Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helsevesenet skryter mye av amming, bla. sies det at hvis barnet som ammer får mangler/trenger mer av f.eks jern e.l stoffer så vil morsmelka "justere opp dosen".

 

Stemmer dette eller er det bare en skrytemyte?

 

Hvordan foregår isåfall denne kommunikasjonen mellom barnet og morens kropp som må oppfatte mangelen av disse stoffene? For eg vet med 100% sikkerhet at ikke alle mødre vet slike ting ;)

Lenke til kommentar
Er negativ matter det samme som antimatter? :S

Nei. Negativ materie (materie er det norske ordet for det engelske matter) var i bruk som begrep i 1880-årene om en slags mot-materie med negativ gravitasjon. 1 kg negativ materie ville altså skyve i fra like mye som 1 kg (normal-)materie tiltrekker. For å kunne forklare negativ materie måtte man ty til fire romdimensjoner og et stoff som gjennomsyret hele universet og som man kalte "eter", og da mente de ikke bedøvelsesstoffet med samme navn. Å sende radioprogram kalles fortsatt "å sende/å være i eteren", en etterlevning fra hypotesene om negativ materie.

 

De hypotesene der negativ materie inngikk er forlengst forlatt, allerede litt over et tiår senere ble hypotesen om antimaterie introdusert, mot-materie der alle partiklene er like bortsett fra at de har motsatt ladning, altså negative kjernepartikler og positive "elektroner", såkalte positroner. 1 kg antimaterie gir nøyaktig like stor gravitasjon/masse som 1 kg materie. Hvis like mengder materie og antimaterie møtes vil de "anhilere" hverandre, altså utslette hverandre fullstendig (i en voldsom smell) og absolutt all massen vil bli omdannet til energi (fotoner).

 

At antimaterie virkelig kan eksistere har blitt bevist flere ganger, antimateriehypotesen har derfor blitt en vitenskaplig teori. Faktisk brukes antimaterie hver eneste dag på sykehus verden over på jakt etter kreftsvulster. Maskinen de bruker (bl.a på Haukeland sykehus i Bergen) kalles en PET-skanner (Positron emission tomography) og denne registerer anhileringsblaff i kreftsvulster etter innsprøyting av et kortlivet radioaktivt stoff.

http://en.wikipedia.org/wiki/Positron_emission_tomography

http://en.wikipedia.org/wiki/Antimatter

 

 

er ikke antimaterie motsatt ? En materie har + laddede elektroner (positroner) og gravitasjon. Mens antimaterie har negativt ladede elektroner og noe motsatt av gravitasjon ?

 

Hva har forskerne kommet fram til av hva som kan være motsatt av antimaterie og materie ?

Lenke til kommentar
Er negativ matter det samme som antimatter? :S

Nei. Negativ materie (materie er det norske ordet for det engelske matter) var i bruk som begrep i 1880-årene om en slags mot-materie med negativ gravitasjon. (...) De hypotesene der negativ materie inngikk er forlengst forlatt, allerede litt over et tiår senere ble hypotesen om antimaterie introdusert, mot-materie der alle partiklene er like bortsett fra at de har motsatt ladning, altså negative kjernepartikler og positive "elektroner", såkalte positroner. (...)

er ikke antimaterie motsatt? En materie har + laddede elektroner (positroner) og gravitasjon. Mens antimaterie har negativt ladede elektroner og noe motsatt av gravitasjon?

Vanlig materie (den som vi og i hvert fall den kjente delen av universet består av) har en positivt ladet atomkjerne og negative elektroner utenfor atomkjernen. Atomkjernen i materie består av positivt ladde protoner og eventuelt nøytrale nøytroner. Protonene består av to oppkvarker og en nedkvark, mens nøytronet består av to nedkvarker og en oppkvark.

 

Antimaterie har en negativ atomkjerne og positivt ladde positroner (antimaterieelektroner) utenfor atomkjernen. Atomkjernen i antimaterie består av antimaterieprotoner og antimaterienøytroner. Antimaterieprotonene består av to antimaterieoppkvarker og en antimaterienedkvark og antimaterienøytronene består av to antimaterienedkvarker og en antimaterieoppkvark.

