Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Omtrent fritt valg, alt ettersom du uttaler det på haitisk eller engelsk.

Står nå skrevet fonetisk på to måter på Wikipedia.

Ehm, begge uttalene som står på Wikipedia er veldig like? De er begge varianter av "oaikleff". Googling ser ut til å bekrefte det samme, mange kilder sier "oaikleff" men ingen sier det andre.

 

Så med mindre noen kommer med ganske overbevisende bevis på at begge er tillatt så konkluderer jeg med at kun "oaikleff" er tillatt.

 

Og dermed er vi ferdig med denne diskusjonen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte å stille dette spørsmålet:

 

Hvorfor sier man prosit, og hva betyr det?

 

Så fant jeg svaret like etterpå, men deler det likevel med alle som alltid har lurt på det:

 

Prosit er latin. Det betyr "må det være til nytte". Det sies antagelig for at man håper at nyset kommer til nytte.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer laserpistolene til politiet?

 

fysikklæreren min nevnte dette nå ganske nettopp og siden mange ikke var enig ba han oss finne ut av det :p

 

han mener laserpistolene nå for tiden fungerer på den måten at den bruker doplereffekten for å måle hastigheten til bilen. at den sender ut en stråle med en viss frekvens, når den blir absorbert og sendt tilbake av bil i hastighet har den annen frekvens tilbake og den da måler forskjellen på dette. noen som har mer teknisk innsikt i det?

 

sitter i timen så kanskje litt dårlig forklart men håper dere forstod

Lenke til kommentar

Korrekt. De bruker dopplereffekten og "blåskift" i for eksempel infrarødt spekter til å bedømme hastigheten til bilen. Enkelt forklart så vil bilen som nærmer seg radaren, forkorte bølgelengden til strålingen ved refleksjon, og radaren måler denne endringen meget presist.

 

 

Når det gjelder LIDAR, altså laserbasert, så måles tidsforskjellen som oppstår mellom tusenvis av laserskudd når bilen har en hastighet relativt til LIDAR-stasjonen.

Endret av TheDarkListener
Lenke til kommentar

Hvor lenge klarer kjøttkaker seg ''utenfor'' et kjøleskap? Hadde glemt å lukke igjen kjøleskapet når jeg dro på skolen, og når jeg kom hjem igjen var den ene kjøttkaken i pakken helt varm. Har vel stått oppe i cirka 6 timer da. Går det bra å spise den hvis jeg varmer den skikkelig opp? Kjøleskapsdøra var ikke helt åpen, men den sto på gløtt. :p :p

Endret av Kiriev
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer systemet for elever som vil bytte klasser på VGS? og hva er kriterierene man må oppfylle for å kunne bytte klasse? spør her da rådgiver er udugelig, og google ikke var til hjelp.

 

Hvis du går VG1 så er det mulig å bytte fra hva som helst til hva som helst så tidlig i skoleåret som vi er. Det eneste som da spiller noen rolle er om det er plass på skolen du vil inn på og om du har gode nok karakterer. Hvis du vil bytte så ikke vent med det. Det gjorde jeg og ble støkk på et sted jeg ikke ville.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...