Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Nå vet jeg ikke hvor mye kjøling en lastebil trenger, men kan det tenkes at lastebilen kan trenge litt av denne luften som går i mot? Ser selvsagt poenget med lengden, men dersom lastebilen hadde vært helt strømlinjeformet, hadde det vært vanskelig å skaffe nok kjøling til motoren?

Jeg tror nok det kommer mer enn nok luft inn i fronten her også:

peterbilt-386-truck.jpg

Eller her:

dsc_0023.JPG

 

Det blir ikke noe særlig forskjell på hvor mye luft som kommer inn i grillen om lastebilen har snute eller ikke.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En i fysikklassen kom opp med et veldig interessant spørsmål!

 

Er det noe her i verden/verdensrommet/overalt, som er en tilfeldighet egentlig? Når man triller en terning, er det ikke tilfeldig at man får tall fra 1-6. Kan være underflaten, vekt, motstand osv osv som spiller inn. Så sånt sett så er det vel ingenting som er tilfeldig, eller? :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det du snakker om heter determinisme. Så spørsmålet er om det finnes noen underliggende mekanismer hvis utfall er tilfeldige. Om det ikke gjør det vil heller ingenting som terningkast o.l. være tilfeldig som sådan. Per i dag så virker det som det finnes tilfeldigheter på de underliggende mekanismene/lavnivå, så svaret er at "per dagens fysikkunnskap, så finnes det tilfeldigheter".

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Da lager de vel et par luftinntak da? Racerbiler klarer seg jo... :p

Racerbiler med diverse innsug, vinger og frittliggende hjul (f.eks F1-biler) har faktisk en luftmotstanskoeffisient (cw-verdi) som ei middels låvedør på tvers av luftstrømmen, det vil si ca 5. Det som redder racerbilene er at frontarealet er minimalt slik at cwa-verdien (reell luftmotstand) ikke er spesielt høyt.

 

AudiR18vAudiR6frontalareacalc.PNG

 

Her er et eksempel på frontarealet på en Audi A6 sammenlignet med Audis Le Mans-racer. Le Mans-raceren har vesentlig lavere frontareal, så selv med høyere cw-verdi er cwa-verdien likevel lavere.

 

På lastebiler er frontarealet enormt og faktisk er dagens snuteløse europeiske lastebiler omtrent like aerodynamiske som snutebilene i USA. Frontarealet kan man ikke gjøre noe særlig med uten at det går på bekostning av lastekapasitet. De viktigste innsatsområdene er videre bakover lastebilen, særlig viktige er triks for å minimere spalten mellom førerhuset og lastekassen, inndekking av sidene mellom hjulene og ikke minst avslutningen av lasteromkassen. Mercedes viste en aerodynamisk konseptlastebil for noen få år siden, sånn så den ut bakfra:

 

Mercedes-Aerodynamic-Truck-Rear-View.jpg

 

Men av og til dukker det opp sære førerhus også, som dette fra designeren Luigi Colani:

 

truck.jpg

Endret av SeaLion
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror nok det kommer mer enn nok luft inn i fronten her også:

*

*

 

Det blir ikke noe særlig forskjell på hvor mye luft som kommer inn i grillen om lastebilen har snute eller ikke.

Det var ikke om lastebilen har snute eller ikke, det blir selvsagt ingen særlig forskjell. Det jeg tenkte på var hvor egnet et aerodynamisk bra design hadde vært i stand til å kjøle ift lastebil med snute. For mye av luftmotstanden går nok til å kjøle ned motoren, eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar

En i fysikklassen kom opp med et veldig interessant spørsmål!

 

Er det noe her i verden/verdensrommet/overalt, som er en tilfeldighet egentlig? Når man triller en terning, er det ikke tilfeldig at man får tall fra 1-6. Kan være underflaten, vekt, motstand osv osv som spiller inn. Så sånt sett så er det vel ingenting som er tilfeldig, eller? :hmm:

 

Radioaktivitet er vel helt tilfeldig?

Lenke til kommentar

Racerbiler med diverse innsug, vinger og frittliggende hjul (f.eks F1-biler) har faktisk en luftmotstanskoeffisient (cw-verdi) som ei middels låvedør på tvers av luftstrømmen, det vil si ca 5. Det som redder racerbilene er at frontarealet er minimalt slik at cwa-verdien (reell luftmotstand) ikke er spesielt høyt.

 

Er det virkelig riktig? Hvor kommer all downforcen fra om ikke reell luftmotstand er høy? Jeg ville tro en F1-bil ihvertfall har høyere total luftmotstand enn en vanlig bil (ihvertfall om den er tunet for relativt mye downforce)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte litt større ting AtW. Da er det ingen tilfeldigheter vil jeg tro.

