Jump to content

Anterialis

Medlemmer
  • Content Count

    3466
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

100 :)

About Anterialis

  • Birthday 02/19/1987

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

13306 profile views
  1. Til info: Etter min forståelse fikk bmw i3 4 av 5 stjerner grunnet noe dårligere sikkerhet for myke trafikanter, ikke grunnet dårligere sikkerhet for passasjerene. Like uaktuelt med i3? Dette er en fantastisk artig bil, CCS, god rekkevidde, og svært praktisk for å være så liten. Men ja, det er en liten (og lett) bil.. https://insideevs.com/news/319810/bmw-responds-to-euro-ncap-4-star-rating-by-saying-i3-basically-got-5-stars/ Volvo XC40? Glem det, den er vel over budsjettet... Honda-e er ser også utrolig kul ut, men du poengterer problemet.
  2. Jf. ladeportside. Etter å ha eid i3 (laderport bak. hø. bakdør) og bmw-hybrider (3-serie, x5, ladeport foran ve. fremdør) synes jeg foran ve. fremdør er det beste stedet å ha porten. Jeg har aldri hatt ladeport foran/panser. Jeg parkerer ofte med fronten/baken helt inn mot vegg/ett-eller-annet slik at det ikke er mulig å gå foran/bak bilen. Videre må jeg jo ut av bilen slik at jeg ofte sørger for god plass langs bilens venstre side, hvor ladeporten altså befinner seg. Forståelig nok er dette smak og behag, men jeg ser ikke helt årsaken til at det er best å ha porten foran bilen / på panseret, særlig mtp. trange garasjer etc..
  3. Forstår det du skriver, men det er dette som er poenget mitt. Det må komme en holdningsendring! Vi lader mobilene våre daglig (kanskje til og med flere ganger hver dag!) og det er litt av det samme. Når vi blir vandt til å lade elbilen daglig (hjemme) så tror jeg problemet blir vesentlig mindre.
  4. Fin «anmeldelse»! 1) Jeg leste igjennom de første to sidene og ser at flere reagerer på kort rekkevidde. Dette syns jeg er et interessant diskusjonstema. Hvorfor mener folk at man må ha så lang rekkevidde? Jeg er helt enig med trådstarter, de fleste av oss kjører mindre enn 100 km daglig med sin nummer to-bil, kanskje opp mot 95-98% av tiden. De fleste som kjøper Honda-e tror jeg har en større hovedbil som kan brukes til hytte/langkjøring. Hvorfor skal da folk på død og liv frakte rundt på flere hundre kilo med ekstra batteri som forringer forbruket (kwh/km)? Jeg forstår rekkeviddeangsten, mange er ikke vant til å måtte fylle/lade flere ganger i uken, men dette tror jeg kommer til å endre seg når flere kjøper seg hjemmelader (inkl. arbeidsplasser, og IKKE MINST hurtiglademulighet på alle bensinstasjoner i landet, burde blitt lovfestet i Norge). 2) Flesteparten (?) som kjøper Honda-e vil kanskje lease eller beholde bilen i maks 5-6 år før den selges. Batterilevetiden blir således mindre viktig. En ny tilsvarende batteripakke om 8-10 år tror jeg blir relativt billig da den på det tidspunktet har utdatert teknologi. Hva er årsaken til at så mange reagerer på dette? Jeg syns Honda-e ser fantastisk ut, skikkelig morsom. Kunne absolutt tenkt meg en Honda-e som nummer-to bil. Jeg er dog spent på kvaliteten. Kjører nå hybrid-SUV med relativt lang rekkevidde (faktiske 70km på vår/sommer/høst) og dette er egentlig mer enn nok for meg 95% av tiden. Således er 230 km mye mer enn nok for meg for bil nr. to. Jeg har tidligere kjørt førstegenerasjon bmw i3 i ett år som hovedbil (før kone og barn..) med 100-150 km (sommer-vinter) og pendlet mellom Hamar og Folldal. Dette fungerte helt glimrende med ladestopp på Ringbu (2-8 km igjen i Ringbu før hurtiglading til 80%) og noen prosent igjen vel fremme i Folldal. Således var jo dette en perfekt bil for det formålet, jeg fikk brukt hele batteriet. Jeg forstår ikke hvorfor man skal ha 80% batteri igjen når man har kjørt sin daglige kjøremengde... Jeg er interessert i en diskusjon, og har masse å lære selv! 😃
