Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Kan kongen vår arresteres?

 

Nei.

 

Grunnlovens § 5 opphøyer kongen som en hellig person som ikke kan straffes. Ansvarsfriheten gjelder både kongens statshandlinger og private handlinger.

 

Ved to anledninger har kong Harald overtrådt fartsgrensene. I 2002 ble Hans majestet tatt i 70 kilometer i timen på en strekning med fartsgrense 60 i Hallingdal. I 1989 ble kongen som den gang var kronprins tatt i 71 km/t i en 60-sone på E6. Ved begge anledninger ble han vinket videre.

 

Kilde: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article260953.ece

 

http://bloggurat.net/visste-du-at-kongen-ikke-kan-straffes-i67cgom211

 

Jeg satt og lo lavt for meg selv mens jeg leste det jeg trodde var en spøk, helt til du kom med kilder.. Det der er jo bare helt på trynet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan kongen vår arresteres?

Nei.

 

Grunnlovens § 5 opphøyer kongen som en hellig person som ikke kan straffes. Ansvarsfriheten gjelder både kongens statshandlinger og private handlinger.

 

Ved to anledninger har kong Harald overtrådt fartsgrensene. I 2002 ble Hans majestet tatt i 70 kilometer i timen på en strekning med fartsgrense 60 i Hallingdal. I 1989 ble kongen som den gang var kronprins tatt i 71 km/t i en 60-sone på E6. Ved begge anledninger ble han vinket videre.

 

Kilde: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article260953.ece

 

http://bloggurat.net/visste-du-at-kongen-ikke-kan-straffes-i67cgom211

Jeg satt og lo lavt for meg selv mens jeg leste det jeg trodde var en spøk, helt til du kom med kilder.. Det der er jo bare helt på trynet.

Det er helt normalt at statoverhoder er strafferettslig immune så lenge de sitter med makten, enten de er kongelige eller valgte presidenter. F.eks kan USAs presidenter heller ikke tiltales for noe så lenge de sitter ved makten. De kan kritiseres, f.eks ved at det opprettes offentlige høringer, men presidenten kan velge om h*n vil stille opp og forklare seg. Og selv det oppdages at vedkommende har gjort noe ulovlig kan vedkommende ikke tiltales før h*n er erstattet av en ny president.

 

Diplomater (representanter for andre land) er også strafferettslig immune i vertslandet. De kan kun utvises hvis de har gjort noe ulovlig. Vedkommende diplomat kan imidlertid bli tiltalt i hjemlandet, eller i egen ambassade (som regnes som en forlengelse av hjemlandet).

Lenke til kommentar
Står det ikke i grunnloven vår at eksplisitt at kongen er over loven og ikke kan dømmes ? Han er jo statens overhode.
Han er ikke statens overhode, han har like mye makt som regjeringen.

Feil. Kongen er formelt over stat og regjering. Det er derfor de folkevalgte etter hvert valg skal til kongen for å få godkjennelse til å danne ny regjering. Kongen bestemmer formelt over regjeringa og kan i teorien overstyre regjeringa i f.eks enkeltsaker. I praksis skjer ikke det fordi monarkiet ville blitt avskaffet rimelig kjapt om kongen misbrukte sin formelle makt til å gjøre noe folket ikke liker.

 

Stempel er litt flatere? Den dingsen der er litt mer avrunda, vel?

Dette er vel et sånt stempel man ruller over papiret.

Lenke til kommentar

Den med hendene er bare juks. Han skifter grepet etter at han har pekt på noen i publikummet (som holder feil).

 

Leste noen kommentarer under videoen, der leste jeg blant annet at han "magikeren" presser hardt ned på hånden til "forsøkskaninen" når han holder på med de 3 koppene eller hva det nå er (som har en pigg under). Når han presser hånden ned vil forsøkskaninen kunne kjenne piggen under koppen, og vil da mest sannsynligvis reagere, slik at Keith ikke legger mer press på hånden. (Mange måneder siden jeg så videoen, så jeg husker ikke alle detaljene.)

 

Litt usikker på den bilkjøringen i blinde. Enten har Keith lært seg ruten, eller så er det øye-bindet som er helt mørkt, og at han kan se gjennom hetten (han dytter opp bindet når han tar på seg hetten). For meg virker det også som at han reagerer når hun dama tar hånden foran ansiktet hans.

Lenke til kommentar

 

Erav: Du tenker på at hårene isolerer kroppen, det er riktig, men isolasjon tilfører ingen energi, den kun bevarer energien/varmen som er der lengre.

 

Jeg menta at om den døde personen ligger i solen. Da er det tilført energi og han vil får høyere tempereatur enn 37 grader.

I sola vil den bli høyere pga strålingen, akkurat på samme måte som f.eks asfalten blir mye varmere enn lufta...

Lenke til kommentar

 

 

Litt usikker på den bilkjøringen i blinde. Enten har Keith lært seg ruten, eller så er det øye-bindet som er helt mørkt, og at han kan se gjennom hetten (han dytter opp bindet når han tar på seg hetten). For meg virker det også som at han reagerer når hun dama tar hånden foran ansiktet hans.

Mest på grunn av bilkjøringa jeg posta dette. Han kan umulig ha lært seg ruten, og kjørt den i blinde. Han vet jo ikke med sikkerhet farten og retningen hans. Leste at han muligens dytter ned den han har foran øynene idet han drar ned posen. Også er posen mulig å se igjennom. Men jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...