Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det enkleste er vel å smelte en sjokolade med bobler for å fjerne boblene.

Da holder det med 1 sjokolade, smelt halve :)

 

Ellers er sjokoladen på kvikklunsj antagelig en annen enn den i både stratos og i melkesjokolade.

Å teste 2 foskjellige sjokolader med forskjellig smak og ingredienser vil ikke isolere boblene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se for deg følgende eksperiment, du skal finne ut om stratos er best med eller uten bobler.

Du tar da en stratos og en kvikklunsj, smaker på begge.

Er stratosen best med eller uten bobler?

Hvordan hjalp kvikklunsjen, noe helt annet enn det man vil teste, til?

 

Jeg liker ikke kvikklunsj, men liker stratos, man man da konkludere med at stratos er bedre med bobler, selv uten å ha smakt det?

 

 

Kvikklunsjen er til like mye hjelp som isopor her, da det ikke er 2 forskjellige ting man skal teste, men samme ting med og uten luft, for å finne ut om lufta utgjør forskjell på smaken.

Men hvorfor drar du inne isopor ?

 

hvorfor ikke heller sammenligne med kjeks av den typen som er porøs og ikke porøs ?

isopor er jo tross alt bare plastkuler

Lenke til kommentar

Men hvorfor drar du inne isopor ?

 

hvorfor ikke heller sammenligne med kjeks av den typen som er porøs og ikke porøs ?

isopor er jo tross alt bare plastkuler

Melkesjokolade uten bobler er hard og smaker noe HELT annet enn kvikklunsj, som er porøst.

Isopor smaker også noe HELT annet enn melkesjokolade.

Om man skal teste to helt forskjellige ting(melkesjokolade og kvikklunsj) for å finne ut om sjokoladen er best med bobler så jeg ikke problemet med å bruke noe annet.

 

Men, glem nå isoporen, var ikke helt seriøst ment, selv om jeg mener at det ville vært likegyldig siden det er to helt forskjellige produkter og dermed ubrukelig til å teste om luftbobler utgjør noe forskjell.

 

Du kan smelte boblesjokolade for å støpe en sjokoladeplate uten bobler.

Da kan du sammenligne den med en annen sjokoladeplate.

Men oppvarmingen kan kanskje påvirke smaken noe.

Ved veldig rolig oppvarming der man holder seg på grensa til at det ikke smelter, så blir ikke smaken påvirket.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke boblene endrer smaken i nevneverdig grad, selv om jeg ikke har sammenliknet så nøye.

 

Men konsistens er også viktig.

Jeg foretrekker Nidar over Freia.

Nidars Stratos har flere små bobler, mens Freias Melkesjokolade Boble har større bobler, om jeg husker riktig.

Jeg liker godt konsistensen til Stratos, og foretrekker den om jeg skal velge.

Og jeg foretrekker "Kubbe" fremfor plate.

stratos2.jpg

 

Sjokolade handler om mer enn bare smaken til selve sjokoladen.

Man kan sikkert sammenligne den kjemiske sammensetningen til forskjellige produkter i laboratorium, men det forteller uansett ikke hele historien.

På samme måte som en vinsmaker ikke drikker vin av kjøkkenglass eller kaffekopp.

Design betyr noe.

Når man stikker sjokoladen i munnen vil sjokoladeplatens utforming og størrelse påvirke hvor store biter man tar, og hvordan man tygger og svelger den.

 

Kjøp den du liker best. Jeg foretrekker Nidar over Freia.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Den har jeg ikke sett. Har den annerledes bobler i forhold til Boble?

 

 

EDIT:

Vel, strengt talt bør ein vel heller kalle det (Boble) ei slags relansering av "Freia Melkesjokolade Porøs" (lansert i 2001) som no går ut av produksjon.

 

http://sjokoladeblogg1.blogg.no/1346449672_freia_melkesjokolade_.html

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Den har jeg ikke sett. Har den annerledes bobler i forhold til Boble?

 

 

EDIT:

Vel, strengt talt bør ein vel heller kalle det (Boble) ei slags relansering av "Freia Melkesjokolade Porøs" (lansert i 2001) som no går ut av produksjon.

 

http://sjokoladeblogg1.blogg.no/1346449672_freia_melkesjokolade_.html

 

Den hadde mindre bobler (altså boblene var mindre i størrelse, mer som Stratos) og var i "vant" sjokoladeform, ikke "hele platen består av bobler!".

Lenke til kommentar

Høres godt ut.

Jeg foretrekker jo konsistensen til Stratos fremfor Boble nettopp fordi boblene er flere og mindre.

Boble bare smelter på fingrene fordi det er altfor mye bobler, og altfor tynn sjokolade.

Stratos er hardere og mer å tygge.

 

Jeg vet ikke om boblene endrer smaken, men de endrer konsistensen. Og konsistensen er en viktig del av opplevelsen.

 

 

Lurer på om denne diskusjonen blir splittet ut i en egen tråd... :hmm:

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hva er "ingenting"? Sett fra et filosofisk synspunkt er jo ingenting noe man kan se for seg, en beskrivelse av en tilstand, altså noe reelt. Det er noe som eksisterer, ergo er det noe.

