Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er veldig avhengig av flere faktorer, som hvor sterkt sollyset er den dagen, og hudtypen din.

Det finnes ikke et fasitsvar som gjelder for alle.

nå var spørsmålet hvor mye av slikt sollys tåler jeg , eventuelt hvordan kan man finne det ut ?

Så da må svaret bli at det kommer an på hud typen .

 

Det er neppe noen som vet helt konkret hvor lenge man tåler solingen uten faktor .

Så bruker man en solkrem med faktor , likevel vet man jo ikke om det holder for hele dagen .

 

her er det alle 4 årstidene på en gang og ca 5 varmegrader

Lenke til kommentar

Å spise plast generelt regnes vel som nokså farlig. Uten at jeg har forska på det selv, vil jeg tro det er en viss fare for at du ikke får det skikkelig ned, og da kan det hindre luftveiene => Ouch.

 

Å bruke rustent bestikk er ikke farlig. http://www.finishing.com/207/08.shtml

 

Ok, men plast brukt i matproduksjon er vel ufarlig å spise? Må være mange som har glemt å ta av plasten på gradiosaen, stekt den og spist den med plast som fyll.

Lenke til kommentar

Å spise plast generelt regnes vel som nokså farlig. Uten at jeg har forska på det selv, vil jeg tro det er en viss fare for at du ikke får det skikkelig ned, og da kan det hindre luftveiene => Ouch.

 

Å bruke rustent bestikk er ikke farlig. http://www.finishing.com/207/08.shtml

 

Ok, men plast brukt i matproduksjon er vel ufarlig å spise? Må være mange som har glemt å ta av plasten på gradiosaen, stekt den og spist den med plast som fyll.

 

Ikke pokker, den samme rasen som sender en mann til månen spiser ikke mat med plasten på! Dersom folk faktisk gjør dette så tror jeg vi snarest bør hjelpe evolusjonen på vei da den tydeligvis ikke gjør jobben sin.

 

On topic: Hvor mye lagringskapasitet finnes det i verden dersom vi slår sammen alle verdens hardisker?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Energi lager lyd. Eg, kinetisk energi til en sten som faller og kolliderer med bakken lager varme og lyd (sikkert mer).

 

Betyr det at man kan måle energi i desibel? Eller finne ut hvor høy desibel som vil oppstå når eg. 30 gram omgjøres til energi (e=mc^2) for så konverteres videre til kun desibel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Energi lager lyd. Eg, kinetisk energi til en sten som faller og kolliderer med bakken lager varme og lyd (sikkert mer).

 

Betyr det at man kan måle energi i desibel? Eller finne ut hvor høy desibel som vil oppstå når eg. 30 gram omgjøres til energi (e=mc^2) for så konverteres videre til kun desibel?

Man kan ihvertfall regne effekt i decibel. (alt kan regnes i decibel om man vil, det er bare ett forholdstall), nå er jo 30 gram ekstremt mye i en slik proses, det er 2,7 * 10^15 Joule. Om man antar alt blir lyd og lyden tar ett tidels sekund, så snakker vi 2,7 * 10^16 Watt. Eller omlag 284 dB lydeffekt, som er omlag 270 dB lydtrykk på en meters avstand. Noe som er ekstremt mye, grovt forenklet kan man si at man fortsatt har ett nivå på smertegresen (130 dB), 10 000 kilometer unna.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apropos lyd og energi. Hva skjer når lydbølger «nuller ut» hverandre, som i aktivt støyreduserende hodetelefoner? Blir lufta varmere?

 

Jeg er ganske sikker på at det ikke utvikles varme. Du må ta med lydkildene (høyttaleren og bakgrunnsstøyen): Der lages varmen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Apropos lyd og energi. Hva skjer når lydbølger «nuller ut» hverandre, som i aktivt støyreduserende hodetelefoner? Blir lufta varmere?

 

Nei, energien i ett større område er det samme, det er bare lokal destruktiv interferens. (for noen utenfor hodetelefonen din vil lyden være høyere)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk ATW!

 

Nytt spørsmål:

 

Jeg har i de siste dagene slitt veldig med å sovne ettersom jeg hoster veldig mye. Men så fort jeg sovner så sover jeg dypt og godt gjennom hele natta. Jeg antar at irritasjonen og slimet i halsen ikke forsvinner når jeg sovner, så hvorfor hoster jeg ikke i søvne?

 

ps. så fort jeg sovner, så holder jeg ikke de andre jeg sover med våkne sier de. Jeg hoster altså ikke uvitende i søvne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...