mye avvik det kan være, men det hørtes mye ut, så enten er det shitty målebånd eller slitty linjal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...