 

Hvordan forstår fysikken begrepet "ingenting" eller "tomrom"? I og med at fysikkens lover er universelle (så vidt vi vet) så burde vel de også være gyldige i et tomrom, altså rommet er ikke tomt, men heller kontrollert av noe.

Lenke til kommentar

Det går selvsagt ikke an å gjennomføre et slikt eksperiment slik jeg ser det. Det går ikke an å kontrollere for psykologiske faktorer. Et eksperiment burde gå ut på om boblene skaper andre kjemiske prosesser i munnen; da er det i det minste et objektivt grunnlag for forskjellig smak.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Høres godt ut.

Jeg foretrekker jo konsistensen til Stratos fremfor Boble nettopp fordi boblene er flere og mindre.

Boble bare smelter på fingrene fordi det er altfor mye bobler, og altfor tynn sjokolade.

Stratos er hardere og mer å tygge.

 

Jeg vet ikke om boblene endrer smaken, men de endrer konsistensen. Og konsistensen er en viktig del av opplevelsen.

 

 

Lurer på om denne diskusjonen blir splittet ut i en egen tråd... :hmm:

Har dere i samme slengen sammenlignet vann med og uten kullsyre ?

eller brus med og uten kullsyre ?

Det er nok der det ligger

lukten er jo en del av smaken

Hvis smaken ligger i luft-bolene som smelter i munnen så er det noe i det.

Lenke til kommentar

Har dere i samme slengen sammenlignet vann med og uten kullsyre ?

eller brus med og uten kullsyre ?

Det er nok der det ligger

lukten er jo en del av smaken

Hvis smaken ligger i luft-bolene som smelter i munnen så er det noe i det.

Kullsyre danner jo en rekke salter som igjen lager en ganske distinkt smak

Lenke til kommentar

 

 

Hvis smaken ligger i luft-bolene som smelter i munnen så er det noe i det.

Smaken ligger ikke i luftboblene. Luft har ikke smak.

Boblene består av luft, ikke parfyme.

Luftboblene gir sjokoladen en annen konsistens, så den føles annerledes i munnen når den smelter, og når du tygger. Noen foretrekker det. Derfor har noen sjokoladeplater luftbobler.

Det er ikke luftboblene som inneholder smak, men sjokoladen rundt.

 

 

Kullsyre danner jo en rekke salter som igjen lager en ganske distinkt smak

Kullsyre danner salter?

Det stemmer ikke helt. Kullsyre er vann med karbondioksid.

Salt er noe annet.

Farris er vann som inneholder både kullsyre og salter.

Jeg tror ikke brus, som Coca-Cola inneholder disse saltene i tillegg til gass. Men oppskriften til Cola er jo som kjent hemmelig.

Om du kjøper en Soda-Stream kan du lage vann med kullsyre, uten salt. Noe salt kan forekomme, avhengig av springvannet i kjøkkenkrana hjemme.

 

 

Nytt spørsmål:

Kan man drikke batterivann, slikt som de har på bensinstasjoner og Biltema?

36-1767_m.jpg

I teorien er jo dette bare super-renset vann som ikke ødelegger kjemien i et bilbatteri.

Men forekommer det andre stoffer som kan være helseskadelige?

Jeg spør fordi jeg har lest at industriellt fremstillt "ren" etanol kan være skadelig pga. små rester av stoffer brukt i fremstillingsprosessen, som er helseskadelige. (i tillegg til at alkohol er usunt)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Nei man trenger jo bare å sammelikne med en tilsvarende sjokolade med samme ingredienser (i forhåpentligvis samme blandeforrhold).

 

Stratos er en melkesjokolade som hovedsakelig da består av sukker, tørrmelk og kakao smør. Så å sammenlikne den med en annen melkesjokolade burde vel holde. Men det kan jo være forskjeller i blandeforhold og også hvilke aromaer som tilsettes.

 

Så det beste og enkleste vil vel være å smelte en stratos også la den størkne igjen i en form av samme tykkelse som opprinnelig også smake denne i forhold til den originale stratosen. For da er det jo ihvertfall nøyaktig samme ingrediensene og blandingsforholdet som er i den. Og boblene blir vel forhåpentligvis borte når man smelter den og rører litt.

 

Det gir jo absolutt ingen mening... Den inneholder jo kjeks og det blir dermed en totalt annen smak...

Nei, det er nok ikke så enkelt. Både å smelte sjokoladen vil endre dens smak og oppbygning utover kun konsistensen, og det skal kun små forandringer i formelen før man kan smake forskjell (selv i dobbeltblinde forsøk).

 

Nei, for å eliminere så mange feilkilder som mulig kommer man ikke utenom å gjøre det med samme sjokolade fra bunnen av, men med og uten bobler, og såvidt jeg vet er det kun Freia Melkesjokolade og Freia Porøs Melkesjokolade som oppfyller dette kravet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...