Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tipper de vil holde seg til Jordens tidsregning av praktiske årsaker.

Ett nytt system med flere datoer og lengre døgn i antall timer vil kunne skape noen merkelige situasjoner, spesiellt mtp. kommunikasjon til og fra. Om man har egen tidsberegning vil man hele tiden måtte konvertere tiden når man komuniserer med tiden. UNIX-tid for elektronisk kommunikasjon ville vært natturlig da dette ville fungert sømløst, men på f.eks fysiske dokumenter, muntlig/skriftlig kommunikasjon osv ville det vært vanskelig å alltid måtte konvertere.

 

Ang. tidsforskjellen på døgn, kunne vel en løsning der sekundene varte litt lengre vært en løsning, så det fortsatt ble 24 timers døgn. Forskjellen her ville vært såpass liten at det antagelig ikke hadde blitt merkbart på noen måter.

 

Hvorfor skal absolutt årstidene, i den grad Mars har årstider, falle på de samme datoene hvert år?

I starten vil man uansett antagelig befinne seg hovedsakelig under bakken, evt. i romdrakter eller sterkt beskyttede bygg over bakken, antagelig vil både årstid og tid på døgnet være uvesentlig de første noen hundre årene.

 

Vil anta at man ser bort ifra at mars har egen tid i sin helhet og heller bruker f.eks USA sin tid om de styrer prosjektet.

 

Men, en annen ting, er det noe reel tidsforskjell?

Beveger mars seg raskere/treigere enn jorden vil ikke bare årene og døgnene være forskjellige, men også selve tiden :hmm:

Mars flytter seg 24 kilometer pr sekund og jorden 29 kilometer pr sekund, vil ikke dette gjøre at tiden i seg selv går raskere(?). Tror dette vil skape større tekniske urfordringer på sikt enn at døgnet og året er lengre.

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja du som alle andre kan ha diabetes. Hvor mange glass med vann til middagen du drikker har jeg aldri hørt at skal korrelere med diabetes, og jeg ser hvertfall ingen logisk grunn til at skal føre til diabetes. Det jeg prøver å si er:

a>

Uansett har du mistanke om at du har diabetes, dra til legen...

Vel... En med diabetes vil ofte være mer tørst enn normalen. Så helt på jordet er ikke spørsmålet.

 

Synest i grunn svaret var vel så "bad".

 

Nå vil ikke 2-3 glass til et måltid være mye vann, og som nevnt over, det kommer an på resten av inntaket/behovet iløpet av døgnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å forlenge sekundet eller minuttet høres ut som en veldig dårlig løsning, som nevnt pga SI. Det er ønskelig å ha de samme måleenhetene til tekniske og vitenskapelige ting som på Jorden. På den annen side vil det være nyttig å ha en måte å snakke om tiden på døgnet og året, spesielt siden det kan være store temperatursvingninger. Siden det er noen relativistiske effekter inne i bildet kan det være liten verdi i å henge seg opp i det babylonske systemet som har hengt igjen på Jorden noen tusen år. 14:51:46 Central Europe Time betyr ikke all verden når du er på Mars og det er ti minutters forsinkelse fra Jorden.

 

Vi må huske at de første som reiser til Mars antageligvis ikke kommer til å være helt blåst. Er du ikke kapabel til å forholde deg til to tidssystemer når det trengs er det kanskje ikke du som burde kolonisere en ny planet, just saying. Siden det ikke nødvendigvis er noe poeng i å basere seg på den gregorianske kalenderen ser jeg for meg at det kan bli laget noe fra scratch, kanskje basert på desimalsystemet.

 

tl;dl: Det scenarioet jeg ser for meg:

  • SI-systemet blir bevart, sekunder er fremdeles en enhet.
  • UTC blir utvidet til å inneholde noe mer informasjon, som gjør at vi kan ta hensyn til relativistiske effekter når vi kommuniserer interplanetært. (mulig at dette allerede finnes)
  • Et system for å holde styr på Mars-døgn og år blir utviklet hovedsaklig til bruk på Mars, formodentlig basert på desimalsystemet så vi slipper å forveksle navn på måneder og kan holde ting litt enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff, nei, ikke innfør ennå flere merkelige måleenheter.

 

Jordas rotasjon går stadig saktere så et nytt mål vil i så fall gradvis endre mening med tida. Døgnet og året justeres etter joras baneparametere, selv om disse er i sakte og gradvis endring.

 

Sekund er en fast enhet som ikke endres over tid. Vitenskapen og verden trenger et slikt mål. At det er koblet til SI-systemet er en fantastisk tilleggstyrke til sekundet. Døgn og år kunne aldri hatt noe sånt både fordi det er variable enheter og fordi det ville krevd variable omregningskonstanter som ikke er pene runde tall i 10-tallsystemet.

 

Siden sekunder og døgn er henholdsvis fast og flytende tidsmål så trenger vi å synkronisere disse på et vis. Det gjør vi glimrende med skuddsekunder. Det tillater at sekund er fast, mens døgnets lengde varierer.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er netthinnen gjennomsiktig egentlig?

 

Vet hva slags funksjon den har, å ta opp/registrere det vi ser, men hvorfor gjennomsiktig?

Vel den er ikke helt gjennomsiktig, ellers kunne den ikke absorbert fotoner.

Den er gjennomsiktig fordi den er en tynn hinne laget av biologisk vev. Alt slikt vev er gjennomsiktig hvis du skinner sterkt nok lys på det og det er tynt nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...