 

Nakmus: hvordan?

 

Altså, et ustabilt isotop, dvs. radioaktivt, vil ved tilfeldige tidspunkt skyte ut enten alfa-, beta- eller gamma-stråling (spørs på isotopet).

Endret av Nakmus
Lenke til kommentar

Jeg tenkte litt større ting AtW. Da er det ingen tilfeldigheter vil jeg tro.

 

Nakmus: hvordan?

 

Sålenge de grunnleggende mekanismene er tilfeldig, så vil disse tilfeldighetene også påvirke det makroskopiske bildet. Så ting vil være tilfeldig (men kanskje noen utfall er ekstremt sannsynlige, og andre ekstremt usannsynlige)

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det virkelig riktig? Hvor kommer all downforcen fra om ikke reell luftmotstand er høy? Jeg ville tro en F1-bil ihvertfall har høyere total luftmotstand enn en vanlig bil (ihvertfall om den er tunet for relativt mye downforce)

 

Frontarealet på en F1-bil er stort sett bestemt av motoren, hjulene og vingene. Totalhøyden på en F1-bil er i følge reglene maksimalt 95 cm, dette er knapt til underkanten av vinduene på en vanlig bil. Selve F1-bilen er superglatt, selv førernes hjelmer optimeres i vindtunell for å gi minst mulig luftmotstand. Omtrent all downforce kommer av vingene foran forhjulene og over bakhjulene.

 

f1malaysiagp_022.jpg

Endret av SeaLion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nevn noe som er tilfeldig da.

Brownske bevegelser. Veldig små partikler vil bevege seg tilfeldig i alle retninger over veldig kort avstand fordi de kolliderer med molekylene som ligger rundt. Molekylene beveger seg på grunn av varme. Bevegelsesmengden til et molekyl i det øyeblikk det kolliderer er i aller høyeste grad, på en kvantemekanisk nivå, tilfeldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frontarealet på en F1-bil er stort sett bestemt av motoren, hjulene og vingene. Totalhøyden på en F1-bil er i følge reglene maksimalt 95 cm, dette er knapt til underkanten av vinduene på en vanlig bil. Selve F1-bilen er superglatt, selv førernes hjelmer optimeres i vindtunell for å gi minst mulig luftmotstand. Omtrent all downforce kommer av vingene foran forhjulene og over bakhjulene.

 

 

Det er jo greit nok, fordi all drag som ikke gir downforce er totalt bortkastet så vil man selvfølgelig minimere dragen på alt som ikke gir downforce, men vingene og de andre tingene som generer downforce gir enormt mye downforce, disse kreftene kommer fra ett sted, nemlig fra lufta som møter bilen, og det burde jo øke luftmotstanden betraktelig? Dette underbygges også av den lave toppfarten F1-biler har i fohold til størrelse vekt og effekt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vi skal stole på Wikipedia har formel 1 biler en chart?cht=tx&chl=C_d (drag koeffisient) på 0,7 til 1,1, mens en moderne Ford Focus har en chart?cht=tx&chl=C_d på omtrent 0,27.

Luftmotstand ved en gitt hastighet er jo proporsjonal med chart?cht=tx&chl=C_d \cdot A

Med tanke på at chart?cht=tx&chl=2,5 < \frac{C_{D\text{-F1}}}{C_{D\text{-Focus}}}<4,0 og chart?cht=tx&chl=\frac{A_{\text{F1}}}{A_{\text{Focus}}}\approx 0,5 er nok den totale luftmotstanden til en F1 bil høyere enn for en personbil ved en gitt hastighet. chart?cht=tx&chl=\frac{AC_{D\text{-F1}}}{AC_{D\text{-Focus}}} \approx 1.5

https://en.wikipedia...rag_coefficient

http://www.formula1....gulations/8695/

http://www.motortren...s/exterior.html

Endret av Zlatzman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Luftmotstand på F1 er så stor at ved full fart vil retardasjonen være ca 1G når man slipper gassen. Det er mer enn du får ved å stå på bremsen på en vanlig bil!

Hvis du hadde klart å oppnå F1-toppfart (350 km/t) med en vanlig bil ville nok den også bremset kraftig opp ved å lette på gassen. Kanskje den rett og slett hadde blåst til skogs og truffet et tre. ;)

 

Men ellers er det nok korrekt at en F1-bil har en voldsom luftmotstand, til tross for et ganske minimalt frontareal.

 

Lastebilers enorme frontareal er selvsagt deres største ulempe, uansett om de har snute eller ikke. Selv med ganske voldsom strømlinjedesign så vil det være umulig å eliminere ut frontarealet. Men som sagt er det nok mer å hente ved sideskjørt og hekkutforming enn videre strømlinjing av selve førerhytta.

Endret av SeaLion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...