 

Både materie og antimaterie tiltrekkes som sagt av gravitasjon, man har foreløpig ikke funnet noen antigravitasjonsegenskaper for antimaterie. Men helt sikre på at antimaterie påvirker nøyaktig likedan som materie er man ikke, så på CERN planlegges det nå et eksperiment som skal kunne avdekke eventuelle forskjeller:

http://www.forskning.no/artikler/2010/juli/255929

 

Hva har forskerne kommet fram til av hva som kan være motsatt av antimaterie og materie?
Per nå finnes det ikke noe i atommodellene som kan sies å være motsatt av både materie og antimaterie. Konseptet negativ materie er som sagt ikke lengre med i atommodellene. Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Helsevesenet skryter mye av amming, bla. sies det at hvis barnet som ammer får mangler/trenger mer av f.eks jern e.l stoffer så vil morsmelka "justere opp dosen".

 

Stemmer dette eller er det bare en skrytemyte?

 

Hvordan foregår isåfall denne kommunikasjonen mellom barnet og morens kropp som må oppfatte mangelen av disse stoffene? For eg vet med 100% sikkerhet at ikke alle mødre vet slike ting ;)

Barn ammer ikke. Mødre ammer, barn dier.

 

Jeg vet ikke om det foregår noen kommunikasjon fra barn til mor, men morsmelk er egentlig for fattig på jern enn det barnet trenger. Derfor bør barn gå over på grøt eller fruktmos med jerntilskudd rundt 6 mnd-alder selv om mor har kapasitet til å fullamme lengre. Jernmangelen gir seg blant annet utslag i gul/lys avføring. Når jerninntaket blir bedre får avføringen mer normal farge.

 

Morsmelk inneholder mer mennesketilpassede antistoffer (som forsterker immunforsvaret) enn det kumelk gjør. Jeg tror også blodtype og noe annet har noe å si for hvilke antistoffer og egenskaper morsmelka har. Det er vel derfor det sies at morsmelk fra mor er bedre enn morsmelk fra melkedonorer.

 

Er -25 mer, eller mindre enn 20?\ Ikke se direkte på spørsålet, litt vanskelig å forklare egentlig. Men bilr jo på en måte mer, og en annen måte mindre. Ja, jeg er full

Husk at minussiden og pluss-siden av en skala ikke er to forskjellige skalaer. Det er to sider av en og samme skala. Tenk på skalaen som et tradisjonelt væskefylt termometer. Jo høyere opp jo høyere (pluss)-tall. Hvilket tall som er størst finner man lett ved å se hvor på skalaen tallet befinner seg. +20 er høyere opp på skalaen enn -25 og er dermed et høyere tall.

 

Det samme kan sies om f.eks saldoen på konto. Jo høyere positivt tall jo mer har du på konto. Har person A 1000 kr på konto og person B minus 1 million (lån) så har person A mest på kontoen sin.

 

Men man kan også stille et lurespørsmål: Hvem har mest gjeld? Person B har pluss 1 million kroner i gjeld, mens person A har minus 1000 kr i gjeld. Her må man ha tunga rett i munnen. Gjeld er "minuspenger" og minus og pluss gir minus. Minus og minus gir pluss.

Lenke til kommentar
Helsevesenet skryter mye av amming, bla. sies det at hvis barnet som ammer får mangler/trenger mer av f.eks jern e.l stoffer så vil morsmelka "justere opp dosen".

 

Stemmer dette eller er det bare en skrytemyte?

 

Hvordan foregår isåfall denne kommunikasjonen mellom barnet og morens kropp som må oppfatte mangelen av disse stoffene? For eg vet med 100% sikkerhet at ikke alle mødre vet slike ting ;)

Barn ammer ikke. Mødre ammer, barn dier.

 

Jeg vet ikke om det foregår noen kommunikasjon fra barn til mor, men morsmelk er egentlig for fattig på jern enn det barnet trenger. Derfor bør barn gå over på grøt eller fruktmos med jerntilskudd rundt 6 mnd-alder selv om mor har kapasitet til å fullamme lengre. Jernmangelen gir seg blant annet utslag i gul/lys avføring. Når jerninntaket blir bedre får avføringen mer normal farge.

