Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener å huske at LiPo-batterier ikke brukes i mobiltelefoner. Dets egenskaper er rask lading, høy ytelse og lav vekt. Men til gjengjeld liten levetid. Slike små fjernstyrte helikoptre bruker LiPo-batterier.

 

Er på tynn is her, kan noen bekrefte eller avkrefte?

 

Vil tro at et lipo batteri lever ganske lenge hvis du lader og lader det ut korrekt, men på en mobiltelefon som ofte blir ladet selv om det ikke er utladet skikkelig og ikke kan lades helt ut uten å ta skade av det vil jeg tro det ikke passer så godt.

Lenke til kommentar

Mener å huske at LiPo-batterier ikke brukes i mobiltelefoner. Dets egenskaper er rask lading, høy ytelse og lav vekt. Men til gjengjeld liten levetid. Slike små fjernstyrte helikoptre bruker LiPo-batterier.

 

Er på tynn is her, kan noen bekrefte eller avkrefte?

Jeg har sett mange telefoner med litium polymer batterier, de erstatter litium ion batterier mer og mer. Jeg vil til og med påstå at de fleste nye telefoner har det.

 

Alt som lagrer energi inneholder energi, og om noe går galt slippes den energien løs.

Det gjelder da alle former for batterier. Litium-batterier har noe av den høyeste energitettheten av batterier vi bruker i dag, noe som gir dem høyest potensiale for skade.

 

Litium batterier kan gå i stykker av overlading, overoppheting, og ikke minst fysisk skade. Litium-ion/lipol batterier vil mer eller mindre selvantenne om de kommer i kontakt med luft, så de er pakket godt inn inni batteriet, men om det skulle komme hull på det, så vil det antenne og muligens eksplodere.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Alle litium-batterier i pc og telefon har innebygde elektriske kretser for å beskytte mot overlading og overoppheting.

 

EDIT: Man får tak i celler uten den elektronikken, men de er beregnet for å settes inn i et større batteri med en slik krets innebygget.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Jeg synes å huske en som sa at Li-ion batterier har like høy energitetthet (Wh/gram) som dynamitt når batteriet er fulladet. Det kan nok godt stemme. Men Li-ion utlader selvsagt ikke energien like raskt som dynamitt, selv når alt går fullstendig galt. (Reaksjonshastigheten er langt lavere). Forskning på nye batterityper går i hovedsak ut på å øke energitettheten ennå mer uten å gjøre batteriene kjemisk ustabile (eksplosive) og uten at levetiden blir veldig kort.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hviss en nettbutikk annonserer feil pris, produkt beskrivelse eller bilde av produktet. Har jeg som kunde noe rett på å få varen til prisen som stod på annonsen når jeg bestilte varen?

Det står vel alltid "vi tar forbehold mot skrivefeil" osv, så gjør at du ikke har krav på varen til den annonserte prisen om den er feil.

 

f.eks ps.no sin:

Prisene kan endres uten videre varsel til kjøper. Dette kan være endrede leverandørpriser, endrede valutakurser og lignende. Det er kjøperens ansvar å holde seg oppdatert om gjeldende priser. ps.no kan imidlertid ikke endre prisen på en vare kjøper har fått bekreftet pris på, og det er alltid den bekreftede prisen på ordretidspunkt som gjelder. ps.no forplikter seg til å levere varen til avtalt pris. Det tas forbehold om trykkfeil i annonsemateriell.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Hviss en nettbutikk annonserer feil pris, produkt beskrivelse eller bilde av produktet. Har jeg som kunde noe rett på å få varen til prisen som stod på annonsen når jeg bestilte varen?

Hvis feilen er så stor at du burde skjønt at prisen eller spesifikasjonen var feil så har du ikke rett på varen til den prisen. F.eks hvis det mangler en 0 (50 tommers plasma TV annonsert til 899 kr bør man skjønne er feil) Det samme hvis det står at prosessoren er på 23 GHz i stedet for 2,3 GHz. Feil innenfor rimelighetens grenser går altså an å kreve. F.eks om plasma-TVen er annonsert til 7990 kr i stedet for 8990 kr eller den bærbare PCen er feilaktig spesifisert med 500 GB harddisk og bare leveres med 320 GB.

 

Jeg tror ikke forbeholdet om skrivefeil/trykkfeil står så veldig sterkt dersom forbeholdet er bortgjemt/mikroskopisk i forhold til annonsen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hviss en nettbutikk annonserer feil pris, produkt beskrivelse eller bilde av produktet. Har jeg som kunde noe rett på å få varen til prisen som stod på annonsen når jeg bestilte varen?

Hvis feilen er så stor at du burde skjønt at prisen eller spesifikasjonen var feil så har du ikke rett på varen til den prisen. F.eks hvis det mangler en 0 (50 tommers plasma TV annonsert til 899 kr bør man skjønne er feil) Det samme hvis det står at prosessoren er på 23 GHz i stedet for 2,3 GHz. Feil innenfor rimelighetens grenser går altså an å kreve. F.eks om plasma-TVen er annonsert til 7990 kr i stedet for 8990 kr eller den bærbare PCen er feilaktig spesifisert med 500 GB harddisk og bare leveres med 320 GB.