  5. Skyter bare inn et forslag mtp. at flere leser denne posten i etterkant: Jeg er godt fornøyd med mitt Netgear Orbi system (AC3000,Rbk50) med backhaul, det er eksemplarisk på hastighet. Stabilitet er ok/god, med det mener jeg at jeg har hatt 4-5 “problemer” (løsning: dra ut strømmen) over 4 år. Jeg er sær på stabilitet. Jeg anbefaler Orbi til alle mine bekjentskaper. Jeg har en kamerat med M5 i et større hus, og han er ikke fornøyd med rekkevidden og stabiliteten. Jeg tror at man ikke må glemme fysikken bak WiFi-teknologien; elektromagnetiske bølger. Derfor er antennene viktige, og kjøper man for små/flate rutere med mindre antenner vil de ha større problemer med rekkevidde sammenlignet med større rutere med større antenner (som orbit...). Sistnevnte er høyere enheter, men ser i mine øyne akkurat fine nok ut til å ha i stua. Jeg har min på TV-bordet i stua, se bilde. (Legg merke til fugl-detaljen på ve. høyttaler for å oppnå akkurat høy nok konefaktor til å ha dette 5.1-anlegget i stua... Orbi til ve. for senterhøyttaler, Athom Homey til hø.) Ser nå at Orbi har kommet ut med Wifi 6, kan jo sjekkes ut. Her har du flere forskjellige prisklasser også. https://www.netgear.com/orbi/wifi-systems.aspx
  6. Enda et nybegynnerspørsmål: Jeg la inn en kjøpsordre i helgen på Aker BP, limit 184.8. Dette var også kursen jeg til slutt betalte. Når jeg sjekker den historiske kursoversikten ser jeg dog at kursen lå på under 184 til morgenen i dag da jeg regner med orderen gikk igjennom. Dersom kursen var lavere enn min limit, hva er da årsaken til at jeg betalte 184.8? Jobber ikke megler «på min side» for å skaffe billigste aksjer? Eller jobber megler for å skaffe mest mulig for selger? Forstår ikke dette helt... Takk for hjelp
  7. Ja dette med omregistrering vet jeg skjer umiddelbart. Jeg tenkte selv at mitt vognkort del 1 ikke trengte å være med i bilen da kjøper jo omregistrerer bilen og får midlertidig vognkort på pdf tilsendt umiddelbart ifm. salget, før kjøper kjører hjemover. Men på tips over lot jeg altså del 1 ligge i bilen i tillegg til kjøpers midlertidige vognkort.
  8. Dersom du ikke trenger pengene på mange år (mao. sparehorisont over 6-8 år) kan jo aksjefond være et alternativ? Evt. om du trenger noen av pengene, sett halvparten inn på et anbefalt aksjefond/indeksfond på Aksjesparekonto. Det tror jeg at jeg ville gjort.
  9. Hei! Jeg er helt ny på dette og har ikke klart å finne svaret på følgende spørsmål. Jeg har forstått at en måte for selskaper å skaffe kapital på er å børsnoteres. På den måten kan selskapet selge primæraksjer. 1) Jeg regner med at selskapet setter en slags verdi på selskapet som antall primæraksjer multiplisert med aksjekurs er lik. Men hvordan settes selskapets verdi? Hvordan velger man hvor mange aksjer man skal selge og til hvilken pris? 2) Hvor kjøpes primæraksjer? Hvor legges det ut og hvordan foregår det? 3) Jeg har også forstått at primæraksjer selges ved emisjon, og aksjonærene er vanligvis (?) de som får tilbud om å kjøpe først. Hvordan får aksjonærene dette tilbudet? Mail/brev? Hvordan kjøpes de (kontonummer, KID)? Havner de på børsen og kjøpes igjennom megler på vanlig måte? Takk for svar =)
  10. Hmm, jeg er helt sikker på at jeg har lest 1,4%, men det må ha vært noe annet 😕 Leser nå følgende: Årlig forvaltningshonorar: 0,20% Løpende kostnad: 0,22%. Hva er forskjellen på disse? Hva koster fondet i året; 0,2, 0,22 eller 0,2 + 0,22 = 0,42? Videre fordeler jeg litt i DnB Global Index A samt DnB Teknologi. Sistnevnte er aktivt forvaltet, årlig forv.honorar og løpende kostnad er 1,5% ser jeg, så det er jo en del mer. Regner med det statistisk/historisk sett gir høyere avkastning vs. passivt forvaltede fond...
  11. Takk! Den tråden så jeg ikke... Jeg tror Indexfond A til DnB er så dyrt, burde kanskje valgt et annet eksempel, men sparer allerede i det fondet fra før... Takk for gode tilbakemeldinger, jeg skal lese tråden din, -Mort3n 😃
  12. Anterialis

    DNR skjema?

