Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk ATW!

 

Nytt spørsmål:

 

Jeg har i de siste dagene slitt veldig med å sovne ettersom jeg hoster veldig mye. Men så fort jeg sovner så sover jeg dypt og godt gjennom hele natta. Jeg antar at irritasjonen og slimet i halsen ikke forsvinner når jeg sovner, så hvorfor hoster jeg ikke i søvne?

 

ps. så fort jeg sovner, så holder jeg ikke de andre jeg sover med våkne sier de. Jeg hoster altså ikke uvitende i søvne.

Er ingen medisiner, men noen reflekser blir jo undertrykt når man sover, det er vel kanskje en av de?

 

AtW

 

Du mener at støyen vil bli høyere for de andre hvis jeg har støyreduserende hodetlf? :hmm:

 

Korrekt, men om det er merkbart i ett støyende miljø i praksis? Antakelig ikke.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner at det er veldig minimalt. Men fortsatt ganske spess.

 

Hvis man har to lydkilder som sender samme sinustone mot hverandre, men den ene forskjøvet så de nuller hverandre ut, vil da lyden bare flyttes fra punktet de treffer hverandre til en litt større omkrets?

 

Ja, bølgen vil fortsette "bak" de to høytalerene på hver side, og man får da lyden av to høyttalere istedet for en.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Korrekt, men om det er merkbart i ett støyende miljø i praksis? Antakelig ikke.

 

AtW

Vil ikke støyisolerende hodetelefoner være ekvivalent med en 100% lydtett membran?

Varierer jo litt etter hvor godt de isolerer. 30 dB er jo ett 99.9% lydtett menbran :) Eller tenker du på at lydenergien går over til andre energiformer når det treffer hodet ditt og høretelefonene? Ja, det vil det isåfall gjøre. Men det gjør det uten motlyd også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg skulle bestilte noe på nettet istad, der jeg hadde tastet inn alt riktid, men tok utløsdatoen på kortet ett år feil.. Kan jeg trygt bestille nytt uten og få 2 pakker på døren?

Har du oppgitt feil info vil nok betalingen bounce, og da blir ikke varen sendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Korrekt, men om det er merkbart i ett støyende miljø i praksis? Antakelig ikke.

 

AtW

Vil ikke støyisolerende hodetelefoner være ekvivalent med en 100% lydtett membran?

Varierer jo litt etter hvor godt de isolerer. 30 dB er jo ett 99.9% lydtett menbran :) Eller tenker du på at lydenergien går over til andre energiformer når det treffer hodet ditt og høretelefonene? Ja, det vil det isåfall gjøre. Men det gjør det uten motlyd også.

 

AtW

Jeg tenker at dersom støyisolerende hodetelefoner skaper en situasjon med 0 dB volum inne i øreklokkene, vil det være irrelevant for omgivelsene om hodetelefonene har aktiv eller passiv støyisolering. Det er mulig dette er avhengig av at den aktive isoleringen er 100 % effektiv, og all ineffektivitet vil speile seg i ekstra lydenergi både inne i og utenfor hodetelefonene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk ATW!

 

Nytt spørsmål:

 

Jeg har i de siste dagene slitt veldig med å sovne ettersom jeg hoster veldig mye. Men så fort jeg sovner så sover jeg dypt og godt gjennom hele natta. Jeg antar at irritasjonen og slimet i halsen ikke forsvinner når jeg sovner, så hvorfor hoster jeg ikke i søvne?

 

ps. så fort jeg sovner, så holder jeg ikke de andre jeg sover med våkne sier de. Jeg hoster altså ikke uvitende i søvne.

Er ingen medisiner, men noen reflekser blir jo undertrykt når man sover, det er vel kanskje en av de?

Min erfaring med min datter er at før hun sovner skikkelig kan hu hoste ganske mye. Da vil hu gjerne sovne og våkne ganske ofte. Hvis vi da f.eks gir henne vann som jo bedrer halsirritasjonen midlertidig så sovner hu kanskje skikkelig og sover gjennom hele natten.

 

Så eg tror du er inne på noe ATw. At når man sovner skikkelig så er det noe som gjør at kroppen ignorerer disse tingene som gjør at man irriteres og må hoste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Korrekt, men om det er merkbart i ett støyende miljø i praksis? Antakelig ikke.

 

AtW

Vil ikke støyisolerende hodetelefoner være ekvivalent med en 100% lydtett membran?

Varierer jo litt etter hvor godt de isolerer. 30 dB er jo ett 99.9% lydtett menbran :) Eller tenker du på at lydenergien går over til andre energiformer når det treffer hodet ditt og høretelefonene? Ja, det vil det isåfall gjøre. Men det gjør det uten motlyd også.

 

AtW

Jeg tenker at dersom støyisolerende hodetelefoner skaper en situasjon med 0 dB volum inne i øreklokkene, vil det være irrelevant for omgivelsene om hodetelefonene har aktiv eller passiv støyisolering. Det er mulig dette er avhengig av at den aktive isoleringen er 100 % effektiv, og all ineffektivitet vil speile seg i ekstra lydenergi både inne i og utenfor hodetelefonene.

 

Ok, tror jeg forstår hva du mener. Men nei, det er ikke sånn, fordi det bare er 0 dB volum ett sted i rommet med aktivt støydemping, andre steder vil det være mere lyd.

 

AtW

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg skal måle opp et stort område på en gressplen. Området skal være kvadratisk med sider på 8m. Noen som vet en god teknikk for å få vinklene helt rett og sikre at dette ikke sklir over i en rombe? Jeg har masse hyssing og noen stålpinner som kan slås ned i hjørnene, samt et langt målebånd.

Lenke til kommentar

Jeg skal måle opp et stort område på en gressplen. Området skal være kvadratisk med sider på 8m. Noen som vet en god teknikk for å få vinklene helt rett og sikre at dette ikke sklir over i en rombe? Jeg har masse hyssing og noen stålpinner som kan slås ned i hjørnene, samt et langt målebånd.

Regn ut hvor lang diagonalen skal være og lag tau som er så langt, og lag ett kryss av disse i midten.

Om da alle tauene er stramme, så er det en kvadrat.

 

Evt mål diagonalen, om både diagonalene og kantene er riktige, så er det en kvadrat. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er den kanten/utstikkeren frempå M77 (feltstøvelen)?

Jeg har tenkt meg til at det var fra når sålen var støpt, men noen har sagt at det er en form for skibindinger.

 

Den er synlig nesten helt frempå skoa her.

 

M77.jpg

Er det den firkanten som stikker ut av sålen?

 

Det er til skibindinger ja, men er vel mest for å stabilisere bindingen og ha noe å "gnage" på uten at det er selve skoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...