Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når sola er fremme på en varm dag ser man en skygge på veggen som beger seg uten at det er noe i veien .

Hva kommer det av ?

 

Det kommer av samme grunn som Simen1 forklarte på forrige side. Når noe av lyset blir bøyd vil det naturlig bli noen lysere og noen mørkere plasser bak der hvor det beveger seg varm luft. Bevegelsene i "skyggen" kommer av at luften som er varmere stiger og dermed beveger seg. Grunnen til at du har inntrykket av at det ikke "er noe i veien" er fordi det bare er luft og varmen kommer fra noe som har absorbert mer energi fra solen enn det luften rundt har og dermed avgir varmen som er bak fenomenet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har spurt om dette før, men prøver igjen.

 

På trafikklysene (Rød, Gult og Grønt lys) så har jeg i det siste lagt merke til at på den firkanten som det røde lyset er, så er det ofte ett lite hvitt lys nede i høyre hjørne.

 

Noen som vet hva dette er ?

Lenke til kommentar

Sier trafikkreglene at det å kjøre på rødt+gult (si hvis du kommer kjørende i fart, og iom. at du kjenner krysset godt vet du at det kommer til å skifte til grønt akkurat i det du passerer lyset) er like forbudt som å kjøre på rødt?

 

Formildende omstendigheter, men mot en regelrytter ville loven være på hans side. Hender selv jeg kjører på rødt, siden et av våre lokale lyskryss har tregt for å skifte på nattestid.

Lenke til kommentar

Sier trafikkreglene at det å kjøre på rødt+gult (si hvis du kommer kjørende i fart, og iom. at du kjenner krysset godt vet du at det kommer til å skifte til grønt akkurat i det du passerer lyset) er like forbudt som å kjøre på rødt?

Så lenge du ikke kjører over stripa når det lyser rødt er det lov, så lenge det ikke utgjør noe fare osv...

Lenke til kommentar

Er det rødt er det ulovlig å kjøre, er det grønt er det lov. Gult er bare for å visa at det snart bytter og gir deg verken lov til å kjøre eller ber deg stoppe. Det er det grønt eller rødt lys som gjør.

 

Når du tenker på lovligheten kan du bare se bort ifra det gule lyset, det er kun for å varsle at det bytter snart

 

Edit, når jeg tenker meg om er vel ikke det grønne lyset så relevant heller, for man kan kjøre på gult. Mer korrekt er vel rødt lys=ikke kjør.

Alle andre lys, evt. Ingen lys, gir deg lov til å kjøre...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Du skal også stoppe på gult med mindre det ikke er noen god grunn for ikke å gjøre det.

 

Når man er inne i det.

jeg tenker meg et scenarie der man venter på grønt lys ( det er forsatt rødt ) og det kommer et utryknings kjøretøy bak deg i full utrykning . hva er det riktig handling her.

normalt vil man nok kjøre på rødt , men er det riktig å gjøre det ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...