 

Jeg tror ikke forbeholdet om skrivefeil/trykkfeil står så veldig sterkt dersom forbeholdet er bortgjemt/mikroskopisk i forhold til annonsen.

 

Jeg sikter til en xbox 360 hos amentio. på bilde er det en konsoll men i beskrivelsen er det et spill. Så er det noe vits å bestille å kreve konsollen.

Lenke til kommentar

Hvorfor skriver dem egentlig "forbehold om trykkfeil"? Det som trykkes er jo akkurat det som skrives. Så det er vel teknisk sett ikke noe trykkfeil? Trykkfeil er vel det som skjedde ved gamle trykkerier etc, hvor ting kunne gå feil. Sånt skjer vel ikke nå, da trykkemaskinene skriver akkurat det som det får tilsendt fra datamaskina?

 

Feilen oppstår jo før det sendes til trykkeriet. Ville heller kalt det skrivefeil elns.

Lenke til kommentar
(...) i dagligtale er det E=mc² som regnes som relativitetsteoriens grunnformel (...)

Det er ingenting galt med E=mc², det er bare energien til "hvilemassen".

"Relativitetens grunnformel"? Aldri hørt det uttrykket før.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mass–energy_equivalence

 

400px-Relativity3_Walk_of_Ideas_Berlin.JPG

Poenget ditt er?

Dette er trolling, SirDrinkAlot! :mad:

Det finnes selvsagt en mengde mer spesifiserte formler innen relativitetsteorien, og det det er sikkert matematisk upresist, ja endog feil, å bruke den enkleste og dermed mest kjente formelen blant folk flest i den sammenhengen jeg brukte den. Men i det daglige språket så er det E=mc² som brukes symbol for det arbeidet Albert Einstein gjorde, nemlig utviklingen av relativitetsteoriene.

 

At du ikke forstår såpass tror jeg ikke noe på, du virker ellers som en oppegående debattant. :hrm:

Lenke til kommentar
(...) i dagligtale er det E=mc² som regnes som relativitetsteoriens grunnformel (...)

Det er ingenting galt med E=mc², det er bare energien til "hvilemassen".

"Relativitetens grunnformel"? Aldri hørt det uttrykket før.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mass–energy_equivalence

 

400px-Relativity3_Walk_of_Ideas_Berlin.JPG

Poenget ditt er?

Dette er trolling, SirDrinkAlot! :mad:

Det finnes selvsagt en mengde mer spesifiserte formler innen relativitetsteorien, og det det er sikkert matematisk upresist, ja endog feil, å bruke den enkleste og dermed mest kjente formelen blant folk flest i den sammenhengen jeg brukte den. Men i det daglige språket så er det E=mc² som brukes symbol for det arbeidet Albert Einstein gjorde, nemlig utviklingen av relativitetsteoriene.

 

At du ikke forstår såpass tror jeg ikke noe på, du virker ellers som en oppegående debattant. :hrm:

Du linket til wikiartikkelen som om jeg ikke skulle være kjent med masse-energi relasjonen. Sorry, men jeg klarer ikke å forstå hvorfor du gjorde det, derfor lurte jeg på hva du mente.

 

Jeg skjønte ikke at du brukte den formelen som en illustrasjon for arbeidet til Einstein, på samme måte som f.eks. som hw.no bruker diverse ikke relevante "stock photos" i artikklene dems. Jeg trodde du brukte den for å forklare det du skrev.

Lenke til kommentar

Jeg leser denne artikkelen i VG:

 

Utenlandsk diplomat tatt hos prostituert i Oslo

 

Normalt er straffen et forelegg på 25.000 kroner. (hentet fra VG)

 

 

Hva skal til for å bli "tatt" for sexkjøp i Norge?

Må man faktisk ha gjennomført samleiet for å få bot?

 

Hva om man f.eks. plukker opp en haiker, som viser seg å være en prostituert kvinne på vei hjem fra jobb?

Og politiet tar helt feil ang. mine intensjoner?

 

 

 

Jeg er ikke en av dem som støtter sexindustrien. Men jeg plukker ALLTID opp haikere, uansett hvor mye kokain de har sniffa. (har hatt en del raringer i bilen min).

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer slike nettauksjonssider hvor man bare kan øke budet med få øre, men til gjengjeld koster det flere kroner å legge inn bud?Først og fremst mener jeg at slike sider er ren svindel, men poenget mitt er at det ser ut til at det er en del boter som hjelper å få inn ekstra mange bud. Du ser at tiden nesten går ut på en del artikler, så kommer det nye bud fra brukere som ikke har bydd før, som "avbryter" en budkonkurranse mellom andre brukre. Hvis det er slik, er ikke dette ren svindel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...