 

Morsmelk inneholder mer mennesketilpassede antistoffer (som forsterker immunforsvaret) enn det kumelk gjør. Jeg tror også blodtype og noe annet har noe å si for hvilke antistoffer og egenskaper morsmelka har. Det er vel derfor det sies at morsmelk fra mor er bedre enn morsmelk fra melkedonorer.

 

Pirkemannen! :p

 

Jern var bare et lite eksempel. Det var snakk om andre stoffer også. Husker ikke helt hva det var snakk om.

 

Hvis eg ikke husker helt feil så ordla de seg som følgende: Hvis barnet får behov for ekstra ditt eller datt så vil morsmelka justere dette og sørge for at barnet får i seg det det trenger.

 

Synest det høres veldig flott ut.......

Lenke til kommentar

Sjørøvere eksisterer fortsatt, selv om de ikke nødvendigvis har lapp over øyet og trebein per i dag. I dag seiler de selvsagt med moderne motorbåter og bruker moderne våpen.

 

Cowboyer eksisterer også i dag, og jobben deres er fortsatt å gjete kvegflokker. De er ikke nødvendigvis lovløse, skyteglade banditter. Du blander nok dem litt med historiene om banditter fra tiden da de vestlige deler av USA var lovløse, før de hadde fått etablert et sterkt regjeringsapparat der borte.

 

Hva hadde du ventet, pirater med trebein og sabler og et lovløst vill vest per 2010? :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Hva hadde du ventet, pirater med trebein og sabler og et lovløst vill vest per 2010? :)

Nei, selvfølgelig ikke.

Det jeg lurer på er hvorfor det plutselig ble trappet alvorlig ned, noe som du forøvrig nevnte i at de fikk etabelert regjeringsvesen i Vesten.

Lenke til kommentar

Ifølge Wikipedia var gullalderen for sjørøvere fra 1650 til 1720, og det er også fra denne tiden at vi fortsatt har bildet vårt av sjørøvere.

 

Etter den tiden ble sjørøvere langt mer uvanlige på grunn av sterkere håndheving av lover til sjøs. Men det er fortsatt områder som sliter med sjørøvere i dag, blant annet har du kanskje hørt om sjørøverne i Somalia.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Etter en kveld for en liten stund siden med litt for mange shots av litt for høy prosent, så har jeg "ødelagt" muligheten til å shotte. Dvs at jeg blir kvalm i et 1-2 min etter shotten, og føles som det skal komme opp igjen, selv om det aldri gjør det. Hvorfor er det sånn, men det går fint ann å blande det ut uten å ha problemer? Vil det gå over?

Lenke til kommentar

Etter en kveld for en liten stund siden med litt for mange shots av litt for høy prosent, så har jeg "ødelagt" muligheten til å shotte. Dvs at jeg blir kvalm i et 1-2 min etter shotten, og føles som det skal komme opp igjen, selv om det aldri gjør det. Hvorfor er det sånn, men det går fint ann å blande det ut uten å ha problemer? Vil det gå over?

 

Å bli kvalm av mat som tidligere har gjort deg syk er en veldig sterk betinging, ofte trenger det bare å sskje en gang før man ikke liker den typen mat/drikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Etter en kveld for en liten stund siden med litt for mange shots av litt for høy prosent, så har jeg "ødelagt" muligheten til å shotte. Dvs at jeg blir kvalm i et 1-2 min etter shotten, og føles som det skal komme opp igjen, selv om det aldri gjør det. Hvorfor er det sånn, men det går fint ann å blande det ut uten å ha problemer? Vil det gå over?

Jeg hadde i hvert fall avsmak i mange år mot Fanta exotic (selv uten vodka), etter noen fuktige kvelder ;) (Ikke smakt den igjen de siste årene)

Også Jäger er ikke like godt som det var, dessverre

 

 

 

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Etter en kveld med litt høyt forbruk av eplecider i russetiden hadde jeg sterk avsmak for cider i mange år. Begynte å drikke det forsiktig igjen nå i sommer, men liker det egentlig ikke fortsatt. Men jeg er liker annen alkoholholdig drikke, som øl og whiskey. :)

 

Det er ganske vanlig at man misliker mat og drikke som man har hatt dårlige erfaringer med, det er en psykologisk greie.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...