    I elektronisk pasientjournal og elektronisk kurve (på data'n..) registreres ofte slike viktige beslutninger. HLR- er som det står over uttrykket vi bruker blant helsepersonell. En HLR- vurdering kan gjelde aktuell sykehusinnleggelse (e.g. dødelig aktuell sykdom, hvor pas. kan overleve lenge dersom han kommer seg ut av det / ikke får hjertestans), eller for alle fremtidige innleggelser (e.g. langtkommet kreftsykdom). Videre gjøres slike beslutninger fortrinnsvis med pasient og pårørende, men også etter ren medisinskfaglig vurdering. Det er viktig å tenke på hva man gjennopplivet pasienten til. Dersom man får hjertestans/sirkulasjonsstans grunnet alvorlig metastasert (spredning) kreftsykdom, vil man bare kommer dårligere ut av det etter eventuell hjerte-lungeredning (like grunnleggende syk, men nå også mer smerter, trolig ribbensbrudd, lungebetennelse og stor sannsynlighet for ny hjerte-/sirkulasjonsstans innen få dager). Dersom man er relativt ung, men får hjertestans grunnet e.g. akutt hjerteinfarkt, så kan man gjennopplive --> gjøre intervensjon på blodårene på hjertet (fjerne blodroppen) --> "problem løst" og ingen umiddelbar risiko for ny hjertestans. I slike tilfeller kan man til og med gjøre intervensjon på hjertet under pågående hjerte-lungeredning. Dette er en veldig viktig debatt. Vi gjør dessverre forsøk på gjenopplivning i tilfeller det egentlig ikke burde vært forsøkt, grunnet manglende god vurdering/pasientsamtale i forkant.
  13. Takk for flotte tips! 1) Da lar jeg vognkort del 1 ligge i bilen. 2) Planen er å omregistrere i kveld, overtagelse i morgen formiddag. Jeg håper da at dersom omreg. ikke gjøres automatisk i kveld, vil det gå igjennom ila. noen virketimer i morgen tidlig... 3) Bombrikke og bomselskap-deaktivering er gjort =) 4) Forsikring skal kjøper ha ordnet med allerede angivelig, med overtagelse i morgen..
  14. Hei, beklager "kommanderende" tittel... Jeg skal selge bil i dag og kom plutselig på én ting. Jeg vet at del to / salgsmeldingen kan leveres på nett elektronisk (vegvesen.no), men hva med del 1? Den skal jo alltid ligge i bilen, skal den da også følge bilen og dens nye eier når jeg nå selger bilen i kveld? Vognkort del to regner jeg med at jeg bare kan makulere. Tusen takk for raske svar =) Herlig forum =)
  15. Hei, min kone og jeg velger å spare årets feriepenger til bruk neste år (vinter/vår). La oss si dette er ca. 80k, har dere noen anbefalinger å komme med hva sparemåte angår? Jeg har nettopp begynt å lære meg litt om akjse-/fondsmarkedet. Tidligere stod alle penger på sparekonto, det er jo tross alt det tryggeste, men har "ingen" avkastning. De siste dagene har jeg begynt å vurdere å sette pengene i et indexfond, la det stå ut året, og fra 1/1-21 begynne å se når jeg bør ta de ut før bruk kanskje mars-april. Jeg har råd til å tape noen tusenlapper, og sannsynligheten for tap mer enn 5000 kr dersom jeg setter pengene i et indexfond (E.g. DnB global a) er kanskje veldig lave, selv om jeg bare sparer i 6-10 mnd? Hva ville dere gjort? Aksjer tror jeg ikke at jeg har kunnskap eller tid til å spekulere/investere i. Altså: - 80-100k - spare i 6 mnd - tap på 5000k er en ok risiko for meg, jeg ønsker >95% sikkerhet for at jeg ikke taper mer enn dette (historisk, jeg forstår at ingen kan garantere noen ting som helst) Indexfond: - koster vel ingen ting å kjøpe seg inn i? De har vel en årspris, på 1,4%, det er ok. - tips til andre fond? På forhånd takk for hjelpen 😃
×
×
  • Create New...