Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter og ser på stortingsdebatten på nrk1 nå. Hva er dette tullet med at stortingsrepresentantene sier "ærede president", "kjære president" to ganger per setning? Jeg skjønner at det er stortingspresidenten som har høyest rang etter kongen og at han er møteleder, men jeg syns det virker noe useriøst. Er dette noe som er pålagt representantene?

 

Jeg er ofte i møter selv der vi har møteledere, men du hører ingen si "kjære møteleder" når de får ordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål: Er det mye lettere å få gode karakterer på skolen i USA?

 

Det virker ihvertfall slik på både amerikanske TV-serier og realityshow og dokumentarer. Der blir folk som ikke virker så veldig smarte akkurat skikkelig missfornøyd for en B eller C og masser av folk går ut med nesten bare A'er.

Du har allerede fått noen svar, men tenkte å komme med noe til.

 

Folk som har utvekslet ved universitet i USA som jeg har pratet med, har hatt et system der man kan få mer enn 100% totalt. Typ. eksamen gir "100%", men så kan en også få bonus av oppgaver eller extra credits-oppgaver på eksamen. Så å trenge 90% for å få en A blir ikke helt riktig, da det i tilfeller bare trenger å bety 90 av 115 poeng, ikke 90/100.

 

Også slik at om en fikk dårligere enn B to semestre på rad, ville en ikke lenger få gå der. I Norge legger man jo snittet på C, og prøver å ha en vanskelighetsgrad med like mange over og under C. Sier da seg selv at det er inflasjon i karakterene der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Milliardær vil sende 80 000 mennesker til Mars

 

Disse folkene vil sikkert ønske seg YouTube, Spotify, Facebook og så videre.

Hvordan ville internett fungert der oppe?

 

The maximum distance from Earth to Mars is 401,355,980 km

The minimum distance is 54,510,620 km

Dividing by the speed of light in free space at 2.997 x 10^5 km/s gives...

Max time = 22.29 mins

Min time = 3.03 mins

http://www.funtrivia.com/askft/Question50130.html

 

I verste fall ville det ta 45 minutter fra en marsboer poster en tweet, til en annen marsboer kan lese det, hvis Twitter-serveren stod på jorden.

Har jeg regnet rett?

Hva slags båndbredde ville de klart? Jeg skjønner at det er høy ping pga. lysets hastighet, men når nedlastningen først har startet, vil den da klare å streame musikk og film?

Lenke til kommentar

Milliardær vil sende 80 000 mennesker til Mars

 

Disse folkene vil sikkert ønske seg YouTube, Spotify, Facebook og så videre.

Hvordan ville internett fungert der oppe?

 

 

http://www.funtrivia...stion50130.html

 

I verste fall ville det ta 45 minutter fra en marsboer poster en tweet, til en annen marsboer kan lese det, hvis Twitter-serveren stod på jorden.

Har jeg regnet rett?

Hva slags båndbredde ville de klart? Jeg skjønner at det er høy ping pga. lysets hastighet, men når nedlastningen først har startet, vil den da klare å streame musikk og film?

 

Gitt at man bruker protokoller som tar hensyn til den slags burde det gå an å få til en ganske god båndbredde. Per i dag har NASA 256 kb/s, med én satelitt i bane rundt Mars som sender. Hvor mye mer man klarer å tyne ut kommer formodentlig bare an på hvor mye penger man er villig til å bruke på infrastrukturen, men sannsynligvis vil det finnes mer effektive løsninger enn å streame alt fra jorden. F.eks å ha en parallell kopi av Youtube og Spotify på Mars, og nøye seg med å synkronisere den. Regner med at interplanetær båndbredde blir litt dyrere enn 3G.

 

http://www.msnbc.msn.com/id/4269545/ns/technology_and_science-space/t/mars-rovers-get-bandwidth-boost/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...